United States Grand Prix 5 Oktober 1975, Watkins GlenRonnie Petersons gamla teamkompis och adept - Niki Lauda - gör en makalös säsong. Inför säsongens avslutande GP i USA tar han som en redan klar världsmästare sin nionde "pole position". Ronnie kan inför sin 7:e GP start bara konstatera att bilen inte räcker till och står i sjunde startled långt bak i fältet. Emerson Fittipaldi (McLaren) står bredvid Lauda och i andra startled återfinns Carlos Reutemann (Brabham) och Jean-Pierre Jarier (Shadow). Lauda vinner kampen om första kurvan och kan tillsammans med Fittipaldi dra ifrån det övriga fältet. Denna duo håller sina positioner från start till mål och Lauda vinner således med knappt fem sekunder före Fittipaldi - som dock får snabbaste varvtid med 1.43,374. Klungan där bakom har anförs av Jarier, före Brambilla, Reutemann, Andretti och Hunt. Jarier måste dock bryta på det 19:e varvet efter motortrubbel, liksom Reutemann och Andretti med andra mekaniska problem. Detta gör att Hunt är uppe på en tredjeplats, strax före Jochen Mass och en för dagen magnifik Ronnie Peterson. Mass tar sig förbi Hunt och så gör även Ronnie som plötsligt är uppe på en fjärde plats. Hunt kan dock svara på det sista varvet, så Ronnie slutar "endast" femma - en placering som han dock har all anledning att vara mycket nöjd med efter en uppkörning från 14:e startposition.
Den totala sammanställningen i 1975 års förar-VM i Formel 1:
Ronnie Peterson slutar tolva med 6 poäng. Den totala sammanställningen i 1975 års konstruktörsmästerskap:
Summary in english There was a gap of a month after the
Italian Grand Prix before the teams gathered at Watkins Glen. The Maki, BRM and Surtees teams did not make the
trip and Hill and Ensign sent only one
drivers each. Chris Amon had hurt his leg
in a road accident at the Long Beach Formula 5000 event. March decided to run
only two cars for Hans Stuck and Vittorio Brambilla and so Lella Lombardi moved to the second
Williams. Wilson Fittipaldi was back in
action in the Fittipaldi, having overcome his hand injuries, while Brian Henton was back in the second Lotus in place of Jim Crawford. Tyrrell entered its third car
for Elf protege Michel Leclere
while Surtees driver John Watson had
been taken on to drive for Penske.
Slutlig ställning i 1975 års
förar-VM i Formel 1
|