| |
XVIII Grand Prix de Rouen 1970
European F2 Championship, Omgång 4
28 juni 1970, Rouen-les-Essarts, Frankrike (8)
Ronnie Peterson kommer till sin sjätte F2-start
för året och hyser god tillförsikt inför tävlingarna på banan i Rouen i
Frankrike. Det är den åttonde totalt i karriären. Tävlingen ingår i Europamästerskapet. Träningen går mycket bra och Ronnie har tredje bästa tid efter det
första passet. Efter kvalificeringen har Ronnie samma bästa tid som Clay
Regazzoni och de startar i "pole position" i respektive heat. I
det första heatet har Ronnie en hård fight med Jo Siffert och Jack Brabham.
Ronnie får ge sig för Siffert, men håller undan med en tiondel för Brabham.
Regazzoni vinner det andra heatet. I finalen kommer Ronnie endast iväg som
sexa. Han står på en målad vit linje och hjulen spinner då Ronnie släpper
upp kopplingen. Ronnie tycks vara lite väl ivrig dagen till ära och går in
för hårt i första kurvan. Bromsarna låser sig och Ronnie får rädda
situationen via en avfartsväg. Kommer ut på banan igen som fjortonde man och
är efter åtta varv uppe i ledning! Men på det sista varvet gör Ronnie
återigen misstaget att bromsa för sent och spinner av. Väl ute på banan igen
är Ronnie sjua, ytterligare en placering kan plockas och därmed poäng - men en säker seger hade hastigt och lustigt förbytts i
en sjätteplats (där dock två av förarna i resultatlistan inte får
tillgodoräkna sig poäng). Årets första målgång och tre pinnar! Jo Siffert i en BMW F270
vinner, Clay Regazzoni i en Tecno 69 blir tvåa och Emerson Fittipaldi i en Lotus
69 tar bronsplatsen.
Juni 28 |
2 x 15 varv x 6496 m =
97.44 km + Final 25 varv = 162.54 km |
Pole Position: Ronnie
Peterson & Clay Regazzoni, 2'02.5" |
Snabbaste varv: Tim
Schenken, 2'00.8" = 194.902 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
6 |
Jo Siffert, CH |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 270 |
51'24.3" |
|
2 |
2 |
19 |
Clay Regazzoni, CH |
Tecno Racing Team |
Tecno 69 - FVA |
51'24.4" |
|
3 |
3 |
21 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
51'24.5" |
|
4 |
4 |
5 |
Jacky Ickx, B |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 270 |
51'25.0" |
|
5 |
5 |
23 |
Tim Schenken, AUS |
Sports Motor International |
Brabham BT30 - FVA |
51'25.3" |
|
6 |
6 |
26 |
Ronnie Peterson, S |
Malcolm Guthrie Racing |
March 702 - FVA |
51'25.7" |
|
7 |
7 |
8 |
Derek Bell, GB |
Wheatcroft Racing |
Brabham BT30 - FVA |
51'26.2" |
|
8 |
8 |
2 |
Jack Brabham, AUS |
John Coombs |
Brabham BT30 - FVA |
51'26.7" |
|
9 |
9 |
1 |
Jochen Rindt, A |
Jochen Rindt Racing |
Lotus 69 - FVA |
51'35.6" |
|
10 |
10 |
9 |
Peter Westbury, GB |
F I R S T |
Brabham BT30 - FVA |
51'35.8" |
|
11 |
11 |
22 |
François Mazet, F |
Sports Motor International |
Brabham BT30 - FVA |
52'28.9" |
|
12 |
12 |
11 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT30 - FVA |
52'34.2" |
|
13 |
13 |
29 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Motor Racing Enterprises |
Brabham BT30 - FVA |
52'48.8" |
|
14 |
14 |
28 |
Andrea de Adamich, I |
Scuderia Jolly Club |
Brabham BT30 - FVA |
52'51.6" |
|
15 |
DNF |
7 |
Reine Wisell, S |
Publicator Racing |
Chevron B17C - FVA |
21 |
Drivaxel |
16 |
DNF |
10 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa Racing
Partnership |
Lotus 69 - FVA |
10 |
Motor |
17 |
DNF |
18 |
François Cévert, F |
Tecno Racing Team |
Tecno 70 - FVA |
9 |
Topplockspackning |
18 |
DNF |
27 |
Henri Pescarolo, F |
Bob Gerard Racing |
Brabham BT30 - FVA |
6 |
Topplockspackning |
19 |
DNQ |
3 |
Graham Hill, GB |
Jochen Rindt Racing |
Lotus 69 - FVA |
|
|
20 |
DNQ |
16 |
Patrick Depailler, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
21 |
DNQ |
32 |
Malcolm Guthrie, GB |
Malcolm Guthrie Racing |
March 702 - FVA |
|
|
22 |
DNQ |
14 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
23 |
DNQ |
24 |
Hubert Hahne, D |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 269 |
|
|
24 |
DNQ |
17 |
Comte Adam Potocki, F |
Adam Potocki |
Lotus 69 - FVA |
|
|
25 |
DNQ |
25 |
Dieter Quester, A |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 269 |
|
|
26 |
DNQ |
4 |
Jean-Pierre Beltoise, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
27 |
DNQ |
31 |
Benedicto Caldarella, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
28 |
DNQ |
15 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
29 |
DNQ |
30 |
Graham Birrell, GB |
Ecurie Ecosse |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
30 |
DNS |
12 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
|
Olycka |
31 |
DNA |
20 |
Ernesto Brambilla, I |
Scuderia Picchio Rossa |
Ferrari Dino 166 |
|
|
32 |
DNA |
33 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
March 702 - FVA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Siffert |
31'04.3" |
|
2 |
Peterson |
31'04.4" |
|
3 |
Brabham |
31'04.5" |
|
4 |
Bell |
31'13.8" |
|
5 |
Westbury |
31'18.3" |
|
6 |
de Adamich |
31'20.5" |
|
7 |
Wisell |
31'31.1" |
|
8 |
Hill |
31'35.1" |
|
9 |
Depailler |
31'35.6" |
|
10 |
Jaussaud |
31'36.2" |
|
11 |
Guthrie |
32'39.9" |
|
12 |
Jabouille |
13 |
|
DNF |
E. Fittipaldi |
4 |
Vevaxel |
DNF |
Hahne |
4 |
Motor |
DNF |
Potocki |
2 |
Avstod |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Regazzoni |
30'53.7" |
|
2 |
Rindt |
30'56.5" |
|
3 |
Pescarolo |
31'17.4" |
|
4 |
Reutemann |
31'25.7" |
|
5 |
Ikuzawa |
31'27.7" |
|
6 |
Ickx |
31'27.8" |
|
7 |
Cévert |
14 |
|
8 |
Schenken |
13 |
|
DNF |
Quester |
6 |
Bromsar |
DNF |
Mazet |
5 |
Bränslematningsenhet |
DNF |
Beltoise |
5 |
Växellåda |
DNF |
Caldarella |
5 |
Motor |
DNF |
Dal Bo |
5 |
Förarmisstag |
DNF |
Birrell |
3 |
Kolv |
|
|