Grande Premio do Brasil 29 Januari 1978, Rio de JaneiroRonnie Peterson lyckas i Lotus 78:an ta sin första "pole" på år och dag (senast det begav sig var i en March inför Hollands GP 1976). Detta är Ronnies 111:e F1-start. Första startledet delas av James Hunt i en McLaren M26. Ronnies teamkollega Mario Andretti är trea, Carlos Reutemann (Ferrari) fyra. Ett däckskrig mellan Good Year och Michelin blossar upp i samband med Brasiliens GP. Det är Reutemann som tar starten och i likhet med vad Andretti gjorde i säsongsupptakten så leder han loppet från start till mål. Därmed tar han sin första seger för Ferrari, men också den första någonsin för Michelin (som inför säsongen beslutat sig för att ta upp däckskampen med Good Year). Reutemann har valt de rätta och hårdare däcken för dagen. Reutemann utmanas de inledande varven av Hunt, men denne tvingas i depå för byte till hårdare däck. Andretti är ett tag uppe på andraplatsen, men halkar bakåt i fältet efter problem med växellådan. Mannen för dagen är dock Emerson Fittipaldi som i sin egen bil och för eget stall kör upp sig från en överraskande sjunde startposition till en ännu mer överraskande silverplats. Niki Lauda tar sin andra raka pallplats för sitt nya stall Brabham. Mario Andretti kan dock bibehålla sin ledning i den totala sammanräkningen efter att ha klarat en fjärdeplats. Ronnie har inte en av sina bättre dagar och kan ej göra sin fina startposition rättvisa. Ronnie har satsat på fel och alltför mjuka däck i tävlingen, däck som slets sönder i den rådande värmen. Trots detta låg han väl framme i toppstriden. På det femtonde varvet är Ronnie inblandad i en incident som tvingar honom att bryta loppet. Ronnie blir påkörd bakifrån av Ferrariföraren Gilles Villeneuve, som några månader tidigare rammat honom i Japan och som nu petar Lotusen av banan med ett kollapsat vänster bakhjul! Ronnie hade alltid satsat på att skaffa sig bästa kvaltid och försökt leda loppen från start. Det var självklart för honom att försöka vara bäst i alla lägen, men plötsligt lade han om både stil och taktik: "Har aldrig inlett en säsong så här löftesrikt, det borde blivit poäng också i Brasilien om inte "Vilde Ville" kört på mig igen. Fortsättningsvis ska ni få se en ny herr Peterson, som tar det lite lugnare i början, avvaktar och ser vad som händer, hur loppen utvecklar sig." Reutemann, som alltså leder från start till mål, klockas också för den snabbaste varvtiden med 1.43,07. Summary in english The Brazilians switched the Grand Prix to
the Jacarepagua circuit outside Rio de Janeiro, a place more fitting to the
glamorous F1 image than Interlagos. The field was the same as it had been in
Argentina with addition of the just-finished Arrows FA1, which appeared in
Varig colors.
Aktuell ställning
|