Frankrike GP 1973

Grand Prix de France 1 Juli 1973, Paul Ricard

Ronnie Peterson gör sin 40:e start i Formel 1 och har i detta lilla "jubileum" en femte plats i startfältet. Stewart står i "pole" före Scheckter och Fittipaldi. 

Det var stekhett i värmen under en ständigt brännande sol. Under träningen och kvalet krånglade Ronnies bil stup i ett. Det var det enda, än det andra felet. Bl a tenderade bensinen att koka i ledningarna och fick motorn att gå hackigt, utan rätta krutet.

Det blir Jody Scheckter som tar starten och han behåller denna ledning i 41 varv innan Ronnie, som gjort en kalasstart och direkt intagit andraplatsen, övertar tätpositionen då Scheckter tvingas bryta efter att denne lätt ha touchat Fittipaldis bil i en kurva. Ronnie är helt överlägsen denna dag och vinner sin första GP seger i karriären i ren utklassningsstil. Med drygt fyrtio sekunders marginal går Ronnie i mål som segrare i Frankrikes GP 1973.

- Gissa om jag var nervös att bilen inte skulle hålla över mållinjen, undslapp en lycklig hr Peterson bakom lagerkrans och med segerbucklan under armen efter prisceremonin i årets åttonde deltävling, där han minst av allt väntat sig att vinna sin livs första GP-seger.

Tvåa blir François Cevert i en Tyrrell och Carlos Reutemann i en Brabham blir trea. Denny Hulme i en McLaren presterar det snabbaste varvet med 1.50,99 och loppet ser följande förare i ledning: Scheckter 1-41; Ronnie 42-54.

Med segern avancerar Ronnie upp till en delad fjärdeplats i det totala sammandraget - med 19 poäng dock en bra bit bakom ledande Jackie Stewart på 42 poäng.

Trea i Monte Carlo, tvåa i Anderstorp, båda gångerna med smak på vinst, om inte bilen mankerat, och så det här. Ronnie sken i kapp med solen. Man kan förstå honom efter allt elände, efter tre års fruktlösa försök och så millimeternära han varit många gånger. Svängningarna sker hastigt i den här sporten...

Summary in english

After the Swedish GP the teams rushed south again - a trip of 1200 miles - in order to get to Paul Ricard (having done the trip in reverse before going from Monaco to Anderstorp). This meant that there was little time for any modifications. Ferrari was back up to two cars again (Arturo Merzario rejoining Jacky Ickx) while Andrea de Adamich also reappeared in his Ceramica Pagnossin Brabham. Reine Wisell was called in to replace Mike Beuttler who had suffered some minor injuries when his F2 March had gone under the barriers at Rouen the previous weekend. Peter Revson was away racing in the United States and so McLaren fielded Jody Scheckter once again. Hesketh was back in action with a March for James Hunt and the Ensign team made its first appearance with Rikki Von Opel. John Watson had been scheduled to make his F1 debut with a fourth Brabham (being run by Team MRD, which fielded De Adamich) but the Ulsterman was out of action with a broken leg. With Nanni Galli having retired from racing Williams took on its old hand Henri Pescarolo. Chris Amon was entered in the Tecno but the car failed to appear because of a dispute between the team and its sponsor Martini.

Qualifying resulted in pole position for Jackie Stewart (
Tyrrell) with the impressive Scheckter and Emerson Fittipaldi (Lotus) alongside on the front row. The second row featured Francois Cevert in the second Tyrrell and Ronnie Peterson's Lotus, while Denny Hulme (McLaren), Jean-Pierre Jarier (March) and Carlos Reutemann (Brabham) made up row three. The top 10 was completed by Clay Regazzoni's BRM and Merzario's Ferrari.

Scheckter took the lead at the start with a fast-starting Peterson being chased by Stewart, Hulme and Fittipaldi. The five cars stayed together for the first 16 laps but then Hulme disappeared with a tire problem. Stewart stopped with a similar problem a few laps later. With Stewart seemingly out of the way, Peterson waved Fittipaldi through into second place to see if he could challenge Scheckter. On lap 42 Scheckter hesitated while lapping Beltoise and Fittipaldi saw a chance to get ahead. Scheckter refused to give way and the two cars collided. Both retired and so Peterson took the lead and went on to win his first Grand Prix victory.

Cevert finished second with Reutemann third and Stewart recovered to take fourth. Hunt again impressed and finished sixth.

 
Sammanställning
Grand Prix Frankrike
Datum 1 Juli 1973
Bana Paul Ricard
Säsong 1973
Deltävling 8
Längd (km) 5.810
Varv 54
Tid 1:41:36.520
Placering Nr Förare Team Tid Grid
1 2 Ronnie Peterson Lotus 1:41:36.520 5
2 6 François Cevert Tyrrell 40.920 4
3 10 Carlos Reutemann Brabham 46.480 8
4 5 Jackie Stewart Tyrrell 46.930 1
5 3 Jacky Ickx Ferrari 48.900 12
6 27 James Hunt March 82.540 14
7 4 Arturo Merzario Ferrari 89.190 10
8 7 Denny Hulme McLaren 89.530 6
9 21 Niki Lauda BRM 105.760 17
10 12 Graham Hill Shadow +1 varv 16
11 20 Jean-Pierre Beltoise BRM +1 varv 15
12 19 Clay Regazzoni BRM +1 varv 9
13 24 Carlos Pace Surtees +3 varv 18
14 25 Howden Ganley Williams +3 varv 24
15 29 Rikky von Opel Ensign +3 varv 25
r 11 Wilson Fittipaldi Brabham +4 varv 19
r 8 Jody Scheckter McLaren +11 varv 2
r 1 Emerson Fittipaldi Lotus +13 varv 3
r 23 Mike Hailwood Surtees +24 varv 11
r 9 Andrea de Adamich Brabham +26 varv 13
r 15 Reine Wisell March +34 varv 22
r 16 George Follmer Shadow +38 varv 20
r 26 Henri Pescarolo Williams +38 varv 23
r 14 Jean-Pierre Jarier March +47 varv 7
r 17 Jackie Oliver Shadow +54 varv 21

 

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position Driver Nat. Points
1 Jackie Stewart GBR 42
2 Emerson Fittipaldi BRA 41
3 François Cevert FRA 31
4 Ronnie Peterson SWE 19
" Denny Hulme NZ 19
6 Peter Revson USA 11

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa