USA GP 1973

United States Grand Prix 7 Oktober 1972, Watkins Glen

Ronnie Peterson gör sin 47:e F1 start i säsongens sista GP. Ronnie har fortfarande chansen att nå tredjeplatsen i årets VM, men behöver då ta minst fyra poäng mer än François Cevert. Cevert har dessutom möjligheten att nå andraplatsen om inte Fittipaldi gör alltför bra resultat. Det är minst sagt upplagt för en spännande avslutning på årets Formel 1 mästerskap.

Utifrån denna synvinkel blir träningen inför USA:s GP ofattbart tragisk. Efter att ha presterat fjärde bästa kvalificeringstid, omedelbart bakom Fittipaldi, kraschar François Cevert så illa att hans liv inte står att rädda, detta samtidigt som Ronnie skaffar sig den bästa kvaltiden.

De båda övriga förarna i Tyrrell teamet, Jackie Stewart och Chris Amon, väljer att avstå från start i årets sista tävling. För Stewart är årets titel redan i hamn varför den avslutande tävlingen är utan betydelse, men Stewart väljer också att helt avsluta sin racing karriär vilket således sker under tragiska omständigheter. I vilket fall tar Stewart sin tredje VM titel och kan summera sina år i Formel 1 med fantastiska 27 segrar på 99 starter. Han hade redan tidigare förkunnat:

- Nu slutar jag. Det finns inget ärorikt i att dö på en racerbana...

I själva tävlingen står Ronnie i första startledet tillsammans med Carlos Reutemann. Ronnie tar starten och leder loppet från start till mål. Dock efter en makalöst spännande kamp med den nya stjärnan, engelsmannen James Hunt - Ronnie vinner med endast 2/3 sekund till godo. Hunt blir två i en March (sätter snabbaste varvtid med 1.41,652) före Reutemann (Brabham). 

Ronnie på pallen - Barbro hänger på...

Prischecken löd på 200.000 kronor och "pole position" gav ytterligare 30.000!

Ronnie tog dock dödsbudet på François Cevert mycket hårt; fransmannen var en av hans bästa vänner sedan F3-tiden. Efteråt förklarade Ronnie att han knappt själv förstod hur han kunde genomföra loppet.

Detta innebär att Ronnie i den slutliga sammanställningen tar sig upp på en tredjeplats i årets förar-VM endast 3 poäng efter teamkompisen Emerson Fittipaldi. Tillsammans tar de hem konstruktörs-VM åt Lotus.

Ronnie kunde konstatera, efter en titt i sin statistikbok, att han stått i främsta startledet 12 gånger på 15 tävlingar, lett vid något tillfälle i 11 lopp och borrat i ledningen 393 GP-varv. Detta efter att ha varit kvalsnabbast vid 9 tillfällen.

Konstruktörs-VM 1973:

  • Lotus-Ford 92
  • Tyrrell-Ford 82
  • McLaren-Ford 58

Summary in english

There was much speculation as the F1 circus gathered in upstate New York that the event would be World Champion Jackie Stewart's 100th and last Grand Prix. The only other interest was focussed on the battle for second place in the title race between Stewart's Tyrrell team mate Francois Cevert and Team Lotus's Emerson Fittipaldi. Several teams were running third cars with McLaren's Jody Scheckter being joined by a third Tyrrell run for Chris Amon; a third Shadow (Brian Redman) and a third Surtees (Jochen Mass). John Watson appeared in place of Rolf Stommelen in the third Brabham while Clay Regazzoni was back in action for BRM having not been entered in Canada and Jacky Ickx joined the Iso-Marlboro team. Ronnie Peterson's weekend began with an accident in his Lotus on Friday morning but he was still fastest on the first day. On Saturday Cevert crashed in the final minutes of the morning session, going into the barriers in The Esses at high speed. He was killed instantly. Tyrrell immediately withdrew his two other cars - although this meant that he gave up the chance of winning the Constructors' title - and there was little enthusiasm from the rest of the field for further qualifying. Peterson was therefore on pole position from Carlos Reutemann's Brabham, Fittipaldi's Lotus and James Hunt's Hesketh March. In the race Peterson took the lead at the start and after four laps Hunt passed Reutemann to take second place. Denny Hulme made quick progress to pass Mike Hailwood and Emerson Fittipaldi to run in fourth place. 

Peterson and Hunt ran nose-to-tail at the front with Reutemann remaining a constant threat but Emerson Fittipaldi had to pit when he flat-spotted his tires avoiding a spinning Scheckter and he had to pit. In the closing laps Hunt challenged for victory but Peterson held him off and they crossed the line separated by only six-tenths of a second. Reutemann was third with Hulme and Revson fourth and fifth in their McLarens and Fittipaldi sixth.  

Sammanställning
Grand Prix USA
Datum 7 Oktober 1973
Bana Watkins Glen
Säsong 1973
Deltävling 15
Längd (km) 5.435
Varv 59
Tid 1:41:15.799
Placering Nr Förare Team Tid Grid
1 2 Ronnie Peterson Lotus 1:41:15.799 1
2 27 James Hunt March 0.667 4
3 10 Carlos Reutemann Brabham 22.930 2
4 7 Denny Hulme McLaren 50.226 8
5 8 Peter Revson McLaren 80.367 7
6 1 Emerson Fittipaldi Lotus 107.945 3
7 26 Jacky Ickx Williams +1 varv 23
8 19 Clay Regazzoni BRM +1 varv 15
9 20 Jean-Pierre Beltoise BRM +1 varv 14
10 15 Mike Beuttler March +1 varv 26
r 18 Jean-Pierre Jarier March +2 varv 17
12 25 Howden Ganley Williams +2 varv 19
13 12 Graham Hill Shadow +2 varv 18
14 16 George Follmer Shadow +2 varv 20
15 17 Jackie Oliver Shadow +4 varv 22
16 4 Arturo Merzario Ferrari +4 varv 11
nc 11 Wilson Fittipaldi Brabham +7 varv 25
r 0 Jody Scheckter McLaren +20 varv 10
r 30 Jochen Mass Surtees +24 varv 16
r 21 Niki Lauda BRM +24 varv 21
r 23 Mike Hailwood Surtees +25 varv 6
r 24 Carlos Pace Surtees +27 varv 9
r 9 John Watson Brabham +52 varv 24
dq 31 Brian Redman Shadow   13
r 28 Rikky von Opel Ensign +59 varv 27
ns 6 François Cevert Tyrrell    
ns 5 Jackie Stewart Tyrrell   5
ns 29 Chris Amon Tyrrell   12

 

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Total sammanställning i 1973 års förar-VM i Formel 1

Position Förare Nation Poäng
1 Jackie Stewart GBR 71
2 Emerson Fittipaldi BRA 55
3 Ronnie Peterson SWE 52
4 François Cevert FRA 47
5 Peter Revson USA 38
6 Denny Hulme NZ 26

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående