Frankrike GP 1978

Grand Prix de France 2 Juli 1978, Paul Ricard

Ronnie Peterson gör sin 118:e F1-start i karriären på Paul Ricard-banan i Frankrike där han 78 tävlingar tidigare tog sin första GP-seger någonsin (1 juli 1973). Inför detta lopp har det beslutats att inte godkänna "fäktbilarna" från Brabham vilket gör att stallet måste återställa BT46:orna i ursprunglig konfiguration. Detta tycks dock inte vara hindrande enär John Watson med några få hundradelar lyckas ta "pole position" före Mario Andretti i en Lotus. Trea är Niki Lauda i den andra Brabham-bilen med James Hunt (McLaren) på en fjärdeplats. Först i det tredje startledet återfinns Ronnie tillsammans med Patrick Tambay (McLaren).

Watson lyckas i starten hålla undan för Andretti. Tambay gör en kanonstart och lägger Lauda, Ronnie och Hunt bakom sig. Efter det första varvet har dock Andretti tagit sig förbi och börjar också dra ifrån. Under de varv som följer tar sig Lauda förbi Tambay och senare även Watson, men på det tionde varvet säger motorn ifrån och så är den dagen förstörd för Lauda. Även Ronnie passerar Watson och Tambay och finner sig återigen vara på en andraplats bakom teamkollegan Andretti. Lotus-stallet tar sin tredje dubbelseger på fyra tävlingar och Andrettis ledning före Ronnie är nu nio poäng.

Watson lyckas inte hålla sin tredjeplats, då Hunt - som tagit sig förbi en punkterad Tambay - på det 16:e varvet pressar ner irländaren till en plats utanför pallen. Denna ordning står sig i mål.

Ronnie, som snart kommit upp i bakhjulen på Andretti, får inrikta sig på att hålla undan för engelsmannen som i slutet av tävlingen gör ett flertal attacker utan att komma förbi. Försteföraren i Lotusstallet har säkert anledning att sända en tacksamhetens tanke till sin teamkollega...

"Jag var verkligen tvungen att ta i och köra för fullt, så nära som Ronnie var. Nu har Ronnie och jag bevisat att vi inte heller behöver frukta konkurrenterna på mycket snabba banor. Med lite tur i några lopp till och jag är världsmästare!"

Snabbaste varvtid får Carlos Reutemann som i sin Ferrari presterar 1.48,56, men som också är fem varv efter i mål.

Summary in english

With the international sporting federation having decided that the Brabham fan car was not legal, the Brabham team had to convert its BT46s back to original specification in time for the French GP. There were 29 cars present, the only changes to the field being the disappearance of Jacky Ickx, who had been replaced by Derek Daly at Ensign, and the reappearance of the Martini team with driver Rene Arnoux and a third McLaren for Bruno Giacomelli, who had been busy with F2 commitments in the previous few races.

Qualifying proved to be interesting as John Watson took pole position by a few hundredths of a second in his Brabham-
Alfa Romeo, beating the JPS Lotus of Mario Andretti. Niki Lauda was third fastest in his Brabham and then came James Hunt (McLaren). The third row featured Ronnie Peterson (Lotus) and Patrick Tambay (McLaren) while Jody Scheckter (Wolf) shared the fourth row with Carlos Reutemann's Ferrari. The top 10 was completed by Gilles Villeneuve in the second Ferrari and Jacques Laffite in the Ligier.

At the start Watson was able to hold off Andretti. Tambay was third with Lauda, Peterson and Hunt behind him. Before the end of the first lap, however, Andretti had gone into the lead and began to pull away. In the laps which followed Lauda moved ahead of Tambay and then passed Watson but on the tenth lap he suffered an engine failure and disappeared. As Watson and Tambay had both been overtaken by Peterson by that that time it was the Swede who emerged in second place, giving
Lotus another 1-2. Watson stayed third for a while Tambay disappeared to the pits with a puncture and then the Ulsterman came under pressure from Hunt and on lap 16 was pushed back to fourth place. Jones was fifth and Scheckter sixth. The order then remained unchanged for the rest of the afternoon, giving Lotus its third 1-2 in four races.

Andretti's World Championship lead was nine points.

Sammanställning

Grand Prix

Frankrike

Datum

2 Juli 1978

Bana

Paul Ricard

Säsong

1978

Deltävling

9

Längd (km)

5.810

Varv

54

Tid

1:38:51.920

Placering

Nr

Förare

Team

Tid

Grid

1

5

Mario Andretti

Lotus

1:38:51.920

2

2

6

Ronnie Peterson

Lotus

2.930

5

3

7

James Hunt

McLaren

19.800

4

4

2

John Watson

Brabham

36.880

1

5

27

Alan Jones

Williams

41.810

14

6

20

Jody Scheckter

Wolf

54.530

7

7

26

Jacques Laffite

Ligier

54.740

10

8

35

Riccardo Patrese

Arrows

84.880

12

9

8

Patrick Tambay

McLaren

87.060

6

10

3

Didier Pironi

Tyrrell

89.980

16

11

16

Hans-Joachim Stuck

Shadow

+1 varv

20

12

12

Gilles Villeneuve

Ferrari

+1 varv

9

13

9

Jochen Mass

ATS (DE)

+1 varv

25

14

31

Rene Arnoux

Martini

+1 varv

18

15

36

Rolf Stommelen

Arrows

+1 varv

21

16

10

Keke Rosberg

ATS (DE)

+2 varv

26

17

19

Vittorio Brambilla

Surtees

+2 varv

19

18

11

Carlos Reutemann

Ferrari

+5 varv

8

r

30

Brett Lunger

McLaren

+9 varv

24

r

14

Emerson Fittipaldi

Fittipaldi

+11 varv

15

r

18

Rupert Keegan

Surtees

+14 varv

23

r

33

Bruno Giacomelli

McLaren

+26 varv

22

r

4

Patrick Depailler

Tyrrell

+44 varv

13

r

1

Niki Lauda

Brabham

+44 varv

3

r

17

Clay Regazzoni

Shadow

+50 varv

17

r

15

Jean-Pierre Jabouille

Renault

+53 varv

11

nq

37

Arturo Merzario

Merzario

 

 

nq

22

Derek Daly

Ensign

 

 

nq

25

Hector Rebaque

Lotus

 

 

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position

Förare

Nation

Poäng

1

Mario Andretti

USA

45

2

Ronnie Peterson

SWE

36

3

Niki Lauda

AUT

25

4

Patrick Depailler

FRA

23

5

Carlos Reutemann

ARG

22

6

John Watson

IRL

12

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa