Joakim "Jo" Bonnier Joakim
Bonnier föddes den 31 januari 1930 i Stockholm. Uppväxten inom sfären av
Bonnierföretagen gav Joakim den aristokratiska hållning han kom att inta genom
alla år. Joakims racingkarriär började då han fick jobb 1954 hos Alfa Romeo
som distributör och då han fick chansen att på isen visa upp sin talang med
en Alfa Romeo Disco Volante. Tävlandet fortsatte upp på banan 1955 och snart
visade han sig vara en av de mest framgångsrika förarna på den skandinaviska
motorscenen. Till 1956 återfanns han allt oftare utomlands vid
sportvagnsevenemang och vann med en Alfa GT-vagn på Aintree, Avus och
Castelfusano. Dessutom tog han hem en klasseger på Nürburgring 1000 km. Detta
år köpte Joakim Bonnier också en Maserati 250F med vilken han debuterade med
inom Formel 1 i Italiens GP (tyvärr tvingades han bryta). Året därpå,
1957, körde Joakim fyra F1-lopp med Maseratin - tre av dom för Scuderia Centro
Sud och ett av loppen som sin egen. Endast i ett av loppet kom Joakim i mål
(som sjua i Argentina), under de övriga tvingades han bryta med mekaniska
problem på bilen. Även i Sverige körs ett inofficiellt GP och här kör
Joakim in som trea. Joakim fortsätter köra Maserati under större delen av
1958. Totalt kör Joakim 9 stycken F1-lopp, varav sju stycken i en Maserati. I
fem av tävlingarna ställer han upp som sig egen, en tävling körs för
Scarlatti respektive Scuderio Centro Sud och i två tävlingar för Owen Racing
i en BRM. Under ett av dessa GP-lopp med BRM tar Joakim sina första poäng inom
Formel 1 då han blir fyra i Marockos GP. Under 1959 fortsätter Joakim köra
BRM för Owen Racing, det blir totalt sju F1-lopp under året. Han tar 1959 sin
första och enda F1-seger och det sker i Hollands GP. Efter en femteplats
i Tysklands GP kan den totala poängskörden summeras till tio. I det totala
sammandraget blir Joakim åtta, den bästa slutplacering Joakim erövrar under
sin långa F1-karriär. Även 1960 är Joakim Bonnier BRM-förare hos Owen
Racing. Under de åtta lopp han kör så blir det endast fyra poäng, efter en
femteplats i Monacos GP. Bättre går det för Joakim i sportvagnssammanhang
där han vinner Targa Florio i en RSK Porsche. För Porsche tävlar även Joakim
i Formel 2, med bl a vinster på Modena och i det icke-officiella GP:t i
Tyskland. Till 1961 har Joakim skrivit på för Porsche även inom Formel 1
och blir partner med Dan Gurney. Under de åtta officiella GP-tävlingar som
Joakim kör så blir det bara tre poäng totalt (5:a i Storbritannien och 6:a i
USA). Bättre går det i de icke-officiella tävlingarna som genomförs på
olika ställen - vinner på Teretonga och i Levin i Nya Zeeland och blir 2:a
i Pau. I icke-officiella GP-tävlingar blir resultaten: 2:a i Solitude, Karlskoga
och Modena, 3:a i Syracuse och Zeltweg. Sista året med Porsche (innan de drar
sig ur Formel 1) blir 1962 för Joakim Bonnier. Totalt kör han sju officiella GP
detta år, men det blir endast tre poäng totalt (5:a i Monaco och 6:a i Italien).
I de icke-officiella GP:na placerar sig Joakim bl a som 2:a i Solitudes GP och 3:a
i Karlskogas GP. Under tre år kör Joakim för Rob Walker, men som
privatförare. Resultaten är inte de bästa, men å andra sidan tävlar Joakim
i ett fält med bilmaterial långt över hans egna möjligheter. Under 1963 blir
det 10 GP för RRC Walker i en Cooper-Climax. Totalt bärgas 6 poäng efter två
femteplatser i Belgien och Mexico. Till 1964 (då Joakim gör totalt 9 GP
för RRC Walker) körs endast det första loppet i en Cooper-Climax, därefter
är det en Brabham BRM som gäller. Totalt plockas 3 poäng (5:a i Monaco och 6:a
i Österrike). Än sämre går det 1965 då Joakim gör 10 GP-lopp för stall
RRC Walker, nu i en kombination av tidigare bilar (Brabham-Climax). Det blir
inga poäng detta år. Året därpå, 1996, kör Joakim totalt 9 GP tävlingar
(en för Brabham och åtta för Angol-Suisse Racing i en Cooper-Maserati). Det
blir dock en poäng i Maseratin efter en 6:e plats i Mexicos GP. Vinner dock Nürburgring
1000 km i en Chaparral tillsammans med Phil Hill. Joakim fortsätter
tävlandet inom Formel 1 under 1967 och kör åtta GP som sin egen (utan
stalltillhörighet) i en Cooper Maserati. Det blir detta år tre poäng efter en
femteplats i Tysklands GP och en sjätteplats i USA:s GP. Även under 1968
fortsätter Joakim som sin egen i Maseratin, åtminstone i det första loppet.
Därefter i sju lopp i en McLaren BRM och ett lopp med en McLaren Honda. Totalt
nio GP-lopp under säsongen och tre poäng i sammandraget (efter en femteplats i
Mexico och en sjätteplats i Italien). Därefter följer tre år där Joakim gör sporadiska
inhopp i Formel 1 cirkusen på egen bekostnad. Inga poäng bärgas under två
lopp 1969 (i en Lotus-Cos), under två lopp 1970 (i en McLaren-Cos) och under
fem lopp 1971 (i en McLaren Cosworth). Joakim testar även på inom det
europeiska Formel 2-mästerskapet utan större framgång. Bättre går det 1971
i sportvagnssammanhang då han blir tvåa i Targa Florio och i Auvergne Trophy
tillsammans med Attwood. Och Barcelona 1000 km vinner Joakim Bonnier tillsammans
med Ronnie Peterson.
Ronnies och Joakims autografer tillsammans! Joakim
Bonnier omkommer under Le Mans 1972 då han i sin privatanmälda Lola T280 kör
in i en långsamgående privatanmäld Ferrari. Joakim slungas ur bilen över
skyddsräckena och in i en trädsamling. Döden är ögonblicklig. Det är den
11 juni 1972 och Joakim Bonnier blev 42 år gammal.
F1 Resultat för Joakim Bonnier
|
1956 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Monza |
brutit |
Officine Alfieri
Maserati |
Maserati 250F |
|
|
1957 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Buenos Aires |
7 |
Scuderia Centro Sud |
Maserati 250F |
13 |
|
Aintree |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Maserati 250F |
16 |
|
Pescara |
brutit |
Scuderia Centro Sud |
Maserati 250F |
9 |
|
Monza |
brutit |
Scuderia Centro Sud |
Maserati 250F |
13 |
|
1958 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Monte Carlo |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Maserati 250F |
16 |
|
Zandvoort |
10 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Maserati 250F |
15 |
|
Spa-Francorchamps |
9 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Maserati 250F |
14 |
|
Reims |
8 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Maserati 250F |
16 |
|
Silverstone |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Maserati 250F |
13 |
|
Nürburgring |
brutit |
Scuderia Centro Sud |
Maserati 250F |
21 |
|
Oporto |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Maserati 250F |
14 |
|
Monza |
brutit |
Owen Racing
Organisation |
BRM P25 |
10 |
|
Ain Diab |
4 |
Owen Racing
Organisation |
BRM P25 |
8 |
|
1959 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Monte Carlo |
brutit |
Owen Racing
Organisation |
BRM P25 |
7 |
|
Zandvoort |
1 |
Owen Racing
Organisation |
BRM P25 |
Pole |
|
Reims |
brutit |
Owen Racing
Organisation |
BRM P25 |
6 |
|
Aintree |
brutit |
Owen Racing
Organisation |
BRM P25 |
10 |
|
Avus |
5 |
Owen Racing
Organisation |
BRM P25 |
7 |
|
Monsanto |
brutit |
Owen Racing
Organisation |
BRM P25 |
5 |
|
Monza |
8 |
Owen Racing
Organisation |
BRM P25 |
11 |
|
1960 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Buenos Aires |
7 |
Owen Racing
Organisation |
BRM P25 |
4 |
|
Monte Carlo |
5 |
Owen Racing
Organisation |
BRM P48 |
5 |
|
Zandvoort |
brutit |
Owen Racing
Organisation |
BRM P48 |
4 |
|
Spa-Francorchamps |
brutit |
Owen Racing
Organisation |
BRM P48 |
6 |
|
Reims |
brutit |
Owen Racing
Organisation |
BRM P48 |
10 |
|
Silverstone |
brutit |
Owen Racing
Organisation |
BRM P48 |
4 |
|
Oporto |
brutit |
Owen Racing
Organisation |
BRM P48 |
13 |
|
Riverside |
5 |
Owen Racing
Organisation |
BRM P48 |
4 |
|
1961 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Monte Carlo |
brutit |
Porsche System
Engineering |
Porsche 787 |
9 |
|
Zandvoort |
11 |
Porsche System
Engineering |
Porsche 787 |
11 |
|
Spa-Francorchamps |
7 |
Porsche System
Engineering |
Porsche 718 |
9 |
|
Reims |
7 |
Porsche System
Engineering |
Porsche 718 |
13 |
|
Aintree |
5 |
Porsche System
Engineering |
Porsche 718 |
3 |
|
Nürburgring |
brutit |
Porsche System
Engineering |
Porsche 718 |
4 |
|
Monza |
brutit |
Porsche System
Engineering |
Porsche 718 |
8 |
|
Watkins Glen |
6 |
Porsche System
Engineering |
Porsche 718 |
10 |
|
1962 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Zandvoort |
7 |
Porsche System
Engineering |
Porsche 804 |
13 |
|
Monte Carlo |
5 |
Porsche System
Engineering |
Porsche 718 |
15 |
|
Rouen-les-Essarts |
brutit |
Porsche System
Engineering |
Porsche 804 |
9 |
|
Aintree |
brutit |
Porsche System
Engineering |
Porsche 804 |
7 |
|
Nürburgring |
7 |
Porsche System
Engineering |
Porsche 804 |
6 |
|
Monza |
6 |
Porsche System
Engineering |
Porsche 804 |
9 |
|
Watkins Glen |
13 |
Porsche System
Engineering |
Porsche 804 |
9 |
|
1963 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Monte Carlo |
7 |
Rob Walker Racing
Team |
Cooper T60 |
11 |
|
Spa-Francorchamps |
5 |
Rob Walker Racing
Team |
Cooper T60 |
13 |
|
Zandvoort |
13 |
Rob Walker Racing
Team |
Cooper T60 |
8 |
|
Reims |
15 |
Rob Walker Racing
Team |
Cooper T60 |
11 |
|
Silverstone |
brutit |
Rob Walker Racing
Team |
Cooper T66 |
12 |
|
Nürburgring |
6 |
Rob Walker Racing
Team |
Cooper T66 |
12 |
|
Monza |
7 |
Rob Walker Racing
Team |
Cooper T66 |
11 |
|
Watkins Glen |
8 |
Rob Walker Racing
Team |
Cooper T66 |
12 |
|
Mexico City |
5 |
Rob Walker Racing
Team |
Cooper T66 |
8 |
|
East London |
6 |
Rob Walker Racing
Team |
Cooper T66 |
11 |
|
1964 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Monte Carlo |
5 |
Rob Walker Racing
Team |
Cooper T66 |
11 |
|
Zandvoort |
9 |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT11 |
12 |
|
Spa-Francorchamps |
brutit |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT11 |
14 |
|
Brands Hatch |
brutit |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT11 |
9 |
|
Nürburgring |
brutit |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT11 |
12 |
|
Zeltweg |
6 |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
10 |
|
Monza |
12 |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
12 |
|
Watkins Glen |
brutit |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
9 |
|
Mexico City |
brutit |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
8 |
|
1965 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
East London |
brutit |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
07 |
|
Monte Carlo |
7 |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
13 |
|
Spa-Francorchamps |
brutit |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
7 |
|
Clermont-Ferrand |
brutit |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
11 |
|
Silverstone |
7 |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
13 |
|
Zandvoort |
brutit |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
15 |
|
Nürburgring |
7 |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
9 |
|
Monza |
7 |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
14 |
|
Watkins Glen |
8 |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
10 |
|
Mexico City |
brutit |
Rob Walker Racing
Team |
Brabham BT7 |
12 |
|
1966 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Monte Carlo |
nc |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
14 |
|
Spa-Francorchamps |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
6 |
|
Reims |
nc |
Brabham Racing
Organisation |
Brabham BT22 |
17 |
|
Brands Hatch |
brutit |
Brabham Racing
Organisation |
Brabham BT7 |
15 |
|
Zandvoort |
7 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
13 |
|
Nürburgring |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
12 |
|
Monza |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
12 |
|
Watkins Glen |
nc |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
15 |
|
Mexico City |
6 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
12 |
|
1967 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Kyalami |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
12 |
|
Spa-Francorchamps |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
12 |
|
Silverstone |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
18 |
|
Nürburgring |
6 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
16 |
|
Mosport Park |
8 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
14 |
|
Monza |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
14 |
|
Watkins Glen |
6 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
15 |
|
Mexico City |
10 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
17 |
|
1968 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Kyalami |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Cooper T81 |
19 |
|
Monte Carlo |
dnq |
Joakim Bonnier
Racing Team |
McLaren M5A |
|
|
Spa-Francorchamps |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
McLaren M5A |
16 |
|
Zandvoort |
8 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
McLaren M5A |
19 |
|
Brands Hatch |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
McLaren M5A |
20 |
|
Monza |
6 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
McLaren M5A |
19 |
|
Mont-Tremblant |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
McLaren M5A |
17 |
|
Watkins Glen |
brutit |
Joakim Bonnier
Racing Team |
McLaren M5A |
18 |
|
Mexico City |
05 |
Joakim Bonnier
Racing Team |
Honda RA301 |
18 |
|
1969 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Silverstone |
brutit |
Ecurie Bonnier |
Lotus 63 |
16 |
|
Nürburgring |
brutit |
Ecurie Bonnier |
Lotus 49B |
13 |
|
1970 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Monza |
dnq |
Ecurie Bonnier |
McLaren M7C |
|
|
Watkins Glen |
brutit |
Ecurie Bonnier |
McLaren M7C |
24 |
|
1971 |
Bana |
Pos |
Entrant |
Bil |
Grid |
FL |
Kyalami |
brutit |
Ecurie Bonnier |
McLaren M7C |
23 |
|
Nürburgring |
dnq |
Ecurie Bonnier |
McLaren M7C |
|
|
Osterreichring |
dns |
Ecurie Bonnier |
McLaren M7C |
20 |
|
Monza |
10 |
Ecurie Bonnier |
McLaren M7C |
21 |
|
Watkins Glen |
16 |
Ecurie Bonnier |
McLaren M7C |
28 |
|
F1 Statistik för Joakim Bonnier
|
|
Försök |
108 |
Starter |
104 |
96.30% |
Ej
kvlificerad |
4 |
Lopp i
ledning |
4
| 3.70% |
Varv
i ledning |
139 |
(340 miles) |
Körda varv
| 4,757
| (15,189 miles) |
|
"Pole
Positions" |
1 |
0.93% |
Första
startled |
5 |
4.63% |
|
Vinster
| 1
| 0.93% |
Pallen
| 1
| 0.93% |
4:a
| 1 |
5:a
| 9 |
6:a
| 9 |
"Top
Six"
| 20
| 18.52% |
|
Övriga
placeringar
| 33
| 30.56% |
Brutit
| 51
| 47.22% |
Poäng
| 39.0
| 0.36 pts per race |
|
|
|