| |
1 Torneio
Brasiliero Formule 2 1971
Brazilian F2
Championship, Omgång 3
14 november 1971, Autodromo Internacional de Taruma, Porto
Allegre, Brasilien (30)
Ronnie Petersons tredje och näst sista tävling i det brasilianska
F2-mästerskapet. Tvingas bryta efter 19 varv i det första heatet (på samma
varv som Salvati) med så komplicerade bränsletrycksproblem att någon start i
heat två ej är möjlig. Tråkigt, då tävlingen är en milstolpe i
F2-karriären - Ronnies 30:e start sen debuten 1969. Det andra heatet från en tragisk utgång då Gianni
Salvati i en March 712M (samma biltyp som Ronnies) omkommer efter 24 varv i en
vådlig olycka.
Nov. 14 |
2 x 30 varv x 2856 m =
171.36 km |
Pole Position: Tim
Schenken, 1'02.41" |
Snabbaste varv: Carlos Pace,
1'02.71" = 173.6 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
19 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT36 - FVA |
1:03'42.44" |
|
2 |
2 |
6 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
1:03'45.39" |
|
3 |
3 |
15 |
Carlos Pace, BR |
Frank Williams Racing Cars |
March 712M - FVA |
1:04'50.56" |
|
4 |
4 |
7 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
March 712M - FVA |
1:04'59.13" |
|
5 |
5 |
25 |
Peter Westbury, GB |
FIRST |
Brabham BT36 - FVA |
1:05'18.24" |
|
6 |
6 |
1 |
Graham Hill, GB |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
1:05'19.82" |
|
7 |
7 |
2 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
59 |
|
8 |
8 |
9 |
Jean-Pierre Jarier, F |
Shell-Arnold Team |
March 712M - FVA |
59 |
|
9 |
9 |
14
21 |
Arturo Merzario, I |
Frank Williams Racing Cars
Racing Team IRIS |
March 712M - FVA
Tecno 71 - FVA |
59 |
|
10 |
10 |
21 |
Spartaco Dini, I |
Racing Team IRIS |
Tecno 71 - FVA |
58 |
|
11 |
NC |
20 |
Carlos Ruesch, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT36 - FVA |
45 |
|
12 |
NC |
23 |
Gianni Salvati, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA |
43 |
|
13 |
NC |
3 |
Bob Wollek, F |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
22 |
|
14 |
NC |
8 |
Ronnie Peterson, S |
Smog March Engineering |
March 712M - FVA |
19 |
|
15 |
NC |
16 |
Reine Wisell, S |
Reine Wisell |
Lotus 69 - FVA |
13 |
|
16 |
NC |
12 |
José Ferreira, BR |
Royal Label Team Ford |
Lotus 69 - FVA |
3 |
|
17 |
NC |
11 |
Luis Perreira Bueno, BR |
March Engineering |
March 712M - FVA |
1 |
|
18 |
NC |
18 |
Ronald Rossi, BR |
Royal Label Team Ford |
Lotus 69 - FVA |
1 |
|
19 |
NC |
10 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke-Mordaunt-Guthrie-Durlacher |
March 712M - FVA |
0 |
|
20 |
DNS |
22 |
Claudio Francisci, I |
Frank Williams Racing Cars |
March 712M - FVA |
- |
Motor |
21 |
DNA |
17 |
François Migault, F |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
|
|
22 |
DNA |
11 |
Lian Duarte, BR |
March Engineering |
March 712M - FVA |
|
|
23 |
DNA |
14 |
Henri Pescarolo, F |
Frank Williams Racing Cars |
March 712M - FVA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Reutemann |
31'50.46" |
|
2 |
Schenken |
31'51.11" |
|
3 |
E. Fittipaldi |
31'58.09" |
|
4 |
Pace |
32'03.10" |
|
5 |
W. Fittipaldi |
32'29.63" |
|
6 |
Westbury |
32'38.50" |
|
7 |
Jarier |
32'39.41" |
|
8 |
Ruesch |
32'40.20" |
|
9 |
Hill |
30'40.58" |
|
10 |
Merzario |
32'58.09" |
|
11 |
Dini |
29 |
|
DNF |
Wollek |
22 |
Motor |
DNF |
Salvati |
19 |
Växellåda |
DNF |
Peterson |
19 |
Bränsletryck |
DNF |
Wisell |
13 |
Överhettning |
DNF |
Ferreira |
3 |
Överhettning |
DNF |
Bueno |
1 |
Koppling |
DNF |
Rossi |
1 |
Koppling |
DNF |
Beuttler |
0 |
Gasvajer |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
E. Fittipaldi |
31'47.30" |
|
2 |
Reutemann |
31'51.98" |
|
3 |
W. Fittipaldi |
32'29.50" |
|
4 |
Hill |
32'39.24" |
|
5 |
Westbury |
32'39.74" |
|
6 |
Pace |
32'47.46" |
|
7 |
Jarier |
29 |
|
8 |
Dini |
29 |
|
9 |
Merzario |
29 |
|
10 |
Schenken |
29 |
Oljetryck |
DNF |
Salvati |
24 |
Dödlig olycka |
DNF |
Ruesch |
15 |
Radiator |
|
|