Sveriges Grand Prix 17 Juni 1978, AnderstorpRonnie Peterson drar stora åskådarmassor inför sin 117:e F1 start som sker på Anderstorp. De 50 000 runt den småländska torvmossen har högt uppskruvade förväntningar på Ronnie - skall den otursförföljde örebroaren äntligen få sin efterlängtade seger? Skall han tillåtas att vinna? "Hittills under säsongen har jag faktiskt inte haft en chans att slå Andretti, även om jag i två lopp kört in som tvåa. Hamnar vi i den situationen att vi ligger i topp, ska Mario vinna. Han är försteförare, jag andre man. Det står klart uttalat i kontraktet!" Detta var egentligen första gången Ronnie spontant berättade om situationen i stallet...
Efter de fantastiska framgångarna med den nya Lotus 79:an anländer Brabham till Sveriges GP med två kraftigt modifierade BT46:or. En stor fläkt har monterats baktill med förklaringen att den är till för att kyla motorn. Det framkommer dock snart att dess huvudsakliga syfte är att sug a upp luft underifrån för att öka bilens fäste. Övriga förare vill att denna anordning skall betraktas som otillåten, dessutom riktas kritik mot att stenar kastas upp mot bilar bakom. Trots detta lyckas Mario Andretti köra in på den bästa tiden i kvalet, sju tiondelar före de båda Brabham-bilarna med John Watson och Niki Lauda. Därefter Ronnie i den andra Lotusen. Placerad i en femte startposition är Riccardo Patrese tävlande för det nya stallet Arrows (där egentligen Gunnar Nilsson skulle ha kört denna säsong). Protesterna mot Brabham-bilarna avslås och loppet kan ta sin början. Andretti tar direkt ledningen före Lauda och Watson (som är under hård attack från Patrese). På det andra varvet avancerar Patrese upp till en tredjeplats och varvet senare har även Ronnie passerat Watson. Ronnie har därefter en hård kamp med Patrese och lyckas på det tionde varvet köra förbi, dock endast för att måsta släppa som ett resultat av en punktering. Redan efter fem varv kan man se hur Ronnie framme i täten på tredje plats börjar vinka till sina mekaniker, signalerande att det är något fel på bilen och att han tänker köra i depå. Därpå kör Ronnie in för att byta höger bakhjul där däcket slitits sönder av ett kylarfäste som en konkurrentbil tappat på banan. Mekanikerna fick för sig att det handlade om ett framhjul och stoppet blev onödigt långt, 27 sekunder. Väl ute på banan har Andretti och de andra längst fram ett försprång på 58 sekunder. Frågan är om inte Ronnie gjorde sitt livs bästa lopp i det läget? Hans sätt att hantera Lotusen var makalöst och han plockade från en 17:e position konkurrent efter konkurrent. Kör in ett par sekunder per varv, vilket inom Formel 1 är närmast ofattbart. Längst fram kämpar Andretti och Lauda om tätpositionen, Patrese ligger ohotad kvar på en ensam tredjeplats. På det tjugonde varvet har Watson tvingats bryta med en trasig trottel. Därefter följer Reutemann, som senare blir omkörd av Jones, Villeneuve och en vilt jagande Ronnie. På varv 38 gör Andretti ett misstag och Lauda är uppe i ledningen. Knappt tio varv senare ger Andrettis motor upp och vid det laget har Ronnie tagit sig förbi Villeneuve och Jones för en kamp med Patrese om andraplatsen - tio varv från mål. Åt Lauda finns ingenting att göra - denne tar en komfortabel seger och sätter ett varvrekord (1.24,836) som fortfarande står sig. Nu återstår det bara för att låda juridiken ha sin gång för att komma till klarhet om "fläktbilen" skall godkännas i fortsättningen... De återstående rundorna försöker Ronnie med alla till buds stående medel att ta sig förbi Patrese, men denne åker sicksack på banan och stänger igen alla luckor på ett ojust och livsfarligt sätt (utan att någon prisdomare upptäckte detta). Ronnie gör ett sista desperat försök att gasa sig förbi i sista kurvan, men trots en intensiv kamp lyckas Patrese hålla Ronnie bakom sig (de är 34 sekunder efter Laudas "dammsugarbil" in i mål, men endast en tiondel skiljer tvåan och trean). Patrese tar därmed sin första pallplats någonsin och Ronnie knappar in några poäng på fortsatt ledande Andretti. Loppets förare i ledning: Andretti 1-38; Lauda 39-70. Ronnie prisas av kungen! Ronnie var dödstrött efter sin kraftuttömning och förklarade på en presskonferens efteråt att han var urförbaskad på Patrese. Han gav också denne en rejäl utskällning: "Både jag och bilen är perforerade av allt skit du stänkte upp genom din regelvidriga körning på och utanför banan. Du bar dig svinaktigt åt. Så illa kör inte ens nybörjarna i Formel 3!" Summary in english With
Team Lotus in dominant fashion with
the new 79, Brabham
arrived in Anderstorp with its two BT46s modified dramatically and
controversially, with a large fan attached to the rear of the car. The team
explained that the device was for cooling the engines. It soon became clear that
the primary aim of the fans was to suck air from beneath the cars and improve
grip. Rival teams argued that the fans were, therefore, illegal as they were
moving aerodynamic devices. The cars also had the habit of hurling stones at
cars which were running behind them.
Aktuell ställning
|