|


BRDC International Trophy 13 april 1975,
Silverstone, Storbritannien (14)
Ronnie Peterson i
ytterligare en F1-start utanför det officiella GP-mästerskapet. Träningen
går bra i den gamla bilen och Ronnie får andra bästa tid i den första
träningsrundan på fredagen. Ronnies står inför sin fjortonde F1-start utan VM-status. Ronnie kör dock sönder motorn i sista
träningspasset inför tävlingen och startar ej i loppet.
Redan under den inledande träningen har Ronnie
upptäckt något konstigt med bilen. Den visade sig vara enormt känslig för
gupp och ojämnheter på banan, i och för sig inget ovanligt, men denna gång
mycket mer. Bilen var inte alls trevlig att köra och Lotusstallet började
experimentera med olika fälgar och spårvidder. Ronnie har uppfattningen att
felet ligger i Lotus 72:ans korta hjulbas och ser därför fram emot den nya
konstruktionen som är under utveckling med en längre hjulbas. Trots
allt gick träningen ganska skapligt och i det sista inofficiella
träningspasset hänger Ronnie med James Hunt och Niki Lauda utan problem.
Ronnie hade lyckats ordna en tredje bästa träningstid i detta läge och stod i
andra startled bakom Hunt. Så small det i motorn bakom Ronnie. Motorn hade
rasat. Precis innan start har mekanikerna fått en ny motor på plats, men den
vill inte starta. Medan de andra ger sig iväg på sitt uppvärmningsvarv
tvingas Ronnie sitta kvar och se fånig ut på startplattan. Bara att konstatera
faktum. Ronnie dröjer sig kvar och tittat på de
första varven från depån, men sätter sig sedan i bilen tillsammans med
Barbro och åker hem till Maidenhead för att se slutet av loppet på TV.
BRDC
International Trophy 1975
Silverstone
13 April |
| Pos. |
Driver |
Nat. |
Team/Car |
Laps |
Result |
Grid |
| 1 |
Niki Lauda |
AUT |
Ferrari |
40 |
52m17.6s |
2 |
| 2 |
Emerson Fittipaldi |
BRA |
McLaren
Ford |
40 |
52m17.7s |
3 |
| 3 |
Mario Andretti |
USA |
Parnelli Ford |
40 |
52m42.2s |
9 |
| 4 |
John Watson |
IRL |
Surtees Ford |
40 |
52m49.9s |
7 |
| 5 |
Patrick Depailler |
FRA |
Tyrrell Ford |
40 |
52m56.1s |
6 |
| 6 |
Mark Donohue |
USA |
Penske Ford |
40 |
52m58.4s |
10 |
| 7 |
Alan Jones |
AUS |
Hesketh Ford |
40 |
53m06.3s |
8 |
| 8 |
Carlos Reutemann |
ARG |
Brabham Ford |
40 |
53m34.8s |
5 |
| 9 |
Tom Pryce |
GBR |
Shadow Ford |
40 |
53m35.4s |
4 |
| 10 |
Bob Evans |
GBR |
BRM |
39 |
- |
14 |
| 11 |
Graham Hill |
GBR |
Hill Ford |
39 |
- |
15 |
| 12 |
Lella Lombardi |
ITA |
March Ford |
39 |
- |
12 |
| 13 |
John Nicholson |
NZ |
Lyncar Ford |
39 |
- |
11 |
| 14 |
Tony Trimmer |
GBR |
Safir Ford |
39 |
- |
16 |
| R |
Roelof Wunderink |
NED |
Ensign Ford |
29 |
Karossarbete |
13 |
| R |
James Hunt |
GBR |
Hesketh Ford |
25 |
Motor |
1 |
| R |
Wilson Fittipaldi |
BRA |
Fittipaldi Ford |
1 |
Elsystem |
17 |
| DNS |
Ronnie Peterson |
SWE |
Lotus Ford |
- |
Motor |
- |
| DNS |
Arturo Merzario |
ITA |
Williams Ford |
- |
Motor |
- |
| DNS |
Jim Crawford |
GBR |
Lotus Ford |
- |
Olycka |
- |
| NC=Not
Classified |
NT=No
time set in qualifying |
R=Retired |
| EX=Excluded
from meeting |
W=Withdrawn |
DQ=Disqualified |
| DNS=Did
not start |
DNQ=Did
not qualify |
DNPQ=Did
not pre-qualify |
| Pole
Position (1m17.3s) |
Pole
Position och snabbaste varv |
Snabbaste
varv (1m17.7s) |
|
|

|