Grote Prijs van Nederland 22 Juni 1975, ZandvoortRonnie Peterson lyckas inför sin 70:e GP start endast kvalificera sig med sextonde bästa tid - långt efter Niki Lauda i "pole position" på Zandvoort. Lauda tycks efter tre raka segrar ha spåret öppet mot världsmästartiteln och närmast krossar sitt motstånd under träningen inför loppet. Med sin Ferrari 312T är Niki hela 5/10 sekund före teamkollegan Clay Regazzoni. I andra startled står James Hunt i en Hesketh före Jody Scheckter i en Tyrrell. Det regnar i starten och Lauda kan utan problem ta täten. Regazzoni blir omkörd av Scheckter in i första kurvan, men lyckas stänga till precis före Hunt. Under de tidiga varven händer inte så mycket, banan torkar upp och det blir nu upp till förare och stall att lägga upp strategin. Hunt går i depå tidigt och får på nödvändiga slicks. Tillsammans med Jean Pierre Jarier i en Shadow (som också varit inne och bytt däck) tar de täten i fältet före Lauda som halkat ner till tredje plats. Först på det 44:e varvet kan Lauda gå förbi Jarier (som något senare får punktering och spinner av). Scheckter har återtagit tredjeplatsen före Regazzoni, men måste bryta på det 68:e varvet efter motorproblem. Kampen om förstaplatsen blir hård och Laudas jakt på Hunt resulterar i loppets snabbaste varvtid med 1.21,54. James Hunt kan dock hålla emot och lyckas med en sekunds marginal ta sin första seger i karriären. Det blir också den första och enda segern för Hesketh Racing. Loppet ser följande förare i ledning: Lauda 1-12; Regazzoni 13-14; Hunt 15-75. Ronnie parkerar i sammandraget på en 15:e plats efter att ha tvingats bryta på det 69:e varvet med "soppatorsk"... Summary in english After
three consecutive victories for Niki Lauda's Ferrari it looked as though the
Austrian was on course for a dominant run to the World title and it was no
surprise when he qualified his Ferrari
312T on pole at Zandvoort, outrunning his Ferrari teammate Clay Regazzoni by a few tenths. Third
fastest was James Hunt (Hesketh) a few
hundredths faster than Jody Scheckter
in the Tyrrell. Next up was Carlos Reutemann (Brabham), Emerson Fittipaldi (McLaren) and
then came an impressive Tony Brise
in the Hill. Brise had a new team mate for the weekend as Graham Hill had found more backing
from Esso and had taken on Alan Jones
who was out of work after the Stiller team decided not to continue.
Aktuell ställning
|