Grosser Preis von Österreich 13 Augusti 1978, ÖsterreichringRonnie Peterson har inför sin 121:a F1-start återigen den snabbaste kvaltiden - trots att Chapman försökt dribbla bort honom ännu en gång - och står i första startledet tillsammans med Andretti. Oväntad trea är Jean-Pierre Jaubouille i den turbomatade Renault-bilen som genomgått ytterligare utveckling och som fungerar bättre på högre höjd. Carlos Reutemann fyra i Ferrarin. Tävlingsdagen strilar regnet ner. Ronnie tar en säker ledning samtidigt som Andretti gör en prakttavla på det andra varvet då han försöker köra om Reutemanns Ferrari på utsidan i en kurva. På sekunden virvlar amerikanens bil runt på banan och ut i gräset med en avsliten bakvinge. Loppet är över för hans del. Reutemann tappar senare andraplatsen till Scheckter och Depailler (som redan på det första varvet gått förbi Hunt, Fittipaldi och Laffite). Regnet tilltar och på det fjärde varvet kraschar Scheckter då han kolliderar med Andrettis övergivna Lotus. Även Reutemann spinner av, liksom senare Jabouille. Ronnie plöjer som en motorbåt i täten, kör på slicks som alla andra. Banan är livsfarligt hal. När loppet flaggas av på det sjunde varvet har Watson gått upp på en tredjeplats före Laffite och Pironi. En timme senare sker omstarten - på regndäck. Startfältet har formerats utifrån placeringarna under den första delen av loppet. Depailler kommer iväg snabbast. Watson blir stående, vilket förorsakar en kollision mellan Patrese och Ertl. Ronnie kan snart ta sig förbi Depailler. Längre bak spinner Jones av och Daly kolliderar med Hunt så att denne åker in i avbärarräcket. Efter detta kaos är ordningen efter det första varvet Ronnie före Depailler, Lauda, Laffite och Daly. Ronnie har kontrollen över fältet då banan torkar upp. En efter en åker förarna in i depå och byter till torrdäck och då detta är gjort är Ronnie fortfarande i ledning före Depailler och Villeneuve. Ronnie kan till och med kosta på sig att hålla igen mot slutet då han är nästan 50 sekunder före fransmannen. Ordningen står sig in över mållinjen och Ronnie tar sin andra fullträff för året (loppet leds av Ronnie 1-18, 29-54; Reutemann 19-22; Villeneuve 23-28). Chapmans keps i luften! Kvalsnabbast, snabbaste varvtid (med 1.43,12), flest varv i ledning, samt seger. Livet leker för Ronnie. Det ger bränsle åt diskussionsbrasan. Ska Ronnie bryta kontraktet och köra ifrån Andretti? Summary in english In the two weeks between the German and
Austrian GPs, Judge Sydney Templeman ruled in the High Court in London that the Arrows team had infringed the Shadow team's copyright with
the FA/1 design as many of the components of the car had been copied directly
from the designs of the Shadow DN9. This meant
that Arrows could no longer use the
FA/1. The team had been expecting the decision and had been quietly building a
completely new Arrows A1 which appeared
for the first time in Austria. There was an entry of 31 cars as Nelson Piquet had been offered a run
in the old BS Fabrications McLaren
M23. Team Ensign had turned over its
second car to Derek Daly,
while ATS had ditched Jean-Pierre Jarier for a second time
and taken on local hero Hans Binder.
In the pre-qualifying session Rolf Stommelen's Arrows broke down and so he was
the unlucky one of the eight pre-qualifiers. In the course of practice Team Surtees gave Brian Henton a run in Rupert Keegan's car but it seemed to
make little difference.
Aktuell ställning
|