|
|
|
MAX
MOSLEY (FIA-boss): Han hade anat det inom sig, men först på
kvällen efter Monaco -71 när Ronnie blev tvåa efter Jackie Stewart och
vi åt middag tillsammans, kom själva insikten. Plötsligt förstod
Ronnie att han faktiskt kunde köra snabbare än alla de stora i F1. Det
var ett magiskt ögonblick.
Det var omöjligt att inte tycka om Ronnie. Han var en enkel människa
som uttryckte sig rättframt och som var helt ärlig. Hade han varit mer
beräknande och skrupelfri, så hade han säkert vunnit ett eller annat
världsmästerskap i F1 innan sin tragiska bortgång.
Att köra genom Woodcote utan att släppa på gasen var fullständigt
naturligt för Ronnie som aldrig lättade på gasen om det inte var
absolut nödvändigt.
Trots att Ronnie körde för ett annat stall när han gick bort, så
saknar jag honom mer än någon annan racerförare som fick sätta livet
till under sextio- och sjuttiotalet.
|
|
|
|
JACKIE
STEWART (F1-världsmästare 3 ggr): Han pressade mig oerhört hårt i Monaco -71.
Ronnie var en extrem talang, en av de få som hade full kontroll över sin
körning. Han körde med en helt egen stil på samma sätt som Gilles
Villeneuve eller Jochen Rindt. Han körde på den tiden helt och hållet
på känsla, vilket var mycket bra, men det kom tider då huvudet måste
fungera. Jag vill påstå att han hade skickligheten att bli
världsmästare. Han var snabb, men också vild ibland, enbart därför
att han var en sådan naturbegåvning. Ronnie kan räknas bland sportens
allra största.
"Frånsett Rindt, hade Ronnie inga speciella
idoler. Men han beundrade Stewart."
|
|
|
|
REINE
WISELL (vän och kollega): En gång körde Ronnie på mitt framhjul på
Oulton Park. Rattkransen bröt tummen och Ronnie kom fram till mig på
sjukhuset och sa att "det är för jävligt att allt ska hända
mig". Men vi var alltid goda vänner.
Ronnie hade bara en sak i huvudet, att köra snabbt med bilar. Det var alltid
fullt, även på vägen. Jag tyckte synd om Barbro ibland, hon var livrädd och
gömde sig på golvet i bilen.
Han var oerhört svårslagen för den som hade samma bil, Ronnie gav sig
aldrig på banan. Han skulle bara vara snabbast, och han var det också!
Ronnies favorittrick på landsvägen var att ligga tätt, tätt bakom en kompis
bil och stressa den att köra så fort det gick. Till och från tävlingsbanan,
flygplatsen eller hotellen. Ronnie var inte sen att anta utmaningen, och
kompisarna hängde oftast på. Hemma i England hade Ronnie egna mellantider på
olika vägar och kom ofta hem med skrapmärken på sina bilar. Alla som åkte
med Ronnie, journalister och vänner, bleknade i sätet. Ronnie älskade att köra
bil så att alla som fick uppleva körningen förundrades över hans kontroll över
bilen.
|
|
|
|
BERNIE
ECCLESTONE (F1-boss): Ronnie Peterson var en äkta racerförare.
Jag är helt säker på att han skulle ha blivit världsmästare om han
fått fortsätta tävla; hans talang var större än hos många andra som
lyckats vinna VM-titeln.
På bilden tillsammans med två världsmästare
(Schumacher och Häkkinen) vid Ungerns GP år 2000.
|
|
|
|
KEN
TYRRELL (stallchef för Tyrrell): Ronnie kom tyvärr till mig vid fel
tillfälle. Liksom vi trodde han att sexhjulingen hade större potential
än den hade. Jag valde Ronnie och var övertygad om att ha kontrakterat
nästa världsmästare. Han var en av de stora, blixtrande snabb och
dessutom förbaskat trevlig.
|
|
|
|
ROBIN
HERD (konstruktör hos March): Ronnie hade förmågan att entusiasmera andra
människor, men han var anspråkslös och försynt. Alla tyckte om honom.
Han var en fenomenal förare som alltid gav hundra procent. Folk har
klankat på honom och hävdat att Ronnie inte var intelligent, men det är
en lögn. Han var skärpt och lätt att komma överens med. Han var en god
testförare - mycket bättre än som sägs - även om han inte kom upp i
Laudas klass.
Medan Mario var mycket bra, så var Ronnie absolut snabbare. Om det
hade varit en öppen fight, skulle Ronnie absolut ha vunnit VM.
|
|
|
|
JAMES
HUNT (F1-världsmästare): Jag anser mig inte vara en förare med enorm
naturlig talang. Jag skulle snarare placera mig i kategorin efter förare
som Ronnie. Jag kan köra lika snabbt som Fittipaldi, Reutemann eller
Scheckter, men jag kan nog inte prestera sådana banzai-varv som Ronnie
lyckades med under avgörande träning. Däremot kunde jag klara upp
till 90 varv i rejält tempo, vilket även Ronnie naturligtvis klarade av
- liksom vi andra dödliga.
|
|
|
|
ALAN
REES (var med och startade stallen March och Shadow): Ronnie
hade en makalös kontroll över bilen och han var dessutom lätt att komma
överens med eftersom svensken var en rättfram person. Talangen innebar
också att han lyckades kompensera bilens brister med sin egen insats, en
egenskap som ofta kom väl till pass.
Tiden hos Colin Crabbe resulterade i att
Ronnie mognade i F1, vilket var värdefullt inför den kommande säsongen.
När förhållandena ändrades mot slutet av 1970 var Ronnie den ideala
personen att ha som försteförare i stallet.
Bilden visar Alan Rees mellan Max
Mosley och Rpbin Herd i March-stallet 1970.
|
|
|
|
MICHELE
ALBORETO (försteförare hos Ferrari): I worshipped
him, that's why my own
helmet is blue and yellow.
Michele Alboreto omkom under träning år 2001 i en Audi
sportvagn i teamet med Stefan Johansson.
|
|
|
|
GILLES
VILLENEUVE (försteförare hos Ferrari, tävlade mot Ronnie 1977-78):
That would be a bloody fantastic spectacle, I can tell
you. We would take corners one gear lower than we do now, and get the cars
sideways. You know, people still rave about Ronnie Peterson in a Lotus 72, and I
understand that. I agree with them. That's the kind of entertainment I want to
give the crowds. Smoke the tyres! Yeah!
|
|
|
|
MARIO
ANDRETTI (F1-världsmästare): 1978
gjorde Ronnie sitt första test med Lotus 79 på Anderstorp strax före
Belgiens Grand Prix, men han hade inte en aning om vad som behövde göras
åt bilen. Han saknade teknisk kompetens och det skadade honom eftersom
han inte hade förmågan att hjälpa sig själv. Den enda lösningen var
att kompensera med naturlig talang, vilket resulterade i att han var snabb
i början av ett lopp, men föll sedan tillbaka eftersom antingen däcken
eller växellådan tog slut.
Mario Andretti tog 180 poäng på 131 F1-tävlingar
(Ronnie 206 på 123)...
|
|
|
|
COLIN
CHAPMAN (grundare av Lotus): Jag
känner ingen förare som är så bra på att köra som Ronnie. Han kör
med hjärtat och han ger sig aldrig ut på banan utan att satsa 100
procent av sin förmåga. Det finns förare som har bra eller dåliga
dagar, det finns förare som satsar då och då... men jag har aldrig
varit med om att Ronnie satt sig i en racerbil och kört utan att lägga
ner hela sitt hjärta i körningen... en fantastisk förare... som hatar
att förlora.
Ronnie har aldrig visat sin besvikelse eller gjort någon annan i stallet
upprörd.
|
|
|
|
EMERSON
FITTIPALDI (F1-världsmästare i 2 ggr): Jag
förlorade en mycket god vän.
|
|
|
|
NIKI
LAUDA (F1-världsmästare i 3 ggr): Han
var min stora förebild. Ronnie var snabbast av oss alla på den tiden.
Jag försökte alltid lära mig av honom och bli lika snabb. Han var lite
blyg, men blev han upprörd, sa han ifrån. Han framhävde inte sig
själv, utan koncentrerade sig på körningen.
|
|
|
|
PETER
WARR (tävlingschef hos Lotus): Emerson blev ofta
irriterad; själv använde han all träning till att mödosamt och
finkänsligt ställa in sin bil, medan Ronnie lite ointresserat skapade
kaos med olika inställningar. När det var tio minuter kvar av kvalet
brukade Ronnie beställa Emersons inställningar på sin bil, köra ut på
banan och slå Emersons kvaltid. Hela Shadowsaffären kom upp därför att
Ronnie visste att han var den snabbaste föraren i världen. Ronnie är
så bra att om han inte startar i första ledet så är det inte hans fel,
då är det vi som har gjort en miss.
|
|
|