Grande Premio de Brasil 26 Januari 1975, InterlagosRonnie Peterson kan knappast ha varit nöjd med sin kvalificering inför den 64:e GP starten i Formel 1 - endast 16:e bästa tid! Loppet hade föregåtts av idel spekulationer att Ronnie skulle byta stall till Shadow (han har t o m skrivit på), men så blev (tyvärr) inte fallet då Colin Chapman tagit juridiken och tungt vägande ord till hjälp... Återigen har Jean-Pierre lyckats ta "pole position" med sin Shadow och står således i första startledet tillsammans med Emerson Fittipaldi (McLaren). Strax bakom står Carlos Reutemann i en Brabham och Niki Lauda (Ferrari) med fjärde tid i kvalificeringen. Det blir dock startsnabbe Reutemann som sin vana trogen tar ledningen, men Jarier kan redan på det femte varvet återta sin placering i startfältet och visar snart med snabbast varvtid (2.34,16) vem som är rätt man att vinna. Med endast 7 varv kvar till mål får dock Jarier problem med en bränslemätarenhet, vilket gör att han måste bryta loppet. Carlos Pace (Brabham) kan därför ta över täten och hålla denna ledning in i mål. Ledare: Reutemann 1-4; Jarier 5-32; Pace 33-40. Tvåa och trea blir de båda McLarenbilarna med Emerson Fittipaldi och Jochen Mass. Ronnie Peterson (Lotus) slutar på en 15:e plats - två varv efter segraren. Summary in english There was considerable speculation that Ronnie Peterson would be switching to
the Shadow team because of Lotus's lack of performance
but he remained a Lotus driver in Brazil
where Jean-Pierre Jarier took his second
consecutive pole position in the Shadow. Emerson Fittipaldi, the winner of
the first race at fortnight earlier in Argentina, was second in his McLaren while Carlos Reutemann (Brabham) and Niki Lauda (Ferrari) shared the
second row. Then came Carlos Pace
(Brabham) and Clay Regazzoni
(Ferrari) followed by James Hunt
(Hesketh), Jody Scheckter and Patrick Depailler (Tyrrells) and Jochen Mass (McLaren). With Mario Andretti having decided to
use Goodyear tires, the Akron firm had a monopoly for the first time.
Aktuell ställning
|