Gran Premio de la Republica Argentina 12 Januari 1975, Buenos AiresRonnie Peterson i säsongens första tävling - Ronnies 63:e F1 start sedan debuten 1970. Ronnie kommer till start med nr 5 på den svarta Lotusen - en nummer han därefter kör med resten av säsongen. Trots löften från Colin Chapman om en nykonstruerad Lotus är det fortfarande den ålderstigna 72:an som gäller. Detta gör det mycket svårt att hävda sig mot de mer konkurrenskraftiga bilarna från de övriga toppstallen, vilket tidskvalet visar med önskvärd tydlighet - Ronnie är inte bättre än 11:a. Jean-Pierre Jarier i en Shadow skulle egentligen ha stått i "pole position" före Carlos Pace i en Brabham - en något förvånande startordning - men han kommer inte till start! Istället blir det Carlos Reutemann som från det andra ledet tar starten, en ledning han håller till det 26:e varvet då James Hunt i en Hesketh tar sig förbi. Denna tätposition får Hunt dock endast behålla i åtta varv (trots bästa varvtid med 1.50,91), varefter Emerson Fittipaldi (McLaren) blir för svår. Fittipaldi håller ledningen in i mål och tar sin första seger för säsongen före Hunt och Pace. Loppet har då sett följande förare i ledarposition: Reutemann 1-25; Hunt 26-34; Fittipaldi 35-53. Ronnie tvingas bryta loppet efter 15 varv och problem med växellådan och bromsarna... Summary in english There were not many changes in the winter
of 1974-75. Yardley withdrew and so McLaren concentrated it efforts
on the two Marlboro cars. John Mass was taken on to replace the retired Denny Hulme. The Tyrrell, Lotus, Ferrari, Brabham, Shadow, Hesketh and Hill teams
remained with the same drivers. Brabham landed sponsorship from
Martini while Hill began to build his own cars his team having developed the
Lola to such an extent that it ceased to be a Lola. Frank Williams finally began to race
cars under his own name, having ended the relationship with Iso because the
Italians had not paid. He retained Arturo Merzario and Jacques Laffite. March announced that it
was not going to continue but then changed its mind and entered Vittorio Brambilla with backing from
Beta. There were big chances at BRM following financial problems with
Sir Alfred Owen's Rubery Owen company. The team was renamed Stanley BRM after Louis Stanley (who was married
to Owen's sister Jean) and most of the existing management departed. Tim Parnell giving up as team
manager and designer Mike Pilbeam moving on. Only one car was entered and, in an
effort to drum up British support the car were painted red, white and blue and
was driven by Mike Wilds. Surtees
also reduced its involvement to one car (with support from Matchbox Toys) and
hired John Watson to drive, Hexagon
of Highgate having closed down its F1 operation. Penske and Parnelli both became full-time F1
teams with drivers Mario Andretti
and Mark Donohue while Wilson Fittipaldi began campaigning
the Fittipaldi chassis, designed by Richard Divila and supported by
Copersucar.
Aktuell ställning
|