Grand Prix de Monaco 22 Maj 1977Ronnie Peterson hyser vissa förhoppningar inför sin 98:e GP start. Gatuloppet i Monte Carlo passar Ronnie bra och han har genom åren ofta gjort bra resultat i Monaco. I tidskvalet understryks denna tes då Ronnie kör in på en fjärde bästa tid. De förare han har framför sig är John Watson (som tar sin första "pole" någonsin) i en Brabham, mästerskapets ledare Jody Scheckter i en Wolf och trean Carlos Reutemann i en Ferrari. Även den andra Ferrarin var tillbaka med Niki Lauda, efter att denne måst stå över Spaniens GP p g a revbensproblem. En nykomling för loppet är Ricardo Patrese, som tagit Renzo Zorzis plats hos Shadow, en förare Ronnie kommer att låta höra om vad det lider... Det blir Jody Scheckter som gör den bästa starten och som går in i första kurvan i ledning före Watson och Reutemann. Ronnie tappar en placering till Hans-Joachim Stuck (Brabham). Loppet blir odramatiskt såtillvida att Scheckter leder från start till mål, samt klockas för den bästa varvtiden med 1.31,07. Watson håller andraplatsen till varv 45 då en krånglande växellåda sackar honom. Lauda, som kommit igen starkt under de tidigare varven, pressar dock Scheckter och är endast en knapp sekund efter över mållinjen. Halvminuten efter kan Reutemann hålla undan för en trio med Mass, Andretti och Jones. Ronnie har tyvärr måste bryta på det tionde varvet efter problem med bromsarna. Med detta resultat gör Jody Scheckter och Wolf ett litet ryck i den totala sammanräkningen och är nu upp på 32 poäng, sju pinnar före Lauda. Regerande världsmästaren James Hunt har trots tre inledande "poles" fått en miserabel inledning på säsongen - endast 9 poäng efter sex körda tävlingar. Summary in english Niki Lauda was fit again in time
for the Monaco GP, having missed the Spanish event because of a rib problem. The
major teams were unchanged although Renzo Zorzi had been dropped by Shadow because of a dispute
over sponsorship and his place had been taken by a new 23-year-old Italian
rising star called Riccardo Patrese.
The Stanley BRM team had again disappeared while McLaren had decided against
using the M26 and was back with the old M23 again.
Aktuell ställning
|