Stefan "Lill-Lövis" JohanssonStefan Johansson föddes den 8 september 1956 i Växjö och tillhör således gänget av berömda 56:or i Sverige. Vid sidan av Björn Borg, Ingmar Stenmark, Frank Andersson och Linda Haglund har kanske "Lill-Lövis" varit den minst uppmärksammade, men karriären (som ännu inte är slut) är definitivt den längsta - och med imponerande resultat. Stefan inledde precis som Ronnie Peterson sin racingkarriär i gokart. I början av karriären levde "Lill-Lövis" efter parollen "Vinna eller försvinna!" Det innebar många pallplaceringar. Men också många rejäla krascher som slog hål på plånboken gång efter annan trots att pappa "Lövis" lackade bilar nästan dygnet runt! Goda vänner startade då Växjögruppen för att backa upp Stefan. Det var ett vackert initiativ fick Lill-Lövis på rätt väg. Efter många fantastiska körningar fick Stefan chansen i Formel 3, där han under åren 1976-1978 tävlade i det europiska mästerskapet med blandade framgångar. Stefan näst sista år i F3 blev 1979, då han tog hem det brittiska mästerskapet med bl a en seger på Silverstone. Vid det här laget hade Stefan gjort sig känd som en snabb, modig och bevisligen begåvad förare. Denna kombination gav honom chansen i Formel 1 där Stefan inledde sin långa karriär med två starter under 1980 för Shadow-stallet. Tyvärr i en bil, Shadows DN11, som ännu inte var färdigutvecklad - Stefan kunde inte göra sig själv rättvisa och lyckades inte kvalificera sig till huvudloppen i Argentina och Brasilien. Parallellt fortsatte Stefan med stor framgång att köra i det brittiska F3-mästerskapet och efter sex vinster (Silverstone x3, Mallory, Oulton, Thruxton) med totalt 126 poäng kunde han för andra gången i rad titulera sig brittisk mästare. Under 1981 börjar Stefan istället köra Formel 2 för Toleman-stallet. Det blir en fjärdeplats totalt efter två vinster på Hockenheim och Mantorp. Stallbytet 1982 till Spirit-Honda ger inte resultat och Stefan kan inte förbättra sin segerstatistik i F2. Året därpå gör Stefan en ny ansträngning att etablera sig i den förnämsta klassen då han växlar upp för att tävla för Spirit Racing i Formel 1. Det blir totalt sex starter i deras bil Spirit 201C med en sjundeplats som bäst. År 1983 inleder Stefan även sin framgångsrika karriär som sportvagnsförare - blir 4:a i Le Mans och vinner på Mugello. Till 1984 har Stefan återigen bytt F1-stall och han inleder säsongen med fyra lopp i deras bil Tyrrell 012 - tyvärr utan större framgång. Ett stallbyte under säsongen till Toleman ger Stefan ytterligare tre F1-lopp, varav debuten på Monza (då han ersatt en avstängd Ayrton Senna) resulterar i en minst sagt oväntad fjärdeplats och de första tre poängen. Med bilen Toleman TG184 placerar sig Stefan på en total 16:e plats i F1-sammandraget för 1984. Anledningen till dessa stallbyten är att Stefan mer eller mindre tvingas acceptera att hoppa in som gästförare, då Honda under året skiftat till att leverera sina motorer till Williams. Parallellt tävlar Stefan detta år i det japanska Formel 2-mästerskapet, där han blir totaltvåa efter bl a fyra vinster. På sportvagnssidan blir han mästare tillsammans med Wollek och en Porsche i Grupp C. Det fina resultatet på Monza gör att Stefan erbjuds att bli försteförare hos Toleman 1985. När alla pusselbitar ser ut att falla på plats för Stefan, tvingas Toleman backa från sitt erbjudande då de inte får någon däckleverantör kontrakterad. Säsongen inleds därför med ett inhopp hos Tyrrell. Från en startposition i det bakersta startledet lyckas Stefan ta hem en sjundeplats, vilket imponerar på omgivningen. Så pass mycket att han blir den naturliga ersättaren för Rene Arnoux då denne droppas från Ferrari. Som andreförare vid sidan av Michele Alboreto gör Stefan 15 starter i Ferrari modell 156/85. Resultaten är häpnadsväckande bra med två andraplatser (Kanada och USA), tre fjärdeplatser (Frankrike, Österrike och Sydafrika), två femteplatser (Italien och Österrike) samt en sjätteplats i San Marino - totalt 26 poäng och en sjundeplats i sammandraget med F186:an. Stefan kan med rätta anse sig etablerad bland toppnamnen i Formel 1. Tyvärr falnar Ferraris konkurrenskraft under 1986 och då Stefan drabbas av många mekaniska problem i kombination med ren och skär otur, är det svårt att göra underverk. Under de 16 F1-lopp Stefan kör under året för Ferrari blir det dock fyra tredjeplatser (Belgien, Österrike, Italien och Australien), två fjärdeplatser (San Marino och Ungern) samt en sjätteplats i Portugal - totalt 23 poäng och en femteplats i sammandraget. Detta resultat räcker dock inte för att blidka ledningen hos Ferrari och Stefan blir inför 1987 ersatt av Gerard Berger. I stället får Stefan det hedersamma uppdraget hos McLaren att som andreförare vid sidan av Alain Prost under ett år och sexton F1-tävlingar värma upp sätet inför Ayrton Sennas ankomst året därpå. Denna säsong samlar Stefan ihop hela 30 poäng i McLarens MP4-3 efter bl a två andraplatser (Belgien och Tyskland), tre tredjeplatser (Brasilien, Spanien och Japan), en fjärdeplats i San Marino, femma i Portugal och sexa i Italien. Det blir Ligier-stallet som får Stefans namnteckning under 1988. I deras bil JS31 gör Stefan fruktlösa försök att ta sin första F1-seger, men det är bara att konstatera att den lyckan göres enklast hos Ferrari eller McLaren. Det blir inga F1-poäng alls detta år och Stefan får trösta sig själv med en vinst på Spa i sportvagnssammanhang. Till 1989 har Stefan bytt till Onyx, ett annat stall som vill pröva lyckan i Formel 1. Stefan gör så gott han kan i en icke konkurrenskraftig bil (Onyx ORE-1) och lyckas ta sin sista pallplacering i Formel 1 i och med tredjeplatsen i Portugal. Med en femteplats i Frankrike kan Stefan summera sex poäng i det totala sammandraget. Årets 16 F1-lopp består mest i missade kvalplatser och en diskvalificering i Kanadas GP där Stefan ignorerade en svart flagg... Under 1990 blir det endast två försök inom Formel 1, men vare sig i USA eller Brasilien lyckas Stefan kvalificera sig till huvudtävlingen med den icke konkurrensmässiga ONYX-bilen. Detta år gör Stefan även en start med Mazda i Le Mans. Stefan Johanssons sista år i Formel 1 blir 1991. Inledningsvis med två starter för Automobiles Gonfaronaise Sportive och deras bil AGS JH25B, men inte i något av loppen lyckas Stefan kvalificera sig. Något bättre går det i en av de fyra tävlingar Stefan kör för Footwork i bilen FA12 - här kvalificerar sig Stefan som siste man, men tvingas bryta loppet. Detta år placerar sig Stefan också som sexa med Mazda på Le Mans. Totalt gör Stefan Johansson 79 starter i Formel 1, tar 12 pallplatser och poäng i 26 lopp (d v s i var tredje start). Efter Ronnie Peterson är Stefan Johansson utan tvekan den svensk som gjort främst resultat i F1, tyvärr utan att kunna kröna karriären med den seger som många gånger var så nära.
Efter F1-karriären övergår Stefan till att köra Indycars för Bettenhausen-Penske. Det börjar bra med en tredjeplats i debutloppet i Detroit, men den efterlängtade segern uteblir. Stefan fortsätter plocka hedersamma pall- och poängplatser. Under åren 1992-1996 hamnar poängskörden kring 50-60 poäng per år med en elfteplats som bäst i det totala sammandraget. Hans största framgång kom 1997 då han vann 24-timmarsloppet på Le Mans i en Audi tillsammans med Michele Alboreto (stallkompis redan på Ferraritiden!) och dansken Tom Kristensen. Stefan kom att ha stora framgångar med Porsches sportvagnar och i den nordamerikanska CART-serien tillhörde han under några år de främsta. Stefan har på senare år ett eget stall i "Johansson Motorsport", men "Little Leaf" är fortfarande själv i stöten och har inga planer på att sluta. Numera är det en Gulf-sponsrad Audi R8 som gäller vid olika Le Mans inspirerade sportvagnstävlingar i USA och Europa - med själva Le Mans som årets höjdpunkt. Den bil Stefan numera kör är för övrigt lackad i de klassiska färgerna som Steve McQueen använde i filmen om Le Mans. Hustrun Gabriela har en resebyrå i Indianapolis med specialitet att fixa racerförares ofta komplicerade reserutter och de två barnen trivs också i Indiana även om familjen talat om att flytta till Monaco igen. Vid sidan av allt annat har Stefan bl a ett designföretag för armbandsur m m. Stefan är fortfarande ett hett namn inom racing. Stefans F1-lopp enligt följande:
|