Grand Prix de France 1 Juli 1973, Paul RicardRonnie Peterson gör sin 40:e start i Formel 1 och har i detta lilla "jubileum" en femte plats i startfältet. Stewart står i "pole" före Scheckter och Fittipaldi. Det var stekhett i värmen under en ständigt brännande sol. Under träningen och kvalet krånglade Ronnies bil stup i ett. Det var det enda, än det andra felet. Bl a tenderade bensinen att koka i ledningarna och fick motorn att gå hackigt, utan rätta krutet. Det blir Jody Scheckter som tar starten och han behåller denna ledning i 41 varv innan Ronnie, som gjort en kalasstart och direkt intagit andraplatsen, övertar tätpositionen då Scheckter tvingas bryta efter att denne lätt ha touchat Fittipaldis bil i en kurva. Ronnie är helt överlägsen denna dag och vinner sin första GP seger i karriären i ren utklassningsstil. Med drygt fyrtio sekunders marginal går Ronnie i mål som segrare i Frankrikes GP 1973. - Gissa om jag var nervös att bilen inte skulle hålla över mållinjen, undslapp en lycklig hr Peterson bakom lagerkrans och med segerbucklan under armen efter prisceremonin i årets åttonde deltävling, där han minst av allt väntat sig att vinna sin livs första GP-seger. Tvåa blir François Cevert i en Tyrrell och Carlos Reutemann i en Brabham blir trea. Denny Hulme i en McLaren presterar det snabbaste varvet med 1.50,99 och loppet ser följande förare i ledning: Scheckter 1-41; Ronnie 42-54. Med segern avancerar Ronnie upp till en delad fjärdeplats i det totala sammandraget - med 19 poäng dock en bra bit bakom ledande Jackie Stewart på 42 poäng. Trea i Monte Carlo, tvåa i Anderstorp, båda gångerna med smak på vinst, om inte bilen mankerat, och så det här. Ronnie sken i kapp med solen. Man kan förstå honom efter allt elände, efter tre års fruktlösa försök och så millimeternära han varit många gånger. Svängningarna sker hastigt i den här sporten... Summary in english After the Swedish GP the teams rushed south
again - a trip of 1200 miles - in order to get to Paul Ricard (having done the
trip in reverse before going from Monaco to Anderstorp). This meant that there
was little time for any modifications. Ferrari was back up to two cars
again (Arturo Merzario
rejoining Jacky Ickx) while Andrea de Adamich also reappeared
in his Ceramica Pagnossin Brabham. Reine Wisell was called in to replace Mike Beuttler who had suffered some
minor injuries when his F2 March had gone under the barriers at Rouen the
previous weekend. Peter Revson
was away racing in the United States and so McLaren fielded Jody Scheckter once again. Hesketh was
back in action with a March for James Hunt and the Ensign team made its first
appearance with Rikki Von Opel. John Watson had been scheduled to make his F1
debut with a fourth Brabham
(being run by Team MRD, which fielded De Adamich) but the Ulsterman was out of
action with a broken leg. With Nanni Galli having retired from racing Williams took on its old hand Henri Pescarolo. Chris Amon was entered in the Tecno
but the car failed to appear because of a dispute between the team and its
sponsor Martini.
Aktuell ställning
|