Grand Prix de Belgique 5 Juni 1977, ZolderRonnie Peterson har den åttonde bästa tiden inför sin 99:e F1-start. Totalt har 32 bilar kämpat om en plats bland 26 startande bilar. Kvalificeringen har skett under våta förhållanden och de båda Lotusbilarna visar klass - Mario Andretti i "pole" och Gunnar Nilsson på en tredje plats. John Watson har i sin Brabham lyckats klämma sig in däremellan. Mästerskapets ledare Jody Scheckter kniper den fjärde startpositionen i andra startled. Det har regnat inför starten på söndagseftermiddagen och de flesta i fältet (utom Hunt) har valt att starta med regndäck. Watson gör den bästa starten och går in i första kurvan före Andretti, men i den första chikanen gör Andretti ett misstag och kör in i Watson bakifrån - båda bilarna i täten tvingas bryta. Gunnar Nilsson lyckas med möda undvika att bli inblandad i kollisionen, men tvingas släppa Scheckter förbi sig. Därefter följer Mass, Reutemann, Depailler, Laffite före Ronnie och Lauda. James Hunt experimenterande med däck blev en katastrof och han halkade långt efter. Andretti i ledningen... Då banan börjar att torka upp går bilarna in i depå en efter en. Lauda är en av de första att byta däck och är i ledning före Mass och Jones då alla fått på sina slicks. Nilsson har halkat tillbaka till en åttondeplats p g a en lös hjulmutter och ligger nu efter Brambilla, Scheckter, Laffite och Ronnie innan han börjar en formidabel upphämtning. Regnet kommer och går, bilar åker in och ut ur depå. När det hela är över har Gunnar på det femtionde varvet tagit över ledningen från Lauda och kan relativt ohotad ta sin första och enda GP seger i Formel 1. Lauda kan hålla under för en jagande sexhjuling, men Ronnie når sin främsta framgång hos Tyrrell då han kör in på en tredjeplats. När prisceremonin skall genomföras kan vi konstatera att två svenskar delar pallen. Frågan är om vi någonsin kommer att få uppleva ett dylikt ögonblick i Formel 1? Gunnar Nilsson vinner inte bara loppet utan presterar även den snabbaste varvtiden med 1.27,36 och i sammandraget listar vi följande förare i ledning: Scheckter 1-16; Mass 17-18; Brambilla 19-22; Lauda 23-49; Gunnar Nilsson 50-70. Laudas andraplats innebär att kampen om världsmästartiteln hårdnar, nu är det bara en poäng som skiljer honom från Schekters 32. Summary in english There was another bumper entry for the
Belgian GP with a total of 32 cars fighting for the 26 grid positions. Team Surtees had dropped Hans Binder and hired Larry Perkins instead, while the other
new entries were Bernard de Dryver in Brian Henton's March and Mexico's Hector Rebaque in a Marlboro-sponsored
third Hesketh. James Hunt
was back in an M26 and BS Fabrications had acquired a McLaren M23 for Brett Lunger while Fittipaldi had the
new FD5 on hand for the first time. Having failed to qualify a car at Monaco,
March had the new 771 ready for Ian Scheckter to drive.
Aktuell ställning
|