Holland GP 1975

Grote Prijs van Nederland 22 Juni 1975, Zandvoort

Ronnie Peterson lyckas inför sin 70:e GP start endast kvalificera sig med sextonde bästa tid - långt efter Niki Lauda i "pole position" på Zandvoort. Lauda tycks efter tre raka segrar ha spåret öppet mot världsmästartiteln och närmast krossar sitt motstånd under träningen inför loppet. Med sin Ferrari 312T är Niki hela 5/10 sekund före teamkollegan Clay Regazzoni. I andra startled står James Hunt i en Hesketh före Jody Scheckter i en Tyrrell.

Det regnar i starten och Lauda kan utan problem ta täten. Regazzoni blir omkörd av Scheckter in i första kurvan, men lyckas stänga till precis före Hunt. Under de tidiga varven händer inte så mycket, banan torkar upp och det blir nu upp till förare och stall att lägga upp strategin.

Hunt går i depå tidigt och får på nödvändiga slicks. Tillsammans med Jean Pierre Jarier i en Shadow (som också varit inne och bytt däck) tar de täten i fältet före Lauda som halkat ner till tredje plats. Först på det 44:e varvet kan Lauda gå förbi Jarier (som något senare får punktering och spinner av). Scheckter har återtagit tredjeplatsen före Regazzoni, men måste bryta på det 68:e varvet efter motorproblem.

Kampen om förstaplatsen blir hård och Laudas jakt på Hunt resulterar i loppets snabbaste varvtid med 1.21,54. James Hunt kan dock hålla emot och lyckas med en sekunds marginal ta sin första seger i karriären. Det blir också den första och enda segern för Hesketh Racing. Loppet ser följande förare i ledning: Lauda 1-12; Regazzoni 13-14; Hunt 15-75.

Ronnie parkerar i sammandraget på en 15:e plats efter att ha tvingats bryta på det 69:e varvet med "soppatorsk"...

Summary in english

After three consecutive victories for Niki Lauda's Ferrari it looked as though the Austrian was on course for a dominant run to the World title and it was no surprise when he qualified his Ferrari 312T on pole at Zandvoort, outrunning his Ferrari teammate Clay Regazzoni by a few tenths. Third fastest was James Hunt (Hesketh) a few hundredths faster than Jody Scheckter in the Tyrrell. Next up was Carlos Reutemann (Brabham), Emerson Fittipaldi (McLaren) and then came an impressive Tony Brise in the Hill. Brise had a new team mate for the weekend as Graham Hill had found more backing from Esso and had taken on Alan Jones who was out of work after the Stiller team decided not to continue.

Also missing from the action was
Mario Andretti (busy racing in the United States again) although Ensign was back in action with Gijs Van Lennep standing in for the injured Roloef Wunderink. The only other new face was Hiroshi Fushida in the Maki but as the team did not have a spare engine its involvement in the weekend ended quickly.

It was raining at the start of the race and so Lauda had an advantage and took the lead while Regazzoni lost out to Scheckter in the run to the first corner and ended up third with Hunt right on his tail. Behind them Jochen Mass (McLaren) was ahead of Pryce although that situation was quickly reversed. In the early laps little changed but then the track dried and it was down to strategy. Hunt pitted early for slicks and ended up in the lead with Jean-Pierre Jarier (Shadow) another early stopper getting into second place. Lauda was down to third. The order remained the same until the 44th lap when Lauda finally caught and passed the Shadow after an exciting battle. A lap later Jarier suffered a tire failure and spun out. Lauda set off after Hunt.

Back in third place was Scheckter with Regazzoni on his tail and they remained in that order until lap 68 when Scheckter retired with engine failure.

For the last 15 laps Hunt and Lauda diced for the lead but Hunt managed to stay ahead and won by a second. It was his first Grand Prix victory and the first (and only) victory for
Hesketh Racing.

 

Sammanställning

Grand Prix

Nederländerna

Datum

22 Juni 1975

Bana

Zandvoort

Säsong

1975

Deltävling

8

Längd (km)

4.226

Varv

75

Tid

1:46:57.400

Placering

Nr

Förare

Team

Tid

Grid

1

24

James Hunt

Hesketh

1:46:57.400

3

2

12

Niki Lauda

Ferrari

1.060

1

3

11

Clay Regazzoni

Ferrari

55.060

2

4

7

Carlos Reutemann

Brabham

+1 varv

5

5

8

Carlos Pace

Brabham

+1 varv

9

6

16

Tom Pryce

Shadow

+1 varv

12

7

23

Tony Brise

Hill

+1 varv

7

8

28

Mark Donohue

Penske

+1 varv

18

9

4

Patrick Depailler

Tyrrell

+2 varv

13

10

31

Gijs van Lennep

Ensign

+4 varv

22

11

30

Wilson Fittipaldi

Fittipaldi

+4 varv

24

12

20

Ian Scheckter

Williams

+5 varv

19

13

22

Alan Jones

Hill

+5 varv

17

14

10

Lella Lombardi

March

+5 varv

23

r

5

Ronnie Peterson

Lotus

+6 varv

16

r

3

Jody Scheckter

Tyrrell

+8 varv

4

r

21

Jacques Laffite

Williams

+10 varv

15

r

2

Jochen Mass

McLaren

+14 varv

8

r

17

Jean-Pierre Jarier

Shadow

+31 varv

10

r

18

John Watson

Surtees

+32 varv

14

r

1

Emerson Fittipaldi

McLaren

+35 varv

6

r

14

Bob Evans

BRM

+52 varv

20

r

6

Jacky Ickx

Lotus

+69 varv

21

r

9

Vittorio Brambilla

March

+75 varv

11

ns

35

Hiroshi Fushida

Maki

 

 

 

NC=Not Classified

NT=No time set in qualifying

R=Retired

EX=Excluded from meeting

W=Withdrawn

DQ=Disqualified

NS=Did not start

NQ=Did not qualify

NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position

Förare

Nation

Poäng

1

Niki Lauda

AUT

38

2

Carlos Reutemann

ARG

25

3

Emerson Fittipaldi

BRA

21

4

Carlos Pace

BRA

18

5

Clay Regazzoni

CH

16

"

James Hunt

GBR

16

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa