| |
Ronnie Peterson kom att ha ett speciellt
förhållande till press och övrig massmedia. Efter att i början av sin
F1-karriär ha blivit ifrågasatt av framförallt en del kvällstidningar, valde
Ronnie att under resten av sin karriär hålla en viss distans till mindre
nogräknade tidningar och reportrar.
Mycket har dock stått att läsa om Ronnie. Tidiga år hittar man små
notiser om Ronnie i de lokala tidningarna Nerikes Allehanda och Örebrokuriren,
men efter hand är det fackpressen som tar överhand och publicerar de mer
inträngande reportagen. Ända tills Ronnie blir ett med det svenska folket -
då väcks intresset även hos de stora drakarna...
|
Tidning |
|
Tidningen
BILSPORT Det var i tidningen Bilsport som det först började
dyka upp små notiser om en viss herr Ronnie Peterson. Vid den tidpunkten
- tidigt 60-tal - handlade det om Ronnies framgångar i Formel K, dvs
gokart. Från 1966 är det andra formel-bilar som gäller...
Bilsport är en guldgruva då man försöker få grepp om Ronnies
karriär i framförallt Formel 3. Reportagen är många, intressanta och
välskrivna. De har fått tjäna som underlag till mycket i
sammanställningarna på denna hemsida. Många duktiga reportrar och
fotografer förtjänar ett stort tack; Per Cewrien (som kom att bli
manager till Ronnie), Björn Svallner, Claes Uddgren,
Ronnie kom under ett par år på 60-talet att tillhöra Team Bilsport.
Under 70-talet ändrade tidningen inriktning och det blev allt mer
amerikanska bilar, ombyggda Volvo samt Epa-traktorer som utgjorde
huvudinnehållet, innan tidningen åter hittade en bra balans med artiklar
från bilsportens värld. Ett par nummer 1988 hade ett bra minnesreportage
om Ronnie och för ett par år sedan fick vi minnas Ronnie- och Reineeran
från 60-talet Formel 3.
|
|
|
|
Illustrerad
MOTORSPORT Tidningen Illustrerad Motorsport (IMS) är
ovärderlig om man vill skapa sig en bild av den unge Ronnie Peterson som
tävlande i gokart och Formel 3. Gamla nummer från 60-talet är inte helt
lätt att få tag på, men de man kommer över är väl värda varenda
investerade krona.
Många av reportagen på denna hemsida har hämtat sina referat i
artiklar i IMS av framförallt Bengt Strömberg och Christian Wollin.
Även ett och annat foto har lånats. Hoppas det är okey att vi håller
gamla minnen vid liv på detta sätt...
År 1970 blev Ronnie själv medarbetare i tidningen och skrev under ett
par år varje månad en egen krönika under rubriken "Vår man i
VM". Mycket läsvärda.
|
|
|
|
Teknikens
värld Även om tidningen Teknikens värld funnits sedan
urminnes tider och även hade en del skrivet om Ronnie redan på 60-talet,
så var det först på 70-talet som tidningen växte ut till den tidning i
Sverige som gällde om man ville läsa om Formel 1. Inte minst grundlades
detta faktum av att Ronnie Peterson själv hade en egenhändigt skriven
krönika var fjortonde dag åren 1972-77 och med något inhopp under 1978.
Teknikens värld bjöd många år på inträngande specialreportage
och intervjuer från Formel 1-världen. Läsarna hade snart väggarna
prydda med stora affischer i färg och inte så få med Ronnie Peterson.
Dessutom lät Teknikens värld publicera särskilt framtagna utgåvor i
form av bokhäften - om Formel 1 och om Ronnie.
Den medarbetare vid Teknikens värld som särskilt måste framhållas
är George Johansson - då som nu med bra reportage och minnesglimtar om
Ronnie, men även PeO Eriksson skall självfallet nämnas...
|
|
|
|
MotorSport Ville
man på 70-talet ha djuplodande och högst initierade reportage från
Formel 1 så var det den engelska tidningen MotorSport som bjöd på de
förnämsta sammanställningarna. Dessutom med underbara färgbilder i
tryck med mycket god kvalitet.
Tidningen grundades i och för sig redan 1924 och finns kvar än idag.
Numera har dock ett mer historiskt perspektiv antagits, vilket inte gör
tidningen mindre intressant då Ronnie dyker upp i vart och vartannat
nummer.
Ett nummer som kan rekommenderas är mars 2003 då reportaget "Uncrowed
champions - six men who should have won the F1 title and why they missed
out" lät förklara hur det egentligen borde ha gått 1973 då Ronnie
rätteligen skulle ha krönts som världsmästare.
Från att ha kostat 35p 1978 så får man räkna med att punga ut med
en 90:- då man hittar tidningen i en välsorterad kiosk här hemma i
Sverige.
|
|
|
|
Autosport En
annan tidningen som under 70-talet levererade fullödiga reportage och
resultattablåer från de flesta motortävlingar värt namnet var den
engelska tidskriften Autosport.
Särskilt uppskattat var referaten från många av de sport- och
standardvagns- tävlingar som Ronnie körde parallellt med sin karriär i
Formel 1.
Papper och foton håller kanske inte lika hög kvalitet som kollegan
MotorSports, men å andra sidan var det kanske inte det som man var ute
efter...
|
|
|
|
Expressen,
Aftonbladet, DN, SvD, m fl... Bilden till vänster får
symbolisera alla de svenska dags- och kvällstidningar som under hela
Ronnies karriär kom att ifrågasätta såväl motorsport som Ronnie
personligen.
Få reportage står att finna där förarnas bedömda inkomster inte
står återgivna. Referat från motortävlingar står normalt att
återfinna i notisform, såvida inte det hänt en större olycka - då det
plötsligt finns flera sidors utrymme.
Ronnie blev ständigt påmind om att han tydligen inte skulle ha något
motoröra eftersom han bröt ofta och tydligen mer än andra förare.
Detta skapade med åren en ansträngd relation mellan Ronnie och denna typ
av press.
Allra värst var kanske Expressen, där tidningens "Minnes-extra"
från 1978 blev höjden av smaklöshet och dubbelmoral. Men vill man
sälja tidingar, så...
Till Expressens försvar skall dock framhållas att de på senare år
haft en mycket läsvärd artikel om Ronnies liv utlagd på internet.
Medarbetaren Jan-Erik Berggren har ställt samman historien om Ronnies
(med tyngdpunkt på Monza med efterspel).
|
|
|
|
Du
Grabben, Buster, m fl... Under 70-talet var det många av
serietidningarna som lät publicera reportage om Ronnie Peterson. Bilden
till vänster visar en utgåva av tidningen "Du Grabben" från
1974 - inte helt lätt att få tag på.
För en samlare av Ronnie-prylar är det bara att gå igenom floran av
"pojktidningar" under 10-års perioden 1968-78. Alltid dyker det
upp några artiklar om vår store racingstjärna.
Tidningen Buster hade t o m Ronnie som förstasidesbild...
|
|
|
|
Hot Rod Den
svenska tidningen Hot Rod lät i ett specialnummer 1969 publicera ett
7-sidigt reportage om vår dåvarande Formel 3-kung Ronnie Peterson.
Dessutom med en jättebild i färg på Ronnie i sin Tecno som en extra
bonus, mig veterligt den första affischen som kom ut med Ronnie (den syns
pryda väggen hemma i Ronnies föräldrahem).
Det kan tyckas lite förvånande att en hot rod-tidning lyfter in en
berättelse om en formelförare, men så här i efterhand är vi
naturligtvis tacksamma - alla gamla levnadsbeskrivningar om Ronnie ger
sitt lilla strå till halmstacken om dennes tidiga liv och leverne...
|
|
|
|
Se,
Lektyr, Fibaktuellt, m fl De flesta av våra svenska s k
herrtidningar hade vid något tillfälle små och stora reportage om Ronnie
Peterson. Bilden till vänster, som visar bildtidningen Se från september
-78, får representera alla dessa mer eller mindre sensationslystna
avisor.
Nr 37 av Se 1978 innehöll närgående bilder från Ronnies sista
timmar och följdes upp något nummer senare av ett reportage om änkan
Barbro. Kan det bli bättre...?
|
|
|
|
Hänt i
Veckan, Hemmets Veckotidning, Allers, m fl Inte ens våra
vanligaste s k damtidningar kunde hålla sig ifrån Ronnie och hans
familj. Det blev fler än ett reportage under 70-talet och bl a kunde vi
införskaffa Ronnie som sladdrig klippdocka i mycket tunt papper.
Den Hemmet Veckotidning som utkom med nr 37 den 11 september 1978 (!)
hade olyckan att publicera ett typiskt "hemma-hos-reportage"
från familjen Peterson i sommarhagen.
Och de förnekade sig inte i uppföljande reportage om änkan Barbro
Peterson, det är inte bara på senare år vi fått uppleva
sensationsjournalistik...
|
|
|
|
F1 Racing,
Auto Motor Sport, Depå, Café Sport, m fl På senare år har
det dykt upp många nya tidningar på svenska som ser till att ha
"motor" på agendan.
Tidningen F1 Racing är en ren specialtidning om Formel 1 och den är
definitivt läsvärd om man vill hänga med på vad som händer i
branschen även i vår tid. Tidskriften har på senare år haft ett par
reportage om Ronnie som givit ytterligare pusselbitar i kartläggningen -
dels Fredrik af Petersens Ronnie Petersonspecial i oktober 2002, dels
Michael Journaths minneskrönika från september 2003.
Tidningen Auto Motor Sport hade i nr 16 2003 ett mycket bra
minnesreportage om Ronnie skriven och fotad av Kenneth Olausson (som
också var inblandad i minnesutställningen). En hel del ny information...
I övrigt är det bara att hålla ögonen uppe - det kommer ständigt
nya artiklar om Ronnie i tidskrifter med inriktning mot män. Har man tur
dyker det upp någonting nytt under solen eller kanske en vinkling man
inte tänkt på tidigare.
|
Lite annat från tidningar...
Pete Lyons, from the May 3, 1993 issue of AutoWeek
"It was the last minute of final qualifying. A
black-and-gold,
wedge-shaped Lotus 72 darted into sight. I picked out the helmet:
blue-and-yellow, Ronnie Peterson. His chassis was brand new, and had been giving him trouble throughout
practice.
This would be his final chance of a decent starting position. In obvious
desperation, he came hurtling into the tight left-hander pressing every pedal at
once. With the tail already out, he bounced his inside front wheel off the apex
curb; that knocked the back end out even further, and the car wiped sideways
across to the outside and slid both back wheels up on the sloping exit curbing -
it was at that kind of angle.
But Ronnie's right foot was already pushing a dent in the bulkhead and he never
lifted. With the poor Cosworth screaming at redline, both fat rear Goodyears
broke loose and plumed off layers of blue smoke three inches deep.
Then the long, black dart rebounded crazily headfirst to the middle of the track. It was still canted way
sideways, front wheel cocked all the way over,
rear wheels painting two jetblack streaks of molten rubber.
Years of railbirding told me that Ronnie Peterson had lost that car. Even if he
managed, somehow, to catch the wild slide before it became a hopeless spin, at
the very least there would be a series of unruly, time-wasting fishtails.
Nope. Not one. Exactly as the 72 reached the center of the road, it snapped
precisely back into alignment with it - and stayed there. There was not so much
as a hint of twitch the other way. Running straight and true, leaving nothing
behind but noise, SuperSwede cannoned on toward the stopwatches.
For me, that moment before the first Grand Prix of 1973, the Argentine at Buenos
Aires, set the tone and tint for the entire year. It was ... my first full
Formula One season, the first when I'd been able to attend more than one or two
of these events that, to me at that time in my life, crowned the majestic summit
of motorsport. And here at the very first one my own wide eyes had witnessed the
driver then reckoned to be F1's fastest literally lifting a resistant race car
by sheer force of skill from the nowhere half of the pack to fifth on the grid,
a scant half-second short of pole.
In that magic year ... the formula itself showcased its
drivers.
Grand frequent close racing, generally reliable enough to allow that close
racing to continue for most of a race distance and inexpensive enough to allow a
great variety and number of teams to participate."
|