Grand Prix de France 2 Juli 1978, Paul RicardRonnie Peterson gör sin 118:e F1-start i karriären på Paul Ricard-banan i Frankrike där han 78 tävlingar tidigare tog sin första GP-seger någonsin (1 juli 1973). Inför detta lopp har det beslutats att inte godkänna "fäktbilarna" från Brabham vilket gör att stallet måste återställa BT46:orna i ursprunglig konfiguration. Detta tycks dock inte vara hindrande enär John Watson med några få hundradelar lyckas ta "pole position" före Mario Andretti i en Lotus. Trea är Niki Lauda i den andra Brabham-bilen med James Hunt (McLaren) på en fjärdeplats. Först i det tredje startledet återfinns Ronnie tillsammans med Patrick Tambay (McLaren). Watson lyckas i starten hålla undan för Andretti. Tambay gör en kanonstart och lägger Lauda, Ronnie och Hunt bakom sig. Efter det första varvet har dock Andretti tagit sig förbi och börjar också dra ifrån. Under de varv som följer tar sig Lauda förbi Tambay och senare även Watson, men på det tionde varvet säger motorn ifrån och så är den dagen förstörd för Lauda. Även Ronnie passerar Watson och Tambay och finner sig återigen vara på en andraplats bakom teamkollegan Andretti. Lotus-stallet tar sin tredje dubbelseger på fyra tävlingar och Andrettis ledning före Ronnie är nu nio poäng. Watson lyckas inte hålla sin tredjeplats, då Hunt - som tagit sig förbi en punkterad Tambay - på det 16:e varvet pressar ner irländaren till en plats utanför pallen. Denna ordning står sig i mål. Ronnie, som snart kommit upp i bakhjulen på Andretti, får inrikta sig på att hålla undan för engelsmannen som i slutet av tävlingen gör ett flertal attacker utan att komma förbi. Försteföraren i Lotusstallet har säkert anledning att sända en tacksamhetens tanke till sin teamkollega... "Jag var verkligen tvungen att ta i och köra för fullt, så nära som Ronnie var. Nu har Ronnie och jag bevisat att vi inte heller behöver frukta konkurrenterna på mycket snabba banor. Med lite tur i några lopp till och jag är världsmästare!" Snabbaste varvtid får Carlos Reutemann som i sin Ferrari presterar 1.48,56, men som också är fem varv efter i mål. Summary in english With the international sporting federation
having decided that the Brabham
fan car was not legal, the Brabham
team had to convert its BT46s back to original specification in time for the
French GP. There were 29 cars present, the only changes to the field being the
disappearance of Jacky Ickx,
who had been replaced by Derek Daly
at Ensign, and the reappearance of
the Martini team with driver Rene Arnoux and a third McLaren for Bruno Giacomelli, who had been busy with
F2 commitments in the previous few races.
Aktuell ställning
|