Belgien GP 1977

Grand Prix de Belgique 5 Juni 1977, Zolder

Ronnie Peterson har den åttonde bästa tiden inför sin 99:e F1-start. Totalt har 32 bilar kämpat om en plats bland 26 startande bilar. Kvalificeringen har skett under våta förhållanden och de båda Lotusbilarna visar klass - Mario Andretti i "pole" och Gunnar Nilsson på en tredje plats. John Watson har i sin Brabham lyckats klämma sig in däremellan. Mästerskapets ledare Jody Scheckter kniper den fjärde startpositionen i andra startled.

Det har regnat inför starten på söndagseftermiddagen och de flesta i fältet (utom Hunt) har valt att starta med regndäck. Watson gör den bästa starten och går in i första kurvan före Andretti, men i den första chikanen gör Andretti ett misstag och kör in i Watson bakifrån - båda bilarna i täten tvingas bryta. Gunnar Nilsson lyckas med möda undvika att bli inblandad i kollisionen, men tvingas släppa Scheckter förbi sig. Därefter följer Mass, Reutemann, Depailler, Laffite före Ronnie och Lauda. James Hunt experimenterande med däck blev en katastrof och han halkade långt efter.

Andretti i ledningen...

Då banan börjar att torka upp går bilarna in i depå en efter en. Lauda är en av de första att byta däck och är i ledning före Mass och Jones då alla fått på sina slicks. Nilsson har halkat tillbaka till en åttondeplats p g a en lös hjulmutter och ligger nu efter Brambilla, Scheckter, Laffite och Ronnie innan han börjar en formidabel upphämtning. Regnet kommer och går, bilar åker in och ut ur depå. När det hela är över har Gunnar på det femtionde varvet tagit över ledningen från Lauda och kan relativt ohotad ta sin första och enda GP seger i Formel 1. Lauda kan hålla under för en jagande sexhjuling, men Ronnie når sin främsta framgång hos Tyrrell då han kör in på en tredjeplats.

När prisceremonin skall genomföras kan vi konstatera att två svenskar delar pallen. Frågan är om vi någonsin kommer att få uppleva ett dylikt ögonblick i Formel 1?

Gunnar Nilsson vinner inte bara loppet utan presterar även den snabbaste varvtiden med 1.27,36 och i sammandraget listar vi följande förare i ledning: Scheckter 1-16; Mass 17-18; Brambilla 19-22; Lauda 23-49; Gunnar Nilsson 50-70.

Laudas andraplats innebär att kampen om världsmästartiteln hårdnar, nu är det bara en poäng som skiljer honom från Schekters 32.

Summary in english

There was another bumper entry for the Belgian GP with a total of 32 cars fighting for the 26 grid positions. Team Surtees had dropped Hans Binder and hired Larry Perkins instead, while the other new entries were Bernard de Dryver in Brian Henton's March and Mexico's Hector Rebaque in a Marlboro-sponsored third Hesketh. James Hunt was back in an M26 and BS Fabrications had acquired a McLaren M23 for Brett Lunger while Fittipaldi had the new FD5 on hand for the first time. Having failed to qualify a car at Monaco, March had the new 771 ready for Ian Scheckter to drive.

Mario Andretti in the Lotus 78, the American 1.5 secs faster than John Watson's Brabham-Alfa Romeo. The second Lotus driver Gunnar Nilsson was third with Jody Scheckter fourth in his Wolf (which had won at Monaco a fortnight earlier). Behind them came Patrick Depailler (Tyrrell), Jochen Mass (McLaren), Carlos Reutemann (Ferrari) and Ronnie Peterson (Tyrrell) while the top 10 was completed by James Hunt in his difficult M26 and Jacques Laffite in the Ligier-Matra. Niki Lauda was 11th in his Ferrari.

It was raining on Sunday afternoon as the start of the race approached but it was not certain it would continue and while most of the field was on wet tires, Hunt chose slicks. Watson made the best start and took the lead from Andretti. The field got through the first corner without any major adventures although both
Ian Scheckter and Harald Ertl spun but at the chicane behind the paddock Andretti made a mistake and ran into the the back of Watson. Both spun off. Nilsson had to swerve to avoid the incident and this allowed Scheckter to take the lead. Nilsson was second with Mass third and Reutemann fourth. Behind them came Depailler, Laffite, Peterson and Lauda. Hunt's tire gamble was a disaster and he was dropping away quickly.

On the ninth lap Reutemann overtook Mass for third but a few laps later he spun into retirement and Mass moved back to third. By then the track was drying and there was a series of pit stops. Lauda stopped early and when the stops were over he was ahead with Mass second and
Alan Jones third in his Shadow. Nilsson had lost a lot of ground because of sticking wheelnut and was eighth behind Brambilla, Scheckter, Laffite and Peterson.

He overtook Peterson, Laffite and Brambilla, while Scheckter pitted when the rains came again. Mass spun out on lap 40 and so Nilsson was back in second place behind Lauda. He began to close as the track dried again (sending Scheckter back to the pits) and on the 50th lap Nilsson took the lead and drove away to win his first Grand Prix victory. Lauda was second with Peterson third after a battle with Brambilla. Jones finished fifth and Stuck sixth.

Sammanställning

Grand Prix

Belgien

Datum

5 Juni 1977

Bana

Zolder

Säsong

1977

Deltävling

7

Längd (km)

4.262

Varv

70

Tid

1:55:05.710

Placering

Nr

Förare

Team

Tid

Grid

1

6

Gunnar Nilsson

Lotus

1:55:05.710

3

2

11

Niki Lauda

Ferrari

14.190

11

3

3

Ronnie Peterson

Tyrrell

19.950

8

4

19

Vittorio Brambilla

Surtees

24.980

12

5

17

Alan Jones

Shadow

75.470

17

6

8

Hans-Joachim Stuck

Brabham

+1 varv

18

7

1

James Hunt

McLaren

+1 varv

9

8

4

Patrick Depailler

Tyrrell

+1 varv

5

9

25

Harald Ertl

Hesketh

+1 varv

25

10

27

Patrick Neve

March

+2 varv

24

11

34

Jean-Pierre Jarier

Penske

+2 varv

26

12

18

Larry Perkins

Surtees

+3 varv

23

13

31

David Purley

LEC

+3 varv

20

14

37

Arturo Merzario

March

+5 varv

14

15

33

Boy Hayje

March

+7 varv

27

r

20

Jody Scheckter

Wolf

+8 varv

4

r

2

Jochen Mass

McLaren

+31 varv

6

r

26

Jacques Laffite

Ligier

+38 varv

10

r

22

Clay Regazzoni

Ensign

+41 varv

13

r

24

Rupert Keegan

Hesketh

+56 varv

19

r

12

Carlos Reutemann

Ferrari

+56 varv

7

r

16

Riccardo Patrese

Shadow

+58 varv

15

r

10

Ian Scheckter

March

+62 varv

21

r

28

Emerson Fittipaldi

Fittipaldi

+68 varv

16

r

5

Mario Andretti

Lotus

+70 varv

1

r

7

John Watson

Brabham

+70 varv

2

ns

30

Brett Lunger

McLaren

 

 

nq

36

Emilio de Villota

McLaren

 

 

nq

35

Conny Andersson

BRM

 

 

nq

9

Alex-Dias Ribeiro

March

 

 

nq

38

Bernard de Dryver

March

 

 

nq

39

Hector Rebaque

Hesketh

 

 

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position

Förare

Nation

Poäng

1

Jody Scheckter

ZA

32

2

Niki Lauda

AUT

31

3

Carlos Reutemann

ARG

23

4

Mario Andretti

USA

22

5

Gunnar Nilsson

SWE

13

6

James Hunt

GBR

9

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa