Sverige GP 1978

 

Sveriges Grand Prix 17 Juni 1978, Anderstorp

Ronnie Peterson drar stora åskådarmassor inför sin 117:e F1 start som sker på Anderstorp. De 50 000 runt den småländska torvmossen har högt uppskruvade förväntningar på Ronnie - skall den otursförföljde örebroaren äntligen få sin efterlängtade seger? Skall han tillåtas att vinna?

"Hittills under säsongen har jag faktiskt inte haft en chans att slå Andretti, även om jag i två lopp kört in som tvåa. Hamnar vi i den situationen att vi ligger i topp, ska Mario vinna. Han är försteförare, jag andre man. Det står klart uttalat i kontraktet!"

Detta var egentligen första gången Ronnie spontant berättade om situationen i stallet...

Efter de fantastiska framgångarna med den nya Lotus 79:an anländer Brabham till Sveriges GP med två kraftigt modifierade BT46:or. En stor fläkt har monterats baktill med förklaringen att den är till för att kyla motorn. Det framkommer dock snart att dess huvudsakliga syfte är att sug a upp luft underifrån för att öka bilens fäste. Övriga förare vill att denna anordning skall betraktas som otillåten, dessutom riktas kritik mot att stenar kastas upp mot bilar bakom.

Trots detta lyckas Mario Andretti köra in på den bästa tiden i kvalet, sju tiondelar före de båda Brabham-bilarna med John Watson och Niki Lauda. Därefter Ronnie i den andra Lotusen. Placerad i en femte startposition är Riccardo Patrese tävlande för det nya stallet Arrows (där egentligen Gunnar Nilsson skulle ha kört denna säsong). 

Protesterna mot Brabham-bilarna avslås och loppet kan ta sin början. Andretti tar direkt ledningen före Lauda och Watson (som är under hård attack från Patrese). På det andra varvet avancerar Patrese upp till en tredjeplats och varvet senare har även Ronnie passerat Watson. Ronnie har därefter en hård kamp med Patrese och lyckas på det tionde varvet köra förbi, dock endast för att måsta släppa som ett resultat av en punktering. Redan efter fem varv kan man se hur Ronnie framme i täten på tredje plats börjar vinka till sina mekaniker, signalerande att det är något fel på bilen och att han tänker köra i depå. Därpå kör Ronnie in för att byta höger bakhjul där däcket slitits sönder av ett kylarfäste som en konkurrentbil tappat på banan. Mekanikerna fick för sig att det handlade om ett framhjul och stoppet blev onödigt långt, 27 sekunder. Väl ute på banan har Andretti och de andra längst fram ett försprång på 58 sekunder.

Frågan är om inte Ronnie gjorde sitt livs bästa lopp i det läget? Hans sätt att hantera Lotusen var makalöst och han plockade från en 17:e position konkurrent efter konkurrent. Kör in ett par sekunder per varv, vilket inom Formel 1 är närmast ofattbart.

Längst fram kämpar Andretti och Lauda om tätpositionen, Patrese ligger ohotad kvar på en ensam tredjeplats. På det tjugonde varvet har Watson tvingats bryta med en trasig trottel. Därefter följer Reutemann, som senare blir omkörd av Jones, Villeneuve och en vilt jagande Ronnie. På varv 38 gör Andretti ett misstag och Lauda är uppe i ledningen. Knappt tio varv senare ger Andrettis motor upp och vid det laget har Ronnie tagit sig förbi Villeneuve och Jones för en kamp med Patrese om andraplatsen - tio varv från mål. 

Åt Lauda finns ingenting att göra - denne tar en komfortabel seger och sätter ett varvrekord (1.24,836) som fortfarande står sig. Nu återstår det bara för att låda juridiken ha sin gång för att komma till klarhet om "fläktbilen" skall godkännas i fortsättningen...

De återstående rundorna försöker Ronnie med alla till buds stående medel att ta sig förbi Patrese, men denne åker sicksack på banan och stänger igen alla luckor på ett ojust och livsfarligt sätt (utan att någon prisdomare upptäckte detta). Ronnie gör ett sista desperat försök att gasa sig förbi i sista kurvan, men trots en intensiv kamp lyckas Patrese hålla Ronnie bakom sig (de är 34 sekunder efter Laudas "dammsugarbil" in i mål, men endast en tiondel skiljer tvåan och trean). Patrese tar därmed sin första pallplats någonsin och Ronnie knappar in några poäng på fortsatt ledande Andretti.

Loppets förare i ledning: Andretti 1-38; Lauda 39-70.

Ronnie prisas av kungen!

Ronnie var dödstrött efter sin kraftuttömning och förklarade på en presskonferens efteråt att han var urförbaskad på Patrese. Han gav också denne en rejäl utskällning:

"Både jag och bilen är perforerade av allt skit du stänkte upp genom din regelvidriga körning på och utanför banan. Du bar dig svinaktigt åt. Så illa kör inte ens nybörjarna i Formel 3!"

Summary in english

With Team Lotus in dominant fashion with the new 79, Brabham arrived in Anderstorp with its two BT46s modified dramatically and controversially, with a large fan attached to the rear of the car. The team explained that the device was for cooling the engines. It soon became clear that the primary aim of the fans was to suck air from beneath the cars and improve grip. Rival teams argued that the fans were, therefore, illegal as they were moving aerodynamic devices. The cars also had the habit of hurling stones at cars which were running behind them.

The entry had reduced with Teddy Yip having given up with his own car and so
Keke Rosberg appeared at the wheel of the second ATS, replacing Alberto Colombo. Also missing was the Martini team. This meant that there was no need for pre-qualifying as there were only 27 cars fighting for the 24 grid positions.

Mario Andretti was on pole position in his Lotus by seven-tenths of a second while the two Brabhams were second and third, John Watson ahead of Niki Lauda. Then came Ronnie Peterson in the second Lotus. Fifth on the grid went to Riccardo Patrese in the Arrows, although the team was involved in a court case with Shadow over copyright infringement and work was just beginning on the design of a new Arrows A1 chassis to replace the FA/1. Jody Scheckter was fifth on the grid in his Wolf, ahead of the two Ferraris of Gilles Villeneuve and Carlos Reutemann while the top 10 was completed by Alan Jones in the Williams FW06 and Jean-Pierre Jabouille's Renault.

At the front Andretti and Lauda battled for supremacy while Patrese was a lonely third. Then came Reutemann, although the Ferrari driver was soon overtaken by Jones. Reutemann then faded back to fall behind the recovering Peterson and Villeneuve.

On lap 38 Andretti made a mistake and Lauda took the lead. Andretti could do nothing about the fan car and settled for second position but on lap 47 his engine failed. This put Patrese up to second and Peterson to third, the Swede having by then passed Jones. The Australian's race ended soon afterwards with a seized wheelbearing and so Laffite moved to fourth place. With a few laps to the
Ligier began to run out of fuel and dropped out of the points, leaving fourth place to Patrick Tambay (McLaren), fifth to Clay Regazzoni (Shadow) and sixth for Emerson Fittipaldi (Fittipaldi).

It was left to the governing body to decide whether the
Brabham fan car was legal or not...

Sammanställning

Grand Prix

Sverige

Datum

17 Juni 1978

Bana

Anderstorp

Säsong

1978

Deltävling

8

Längd (km)

4.031

Varv

70

Tid

1:41:00.606

Placering

Nr

Förare

Team

Tid

Grid

1

1

Niki Lauda

Brabham

1:41:00.606

3

2

35

Riccardo Patrese

Arrows

34.019

5

3

6

Ronnie Peterson

Lotus

34.105

4

4

8

Patrick Tambay

McLaren

+1 varv

15

5

17

Clay Regazzoni

Shadow

+1 varv

16

6

14

Emerson Fittipaldi

Fittipaldi

+1 varv

13

7

26

Jacques Laffite

Ligier

+1 varv

11

8

7

James Hunt

McLaren

+1 varv

14

9

12

Gilles Villeneuve

Ferrari

+1 varv

7

10

11

Carlos Reutemann

Ferrari

+1 varv

8

11

16

Hans-Joachim Stuck

Shadow

+2 varv

20

12

25

Hector Rebaque

Lotus

+2 varv

21

13

9

Jochen Mass

ATS (DE)

+2 varv

19

14

36

Rolf Stommelen

Arrows

+3 varv

24

15

10

Keke Rosberg

ATS (DE)

+7 varv

23

nc

37

Arturo Merzario

Merzario

+8 varv

22

r

5

Mario Andretti

Lotus

+24 varv

1

r

27

Alan Jones

Williams

+24 varv

9

r

4

Patrick Depailler

Tyrrell

+28 varv

12

r

15

Jean-Pierre Jabouille

Renault

+42 varv

10

r

2

John Watson

Brabham

+51 varv

2

r

20

Jody Scheckter

Wolf

+54 varv

6

r

3

Didier Pironi

Tyrrell

+62 varv

17

r

19

Vittorio Brambilla

Surtees

+63 varv

18

nq

18

Rupert Keegan

Surtees

 

 

nq

30

Brett Lunger

McLaren

 

 

nq

22

Jacky Ickx

Ensign

 

 

 

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position

Förare

Nation

Poäng

1

Mario Andretti

USA

36

2

Ronnie Peterson

SWE

30

3

Niki Lauda

AUT

25

4

Patrick Depailler

FRA

23

5

Carlos Reutemann

ARG

22

6

Jacques Laffite

FRA

10

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa