Polar Sveriges Grand Prix 8 Juni 1975, AnderstorpRonnie Peterson åter på hemmaplan i Sveriges GP. Det är den 69:e starten i Formel 1 och revansch finns att utkräva efter fjolårets tidiga sorti. Träningen går över förväntan och Ronnie får trots allt vara nöjd med att ha lyckats prestera en nionde bästa kvalificeringstid inför loppet. Brambilla står i "pole" före Depailler, följt av Jarier och Reutemann i andra startled. Denna ordning gäller också in i första kurvan efter start och till skillnad från tävlingen ett par veckor tidigare kan Brambilla (March) hålla ledningen i fler än ett par varv. På det sextonde varvet är dock däcken överhettade och Reutemann kan inta tätpositionen. Mot slutet av loppet lider dock Carlos av svår överstyrning och Lauda - som avancerat i fältet tack vare det stora manfallet - kan överta ledningen och hålla den in i mål resterande 10 varv. Niki Lauda (med snabbaste varvet på 1.28,267) tar sin och Ferraris tredje raka seger. Reutemann är tvåa (Brabham), drygt 6 sekunder efter. Regazzoni (också i en Ferrari) blir trea, halvminuten efter vinnaren. Ledare i loppet: Brambilla 1-15; Reutemann 16-69; Lauda 70-80. Ronnie (Lotus) blir till slut 9:a - ett varv efter segraren. Brambilla tar starten före Depailler, Jarier, Reutemann, Lauda och långt där bakom skymtar vi Ronnie... Summary in english A fortnight after the Belgian GP (Niki Lauda's second consecutive victory) the F1 circus gathered again at Anderstorp in Sweden. There were some changes in the driver lineup with Mario Andretti back in action having missed the Belgian race because of commitments at Indianapolis. Torsten Palm was back in action in his Polar Caravans Hesketh. Frank Williams had two new drivers. Arturo Merzario had left the team and was replaced by Irishman Damien Magee while Jacques Laffite was racing in F2 at Hockenheim and so Ian Scheckter was hired to drive the second car. Graham Hill had also replaced Francois Migault with Vern Schuppan.
Qualifying resulted in pole position for Vittorio Brambilla's March (which
had led in Belgium) with Patrick Depailler
second in his Tyrrell.
Third position went to Jean-Pierre Jarier's
Shadow and fourth to Carlos Reutemann (Brabham).
Then came Lauda followed by Jody Scheckter (Tyrrell), Tom Pryce (Shadow), John Watson (Surtees)
and Ronnie Peterson (Lotus). Clay Regazzoni was 11th and Emerson Fittipaldi 12th.
Aktuell ställning
|