Grosser Preis von Österreich 17 Augusti 1975, ÖsterreichringRonnie Peterson startar i Österrikes GP 1975 med 13:e bästa kvalificeringstid. Det är Ronnies 74:e F1 start och han kan denna säsong hålla sig för skratt. Den utlovade vinnarbilen från Colin Chapman lyser fortfarande med sin frånvaro och Ronnie får hålla till godo med den Lotuskonstruktion som debuterade redan säsongen 1970. Niki Lauda (Ferrari) står ännu en gång i "pole position" och delar första startledet med James Hunt (Hesketh). Emerson Fittipaldi (McLaren) är trea före - något överraskande - Hans Stuck (March). Starten hade dock föregåtts av ett par otäcka olyckor. Wilson Fittipaldi har i tidskvalet kört av våldsamt och brutit två ben i handen. Ännu värre var olyckan under uppvärmningen på tävlingsdagen, då Mark Donohue kraschar sin Penske March så illa att han medvetslös måste tas till sjukhus för operation. Donohue har slagit huvudet i ställningen till en reklamskylt. Det lättande trycket mot hjärnan hjälper dock inte och Donohue avlider ett par dagar senare. Vädret slår hastigt om inför starten och regnet börjar ösa ner. Lauda tar dock täten före Hunt och Depailler (som gjort ett ryck från sjunde startposition). Brambilla gör en fantastisk upphämtning från sin åttonde plats och kan tillsammans med Hunt passera Lauda på det 15:e varvet. När Hunt skall varva Lunger lyckas Brambilla ta sig förbi båda bilarna och är i plötsligt i ledning. Förhållandena blev än sämre och efter 29 varv flaggas loppet av. Brambilla, som tar sin första och enda seger i karriären, blir så upphetsad av att se den svartvitrutiga målflaggan att han spinner av med sin March. Han lyckas dock åter ta sig ut på banan och fullfölja sitt ärevarv - dock med en bil som närmast ser ut att vara redo för skroten. Brambilla får också snabbaste varvtid med 1.53,90. Endast halva poäng tilldelas i loppet, men likafullt är det March första seger efter fem års hårda ansträngningar. James Hunt (Hesketh) blir tvåa med Tom Pryce (Shadow) som trea före Jochen Mass (McLaren) och Ronnie som i den gamla Lotus 72:an till slut blir 5:a Loppet kan således summera följande förare i ledning: Lauda 1-14; Hunt 15-18; Brambilla 19-29. Summary in english Niki Lauda arrived at his home race
with a strong lead in the World Championship with a healthy lead in the World
Championship and his chasers were struggling. McLaren had only two serviceable
cars as Jochen Mass
had written off two M23s at the Nürburgring. Team Lotus was in similar trouble
but as Surtees had managed to rebuild a
car for John Watson (the team having missed the German GP after the multi-car
crash at Silverstone) Lotus had to rely on
new boy Brian Henton. Alan Jones stood down from his
drive with Hill to make way for Rolf Stommelen who was back in action after his
crash in Barcelona while Chris Amon also returned at
the wheel of an Ensign. Shadow appeared with one car
fitted with a Matra V12 engine and
this was driven by Jean-Pierre Jarier.
Aktuell ställning
|