USA West GP 1977

United States Grand Prix West 3 April 1977, Long Beach

Ronnie Peterson har inför sin 96:e F1 start mist två nära förarkollegor. Tom Pryce tragiska dödsfall i Sydafrikas GP hade chockat branschen och stämningen blev inte bättre då man nåddes av nyheten att Carlos Pace omkommit i en flygkrasch utanför Sao Paulo i Brasilien - samma helg (20 mars) som ett flertal av förarna (däribland Ronnie) tävlade i Race of Champions på Brands Hatch.

Inför USA West GP i Long Beach har Alan Jones ersatt Pryce i Shadow-stallet. Niki Lauda lyckas bäst i kvalificeringen och tar sin första "pole" för året. Mario Andretti visar vad som kan förväntas av den nya Lotus 78:an och tar andraplatsen i det första startledet. Trea efter tidskvalet är Jody Scheckter (Wolf), med Carlos Reutemann i den andra Ferrarin som fyra. Ronnie är endast tia, men för första gången i år bättre placerad än teamkompisen Depailler (12:a).

Starten tas av Scheckter som rusar upp i ledning förbi Andretti och Lauda. Som vanligt är det en hård fight in i första kurvan, denna gång med resultatet att Hunt kör in i Watson och med Reutemann kvar på nödvägen vid sidan av banan. Stort kaos. Från de tre ledarbilarna följer en lucka till det övriga fältet med Watson, Fittipaldi, Jones och Depailler. Redan på det första varvet tvingas Reutemann, Hunt och Mass in i depå.

Ordningen i täten förblir statisk under större delen av loppet, men då Scheckter med endast två varv kvar tvingas släppa de två jagande förarna förbi sig på grund av en "pyspunka" så kan Mario Andretti ta en mycket populär hemmaseger. Lauda blir tvåa, mindre än en sekund efter. Detta betyder att det hårdnar i toppen tabellen - Lauda och Scheckter delar förstaplatsen med 19 poäng. Sensationsstallet Wolf hänger fortfarande med!

Niki Lauda får det snabbaste varvet med 1.22,753 och loppet kan summera följande förare i ledning: Scheckter 1-76; Andretti 77-80.

Ronnie kämpar länge i en tillbakaskjuten position i fältet, men tvingas ge upp på det 62:a varvet efter en sprucken bränsleledning. Teamkompisen Depailler plockar återigen poäng med en fjärdeplats. Efter fyra GP tävlingar för Tyrrell har Ronnie ännu inte lyckats ta bilen i mål...

Summary in english

Tom Pryce's death in South Africa was a shock to Formula 1 and there was a further blow a fortnight later when news came from Brazil that Carlos Pace had been killed in a light plane crash near Sao Paulo in Brazil. On the same weekend as Pace's death the Race of Champions took place at Brands Hatch and was won by James Hunt.

The teams then turned their attention to Long Beach.
Brabham signed up Hans Stuck to be Pace's replacement and his place at March (where he had been standing in for Ian Scheckter) was taken by Britain's Brian Henton. Stuck had been expected to join the ATS team but the opportunity at Brabham was better and so Gunther Schmid had to do a hasty deal with Jean-Pierre Jarier. Shadow signed Alan Jones (who had been racing for Teddy Yip in Formula 5000 in the United States) to replace Pryce.

Qualifying at Long Beach resulted in pole position for
Niki Lauda's Ferrari with Mario Andretti second fastest in the ever-improving Lotus 78. Jody Scheckter was third in the Wolf ahead of the second Ferrari being driven by Carlos Reutemann. Jacques Laffite (Ligier) was fifth ahead of John Watson (Brabham-Alfa Romeo), Emerson Fittipaldi in the Fittipaldi, James Hunt's McLaren, Jarier's ATS Penske and Ronnie Peterson's Tyrrell.

In the race Scheckter made the best start to pass both Andretti and Lauda. There was the usual first corner melee with Reutemann going up the escape road as he tried to dive ahead of Andretti and Lauda. Hunt bumped into Watson and the
McLaren bounced across then road. Behind there was chaos but the man left behind when the dust cleared was Brambilla.

The incident meant that Scheckter, Andretti and Lauda were well clear of the rest with Laffite in fourth place, followed by Watson, Fittipaldi, Jones and
Patrick Depailler (Tyrrell). Reutemann, Hunt and his team mate Jochen Mass went into the pits at the end of the first lap. The battle at the front remained static for most of the afternoon but with two laps to go Scheckter dropped to third when a tire began to deflate. This gave Andretti a popular home victory with Lauda second and Scheckter a miserable third. Early in the race Watson overtook Laffite for fourth place but he then pitted for new tires and so fourth place went back to Laffite until the penultimate lap when the Ligier stopped with an electrical failure. This handed fourth place to Depailler, fifth to Fittipaldi and sixth to Jarier in the ATS.

Sammanställning

Grand Prix

USA West

Datum

3 April 1977

Bana

Long Beach

Säsong

1977

Deltävling

4

Längd (km)

3.251

Varv

80

Tid

1:51:35.470

Placering

Nr

Förare

Team

Tid

Grid

1

5

Mario Andretti

Lotus

1:51:35.470

2

2

11

Niki Lauda

Ferrari

0.773

1

3

20

Jody Scheckter

Wolf

4.857

3

4

4

Patrick Depailler

Tyrrell

74.487

12

5

28

Emerson Fittipaldi

Fittipaldi

80.908

7

6

34

Jean-Pierre Jarier

Penske

+1 varv

9

7

1

James Hunt

McLaren

+1 varv

8

8

6

Gunnar Nilsson

Lotus

+1 varv

16

r

26

Jacques Laffite

Ligier

+2 varv

5

10

10

Brian Henton

March

+3 varv

18

11

18

Hans Binder

Surtees

+3 varv

19

r

3

Ronnie Peterson

Tyrrell

+18 varv

10

r

22

Clay Regazzoni

Ensign

+23 varv

13

r

8

Hans-Joachim Stuck

Brabham

+27 varv

17

r

17

Alan Jones

Shadow

+40 varv

14

r

2

Jochen Mass

McLaren

+41 varv

15

dq

7

John Watson

Brabham

 

6

r

16

Renzo Zorzi

Shadow

+53 varv

20

r

9

Alex-Dias Ribeiro

March

+65 varv

22

r

12

Carlos Reutemann

Ferrari

+75 varv

4

r

30

Brett Lunger

March

+76 varv

21

r

19

Vittorio Brambilla

Surtees

+80 varv

11

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position

Förare

Nation

Poäng

1

Niki Lauda

AUT

19

"

Jody Scheckter

ZA

19

3

Carlos Reutemann

ARG

13

4

Mario Andretti

USA

11

5

James Hunt

GBR

9

6

Emerson Fittipaldi

BRA

8

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa