International Trophy 7 april 1974, Brands Silverstone, Storbritannien (12)Ronnie Peterson i en F1-start utanför det officiella GP-mästerskapet, Ronnies tolfte i dylika sammanhang. Lotus 76:an får förtroendet, men Ronnie tvingas bryta. Inför loppet har Ronnie och Colin Chapman diskuterat i flera timmar alla problem med den nya Lotus 76:an. Efter tävlingarna i Sydafrika har tiden varit knapp att hinna göra förändringar, men då Ronnie haft bilen med sig som bagage i Jumbojetens lastrum fanns ändock tid till träning. Tidskvalet går inget vidare och Ronnie lyckas endast prestera 1.18,3 vilket är långt efter James Hunt som forcerat fram 1.16,7 (en "demontid" vid det tillfället). Tiden är emellertid den näst bästa och delas med Jochen Mass, före Mike Hailwood och Denny Hulme i ett för övrigt tunt startfält (många hade inte hunnit hem från Sydafrika). Lotus laborerar med olika däck och lyckas snacka till sig ett inofficiellt träningspass. Ronnie kommer ner på 1.18,0 med en uppsättning däck lika med fjolårets GP på Silverstone. Hunt missar starten och Ronnie kommer iväg som tvåa efter Mass. Efter ett varv går Ronnie förbi och är uppe i ledning. James Hunt är dock jagad av onda andar och tar in en sekund per varv på Ronnie. Den nya Lotus 76:an börjar uppföra sig konstigt. Däcken pallar inte för Ronnies hårda körning och samtidigt började oljetrycket att sjunka i kurvorna. På det 27:e varvet skär motorn och Ronnie har bara att bryta tävlingen. Ronnie berättar själv vad som därefter hände: "Jag skyndade mig verkligen ifrån Silverstone - tävlingen skulle nämligen sändas i TV en timme senare och min tanke var att hinna hem för att se den där. Jag hade nämligen mina idéer om vad som kunde vara grundfelet med bilen och om jag fick en chans att se mig själv köra den utifrån så att säga, kanske jag skulle få en bättre uppfattning om hur det hela låg till. Ronnie sticker hem! När Colin och Ralph Bellamy som är vår chefsingenjör diskuterade vad det kunde vara för fel efter Sydafrikas GP, hävdade jag att bilen hade för mjuka fjädrar, framför allt bak. Med det ville varken Colin eller Ralph tro på. När jag tittade på TV fick jag i alla fall klart för mig att jag hade rätt - det syntes tydligt att jag behövde hårdare bakfjädrar för att kunna åka fort med den där bilen. När jag sedan träffade Colin och Ralph - vi hade bestämt oss för att test på Silverstone igen måndagen efter tävlingen, d v s den åttonde april - berättade jag vad jag hade sett. Då gav de med sig och vi satte in hårdare fjädrar. När bilen blev uppvärmd och klar kunde jag köra runt Silverstone på 1.15,8. den tiden hade gott och väl räckt att vinna både träning och tävling med."
|