Ett unikt erbjudande
Sista arbetsdagen före jul 1990 – året efter
Berlinmuren hade öppnats - anlände ett faxmeddelande till Försvarets
materielverk från Sveriges ambassad i Bonn. Det var en bunt på ett hundratal
sidor innehållande försvarsmateriel från östra Tyskland som var till salu.
I november månad hade CFE-avtalet, Treaty on
Conventional Armed Forces in Europe slutits i Paris mellan 22 stater
från dåvarande Warszawapakten och NATO. Inom tillämpningsområdet (området
mellan Atlanten och Uralbergen) accepterade parterna vapennivåer som innebar
att 10 000-tals stridsvagnar, pansarfordon och artilleripjäser skulle
förstöras före utgången av 1995. Tyskland erbjöd snabbt fordon och vapen
från forna DDR till försäljning. Sverige omfattades inte av CFE-avtalet och
hade därför möjlighet att köpa dessa.
Kunskap om hotet
I tjänst på Försvarets materielverk denna sista
arbetsdag före jul 1990 var chefen för teknik- och studiesektionen,
överstelöjtnant C-G Svantesson. I faxen fanns en stor del av den materiel
som han hade studerat teoretiskt under 15 års tid – som studieofficer vid
arméstaben och som underrättelsechef i fördelningsstab. Tillfället måste
utnyttjas för att öka kunskapen om vår hotbild; Sovjetunionen upplöstes
först ett år senare.
Att stridsvagn T 72 stod överst på vår önskelista var
självklart, men vilket pansarskyttefordon skulle väljas?
Underrättelsesektionen vid Armésystemledningen föreslog MT-LB, vars
prestanda var relativt dåligt känd och som var intressant eftersom den
ingick i hotbilden mot övre Norrland. Försvarets materielverk gjorde
framställan till regeringen, som under våren 1991 tog beslut om anskaffning
för studieändamål. Det svenska budet (den summa som regeringen beviljat) var
avsevärt lägre än det pris som finansministeriet i Tyskland hade satt som
minimum. Resultatet av förhandlingarna blev att Sverige fick vagnarna enligt
det ursprungliga budet, men som ytterligare betalning skulle tyska
försvarsministeriet få ta del av den svenska försöksrapporten. Det låg i
NATO:s intresse att bli informerad om dessa fordons framkomlighet på
nordkalotten.
En ovanlig upphandling
Rådande turbulens i Tyskland och en ovanlig upphandling
för Sverige krävde stor improvisationsförmåga av ansvariga på Försvarets
materielverk.
Hösten 1991 for en
svensk delegation till Tyskland och köpte fem T 72 och fem MT-LB. Från
vänster: avdelningsdirektör Rolf Enblom, major Jan forsberg, överstelöjtnant
C-G Svantesson, major Karl Skaremyr (på T 72 förarplats), civing Andrs Berg,
överstelöjtnant Jan Östlund och avdelningsdirektör Paul Holmberg. Karl
Skaremyr var från FM övriga från FMV.
Major Jan Forsberg
vid stridsfordonsbyrån fick ansvaret för hemtagning av fordonen och för
planläggning av försök och provning. Han hade enastående kunskaper om
Warszawapaktens materiel, kommunicerade ledigt på tyska samt hade
utomordentlig förmåga att skapa kontakter och använda dessa för att nå
projektets mål.
Resultat av försök och provning
T 72 och MT-LB visade sig ha framkomlighet i övre
Norrland som överträffade förväntningarna (eller farhågorna). Försöken
innebar en vändpunkt för värderingen av hotet mot norra Scandinavien.
Bedömningen av vad som var hindrande terräng för Warszawapaktens
stridsvagnar och pansarskyttefordon krävde omvärdering.
T 72 går utan
förberedelser över Vitån vid framkomlighetsförsök i övre Norrland...
...och MT-LB:n hänger på...
Stridsvagn T 72
demonstrerar ”självbärgning” i en myr i Kalixlinjen. Stocken, som fästs med
vajrar i banden, kommer att dras under dessa och därmed fungera som
markankare. ”Bärgningsstocken” medförs normalt på bakpansaret.
MT-LB:n hade god
framkomlighet i snö och på myrmark. Bilden visar bärgningsversionen MT-LBUu.
Provning och teknisk
undersökning av fordonen visade att de var synnerligen robusta och att
skyddsnivån var relativt hög i förhållande till fordonens vikt.
En annan följd av försöken var att många i MT-LB:n såg
ett länge efterfrågat transportfordon, som kunde ge splitterskydd till de
fortfarande helt oskyddade infanteriförbanden.
Oväntad information om en hotstridsvagn
T-72 M1 var en stridsvagn med 3 mans besättning. Kanonen med kalibern 125
mm hade automatladdning och delad ammunition. Vagnens vikt var cirka 42 ton
och med en 840 hk V12-motor kunde den nå hastigheten 60 km/h.
Framkomlighetsförsöken visade att stridsvagnens förmåga att ta sig fram i
djup snö och på mjuk mark hade undervärderats.
Det mest intressanta var kanske analysen av T-72:ans överlevnadsförmåga.
T-72M1 var en vidareutveckling av den ryska stridsvagn som kom i operativt
bruk 1973. T-72M1 kom 1982 och hade ett förstärkt övre frontpansar med en
extra 16 mm mycket hård pansarstålsplåt. Även tornet hade förstärkts
skyddsmässigt med en fyllning. Det ingjutna materialet bestående av någon
sorts kvartssand imponerade dock inte och viktskyddsfaktorn låg inte mycket
över 1 i jämförelse med pansarstål. Däremot ökade ju stridsdelens gångväg,
vilket i sig gav ökat skydd.
Jämförelse med tidigare hypoteser
För att värdera skydd och verkan hos hotstridsvagn T-72 (benämnd Hotstrv
IV) hade FMV genomfört ett regelrätt konstruktionsarbete, vilket låg till
grund för FOA:s verkansvärdering med hjälp av datorprogram och skjutprov.
Det var nu synnerligen intressant att jämföra den verkliga vagnen med den
hypotes som låg till grund för de tidigare värderingarna.
Det visade sig att det ballistiska skyddet på såväl torn som chassi hade
bedömts för tunt (gångvägen skulle vara 550 mm istället för 480 mm). Andra
avvikelser var ABC-systemets placering och att insprutningspumpen var för
liten i modellen. En ny ”datorkörning” med de korrigerade värdena visade
emellertid att utslagningssannolikheten endast förändrades med någon
procent.
Man upptäckte också att vagnens pilprojektil hade högre utgångshastighet
än vad man antagit. Del av krutladdningen, som omslöt pilprojektilen, hade
inte medtagits i de tidigare beräkningarna.
Genomtänkta konstruktioner
T-72:an visade sig också ha ett genomtänkt skydd mot ABC-stridsmedel.
Mycket av elektroniken var reläbaserad och således inte känslig för
strålning. Bedömningen var att den var väl skyddad mot EMP och andra
elektromagnetiska störningar (skärmade kablar. Stridsvagnen var även försedd
med en inre liner, 20-50 mm tjock som skydd mot gammastrålning. Linern
visade sig också ha bra skydd mot sekundärsplitter från RSV-stridsdelar med
mindre kaliber; den minskade antalet splitter och reducerade toppvinkeln i
den utkastade splitterkonen. Stridsvagnens låga tyngpunkt torde ha gjort den
svår att välta vid en stötvåg. En finess var den fjäderbelastade
ventiltallriken i luftintag som skyddade filtret mot stötvågsskador.
Det gjordes även mätningar av IR-strålning. Den var låg i fronten, men
avgasutsläppet på vagnens vänstra sida gav en tydlig IR-sigantur. T-72:an
kunde lägga ut oljerök genom avgasutloppet eller med skyddsröksgranater.
Detta gav god dämpning i det visuella området, men mycket begränsad påverkan
på IR-strålning från de fordon som arbetat upp varma ytor.
På en av vagnarna, som vi fick till Sverige, fanns en låda placerad på
frontpansaret. Den innehöll en elektromagnet som kunde få magnetaktiverade
stridsvagnsminor att utlösas genom att en falsk magnetsignatur projicerades
framför vagnen.
Resultaten från den ergonomiska granskningen av vagnen var föga
överraskande. Vagnen var liten och besättningen hade ont om plats
(framförallt föraren). Vagnchefens närsikt var begränsad och han dålig sikt
åt sidorna. Skyttens plats var trång, men ändå acceptabel. Dessutom var det
mycket buller och vibration inuti fordonet. Med enkla modifieringar skulle
dock förarplatsen ha kunna få samma komfort som i en Ikv 91.
Skjutprov genomfördes på FFK i
Karlsborg mot det explosivt reaktiva skydd som ryssarna hade applicerat på
bl a stridsvagn T-72 som skydd mot riktad sprängverlan (RSV)
- dessa moduler gick under benämningen NAP (Nytt Aktivt
Pansar)
Slutsatsen var att vagnen var bättre än sitt rykte i väst, men som alla
ryska stridsvagnar var den gjord för anfall och inte för strid från
stridsställning.
MT-LB blir pansarbandvagn 401 (Pbv 401)
Redan hösten 1992 fattade Regeringen beslut om
anskaffning av 800 MT-LB från Tyskland. Stridsfordonsbyrån var då hårt
ansträngd inför seriebeställningen av stridsfordon 90, anskaffning av ny
stridsvagn, renovering och modifiering av pansarbandvagn 302. Det blev
därför en liten grupp under major Jan Forsberg, som genomförde det största
stridsfordonsprojektet räknat i antal vagnar. Redan upphandlingen av vagnar
med tillbehör var en omfattande operation, eftersom vagnarnas status samt
tillgången på tillbehör och reservmateriel var dåligt känd. Inventeringen
måste därför göras av projektgruppen. Eftersom underhållssystemet i forna
DDR hade en annan uppbyggnad än i Sverige, krävdes också ett stort
anpassningsarbete av detta. Därtill skulle vagnarna renoveras och byggas om
till pansarbandvagn 401 för att uppfylla svenska säkerhets- och
underhållskrav. Renoveringen och modifieringen upphandlades av SIVG (bytte
namn 1994 till Neubrandenburger Fahrzeugwerk).
Mer östmateriel
Eftersom antalet MT-LB inte räckte till för att fylla
behovet av splitterskyddad personaltransport inom armén, föreslogs från
arméhåll att BMP-1 skulle undersökas som ett alternativ. Vid Försvarets
materielverk var man skeptisk till förslaget. Det fanns flera osäkerheter:
Kanonen behövde förmodligen modifieras av säkerhetsskäl. Ammunitionens ålder
och konstruktion bedömdes också kräva modifiering eller nytillverkning.
Armén vidhöll emellertid att vagnarna behövdes för trupptransport och att
man var beredd att avstå från en fungerande kanon. Därmed fick Försvarets
materielverk uppdraget att anskaffa BMP-1 för försök och provning. Fem
vagnar upphandlades och försök och provning genomfördes omgående i olika
delar av landet. Redan i juni 1994 tog Regeringen beslut om anskaffning.
Vagnarnas status var synnerligen ojämn. Bonn hade gett direktiv till
depåerna, vars chefer var före detta östtyska överstar, att materiel med
civil användning skulle låsas in i förråd. För att ge plats åt denna,
ställdes ofta stridsfordonen utomhus utan skydd, vilket medförde att många
var vattenfyllda och svårt rostangripna.
Renovering och modifiering till svenska krav
konkurrensupphandlades. Klart bäst anbud gavs av det tjeckiska företaget VOP
026 i Sternberk. Företaget ville på alla sätt visa att man uppfyllde
västerländska leverantörskrav. Man ISO-certifierades av Lloyd i England och
uppfyllde i övrigt kvalitetskraven i beställningen från Försvarets
materielverk. Även om valet av fordon från början var tveksamt, blev
resultatet av renoveringen och modifieringen det bästa tänkbara, vilket bör
tillskrivas en bra upphandling och uppföljning av Försvarets materielverk.
BMP-1 under
renovering och modifiering vid det tjeckiska företaget VOP 026. Många vagnar
var i uselt skick men fick här en högklassig renovering till Pbv 501.
Denna bild är från Neubrandenburg!
I Regeringens beslut om anskaffning av BMP-1 ingick
också anskaffning av 32 brobandvagnar BLG 60. Även i detta fall var höjdes
kritiska röster från Försvarets materielverk. Brobandvagnen var byggd på
chassiet till stridsvagn T 55 och krävde en för Sverige helt unik
underhålls- och reservmaterielhantering. Broarnas hållfasthet och status
var inte dokumenterad. Det belastningsprov som genomfördes på Kungliga
Tekniska Högskolan i Stockholm resulterade i att bron brast vid 85 ton,
vilket gav en för liten säkerhetsmarginal för att användas för stridsvagn
122, som beräknades väga över 60 ton. Normalt krävs för broar en brottgräns
som motsvarar dubbla vikten för det fordon som ska trafikera bron. Vid ett
utmattningsprov med en 65 tons vagn brast bron efter 996 överfarter. Inget
av proven var alltså tillfredsställande. Då beslutet ändå blev att BLG 60
skulle anskaffas, kom användningen att starkt begränsas av rigorösa
säkerhetsbestämmelser. Det positiva i sammanhanget var att bron var snabb
och smidig att lägga och att kostnaden för införandet var oslagbart låg.
Egentligen betalade Sverige endast för renoveringen som genomfördes av
Neubrandenburger Fahrzeugwerk. Systemet fick den svenska benämningen Brobv
971.
Från vänster:
Projektledaren för Pbv 501, överstelöjtnant Stefan Fjärdhammar. Chefen för
stridsfordonsbyrån, överingenjör C-G Svantesson. Projektledare för Brobv
971, avelningsdirektör Kenth Lindquist. Båda projektledarena ledde vid
stridsfordonsbyrån arbetet med upphandling, renovering och modifiering samt
införandet i armén av respektive system.
De ovan beskrivna turerna ska ses i belysningen av att
rollspelet mellan försvarsgrenschefer och Försvarets materielverk
förändrades 1993/94. Innan dess ansvarade Försvarets materielverk under
Regeringen för anskaffning och vidmakthållande av försvarsmaterielen. Samråd
inhämtades från försvarsgrenscheferna. I de här beskrivna materielärendena
hade rollspelet just ändrats. Armén gjorde framställan till Regeringen om
att få göra anskaffningen och uppdrog åt materielverket att genomföra den.
Till materielverkets chefer förmedlades budskapet att släppa ansvaret till
kunden (Försvarsmakten).
Det blev totalt 350
vagnar som renoverades och modifierades till pansarbandvagn 501. Dess liv i
det svenska försvaret blev dock endast två utbildningsår. Sedan kom
försvarsbeslutet år 2000, som gjorde detta materielsystem övertaligt.
T-80U – kandidat som
svensk stridsvagn
Under pågående arbete med kandidater för en ny svensk
stridsvagn våren 1992 föreslogs från politiskt håll, att den ryska
stridsvagnen T-80U skulle tas
med i utvärderingen. Frågan bereddes av stridsfordonsbyrån vid Försvarets
materielverk, och kontakt togs med den ryska försäljningsorganisationen
Oboronexport.
Vid den här tidpunkten rådde stor turbulens i Ryssland
och det var svårt att få kontakt med och besked från ryska myndigheter och
företag. Sveriges ambassad i Moskva lyckades att med ryska myndigheter
fastställa tid för den svenska delegationens besök, men agendan var ännu vid
avresan till Moskva höljt i dunkel.
Första svenska delegationen i Ryssland i ett anskaffningsärende
På Sheremetyevo-flygplatsen i Moskva fick delegationen
VIP-mottagning följt av blåljuskortege i ilfart till centrala Moskva. Det
blev sedan möte med styrelsen för militärtekniskt samarbete med utlandet,
Oboronexport med flera organisationer.
Dagen därpå besöktes Kubinka, sex mil väster om Moskva.
Där mottogs delegationen av pansardivisionschefen, general Zuralov. På
skjutfältet i Kubinka demonstrerades stridsvagn T-80U; det är den version
som drivs med gasturbin och med tillverkning i Omsk. De ryska värdarna var
synnerligen öppna. Delegationen fick fritt fotografera alla detaljer på
vagnen och ingenting hemlighölls vid presentation och vid utfrågning.
Demonstrationen avslutades med skjutning av robot genom eldröret mot
stridsvagnsmål på fyra kilometers avstånd. Målet träffades.
Den ryska öppenheten
förvånade den svenska gruppen, som fritt fick fotografera och undersöka
detaljer på stridsvagn T-80U. Här ses skyttens sikte.
under och till vänster är bildskärmen för mörkersiktet AGAVA.
Också ammunitionen
fick undersökas i detalj. Från vänster: utskjutningsladdning för robot,
pansarvärnsrobot 9M119 för utskjutning genom eldröret, drivladdning till
RSV-granat, RSV-granat, pilprojektil och drivladdning till denna.
Öppenheten från rysk sida var unik i jämförelse med
leverantörerna till de övriga kandidaterna för en svensk stridsvagn.
Resa till Sibirien
En stor överraskning var att delegationen nästa dag
skulle flyga till Omsk i södra Västsibirien. Flygplanet var ett
statsflygplan inrett som en salong med bord, soffor och fåtöljer.
På väg till Omsk i
ett ryskt VIP-plan - vapenexperten civing Anders
Berg, delegationschefen C-G Svantesson.
Handelsrådet John O.
Dahlstein och försvarsattachén överste …båda från Sveriges Ambassad i
Moskva.
Efter tre timmars resa landade delegationen i Omsk och
mottogs på flygplatsen av vice VD för företaget. Han var dvärg och så kort
att han kom avsevärt högre upp när han satte sig på en stol. Enligt
Sovjetisk tradition var företagets VD stationerad i Moskva. Detta var bara
en av många överraskningar under denna resa.
Omsk – en stängd stad i Sibiriens hjärta
Omsk hade nyligen öppnats för besök efter att under
många år varit en helt sluten stad på grund av krigsindustrin med
stridsvagnstillverkning och rymdraketer som specialitet. Det fanns därför få
hotell i staden och den svenska gruppen inhystes i ett nedlagt sanatorium,
där också företaget bjöd på middag och ställde upp med en imponerande
delegation.
Mottagningsmiddag för
den svenska delegationen med företagsledningen i Omsk. Från vänster
avdelningsdirektör Stefan Lagner (kommersiell expert) och Rolf Enblom
(underhåll och framdrivning), handelsrådet J O Dahlstein, överstelöjtnant
C-G Svantesson (delegationschef), civing Anders Berg (beväpning) och
Oboronexports representant i Sverige civing Rune Gustafsson
De uppodlade mossmarkerna i området ger en hög
produktion av jordbruksprodukter och tillgången på råvaror som olja, skog
och stål är god. Omsk är därför ett ekonomiskt centrum i Västsibirien.
Besökarna möttes av flera överraskande kopplingar till Sverige. Staden
byggdes upp kring en skans som anlades här i början av 1700-talet. För
kartritningen och konstruktionen svarade den svenske artillerilöjtnanten
Kallander som hamnat i rysk fångenskap efter Poltava 1709. Även andra
svenska officerare deltog i arbetet med att grunda det blivande Omsk.
Sverige hade före revolutionen ett konsulat här, då också svensk
mejeriteknik importerades. Ännu kan man i byarna hitta svenska handdrivna
separatorer av märket Alfa Laval. Ett egendomligt sammanträffande var att
Omskteatern detta år (1992) uppförde Strindbergspjäsen Tribadernas natt
(rysk urpremiär).
Teori, visning och provkörning
Följande dag gavs ingående teoretiska genomgångar av
experter på olika teknikområden. Presentationerna genomfördes på en
kvalificerad teknisk nivå blandat med patriotiska ordvändningar om det
övergripande syftet med stridsvagnen. En kvarvarande sovjetretorik var
tydlig främst bland de äldre föreläsarna. Den unge tolken, som hade fått sin
språkutbildning som underrättelseofficer i GRU, översatte pliktskyldigast
men markerade tydligt att han ogillade jargongen.
Det väckte en viss förvåning att den svenska gruppen
inte hade med sig någon testförare, utan själva avsåg provköra vagnen. Så
skedde emellertid på fabrikens testbana, som var relativt plan och lättkörd.
Ryssarna betraktade den som svår och hade därför begränsat hastigheten till
60 km/h. Vagnen upplevdes som lättkörd och med mycket god acceleration.
Gången var dock stötig jämfört med västvagnar, vilket förmodligen var
motivet till hastighetsbegränsningen. Ergonomin var överlag bra men
utrymmena var trängre än i västvagnar.
På testbanan i Omsk.
Högst upp till vänster avdelningsdirektör Rolf Enblom.
Nästa överraskning var besöket i verkstäderna. Det var
uppenbart att tillverkningen av stridsvagnar hade upphört. Ändå hade man
kallat in full bemanning. Vid ingången till varje avdelning mötte
verkmästaren, som lämnade av till chefen för den svenska delegationen och
redogjorde för avdelningens tillverkning. Vid varje maskin stod operatören i
enskild ställning och på brunt papper låg den komponent som tillverkades.
Alla arbetarna var klädda i rena rockar och allt var fejat och putsat. Det
var tyst som i graven.
Efter en intensiv dag var det möte med
företagsledningen, som hade förberett orderskrivning; hur många vagnar
önskade Konungariket Sverige köpa? Delegationen fick förklara Sveriges och
Försvarets materielverks policy för stora materielupphandlingar; en viktig
punkt var att materielen måste provas i Sverige av svenska besättningar.
Åter i Moskva blev det nya möten med OBORONEXPORT och
teknikföretaget GUSK. Förutom provning av T-80U
i Sverige diskuterades andra produkter och tekniker för utvecklingssamarbete
såsom aktivt skydd för stridsfordon.
Stridsvagn T-80U blir ett
alternativ för Sverige
Sverige behövde nya stridsvagnar både till
pansarbrigaderna och till de mekaniserade brigaderna. Enighet rådde om att
pansarbrigaderna behövde den bästa stridsvagn som marknaden kunde erbjuda,
men för att hålla nere kostnaden kunde något lägre prestanda accepteras för
stridsvagn till de mekaniserade brigaderna.
De tre huvudkandidaterna för stridsvagn till
pansarbrigaderna var den tyska Leopard 2 Improved,
den amerikanska M1A2 Abrams och den franska Leclerc. Tyskarna och
amerikanarna kunde för de mekaniserade brigaderna erbjuda begagnade,
tidigare versioner av respektive vagn. Fransmännen hade emellertid inte
något motsvarande acceptabelt erbjudande. Om Leclerk valdes för
pansarbrigaderna skulle T-80U
därför kunna vara alternativet för de mekaniserade brigaderna.
För att sammanhålla allt arbete med stridsvagnar till
de mekaniserade brigaderna tillsattes en projektgrupp under ledning av
överingenjör Håkan Hallgren.
Under våren 1993 gjordes ytterligare resor till Moskva.
Avtal ingicks mellan Försvarets materielverk och ryska myndigheter om lån av
stridsvagn T-80U för prov i
Sverige.
Projektgruppen för
stridsvagn till de mekaniserade brigaderna, från vänster: Rolf Enblom, Tage
Bergqvist, Hans Norlén, Harald Björshammar, Jerry Viskari, K-G Bertoll,
Håkan Hallgren (sittande), Anders Sandmark, Lennart Alsenhag, Marianne
Rissjö, Mats Julin och Bengt Tegré.
Projektledaren
överingenjör håkan Hallgren på utbildning vid Pansarakademien i Moskva.
Under tre veckor i
augusti-september 1994 utbildades i Moskva delar av projektgruppen och
pansarofficerare som skulle leda försöken. Från vänster: Karl Skaremyr PS
försöksledare, Per Hallin FMV sambandsinstallation, Ove Jansson PS, Peder
Borg PS, Rune Gustafsson representant i Sverige för Oboronexport, Jan
Svensson PS, Hans Fridén FMV beväpning, Jerrry Viskary FMV, K-G Bartoll PS,
Anders Sandmark FMV, Håkan Hallgren FMV projektledare, Mats Julin FMV,
Svensson PS och Rolf Enblom FMV underhåll.
Vår ”vassaste” hotstridsvagn kommer till Sverige
För många var det en
bisarr upplevelse när den då fastställda hotstridsvagnen – den ryska
stridsvagnen T-80U (Hotstrv VII) – togs hem till Sverige i två exemplar för
tester under 1993-1994 inför beslut om stridsvagn till de mekaniserade
brigaderna.
T-80U hade en besättning på tre man. Beväpningen
utgjordes av en 125 mm kanon, som hade automatladdning och delad
ammunitionen. Den 46 ton tunga vagnen drevs av en gasturbin på 1250 hk, som
gav hastigheten 70 km/h.
Under perioden oktober 1993 till januari 1994
genomfördes försök med T-80U, främst vid Pansarcentrum i Skövde.
T-80U-gruppen
från PAC med rysk lärare
Ryska
överstar utbildar på ksp
I januari 1994 beslutade regeringen att Leopard 2
skulle väljas som svensk huvudstridsvagn. Till de mekaniserade brigaderna
leasades begagnade Leopard 2 A4 till en låg kostnad från Tyskland. Därmed
avbröts försöken med T-80U och stridsvagnarna sändes åter till Ryssland i
mars. De större delar i försöksverksamheten som fick utgå på grund av att
försöken avbröts var provskjutning mot vagnens ballistiska skydd,
skarpskjutning med vagnens huvudbeväpning samt underhållsanalys. De vunna
erfarenheterna var dock mycket givande och intressanta:
-
Den ryska stridsvagnen T-80U visade sig överlägsen våra befintliga
stridsvagnar avseende rörlighet (dock inte vid backning, då hastigheten
var låg) och överlevnadsförmåga (framförallt vad avsåg det ballistiska
skyddet där det explosivt reaktiva tilläggsskyddet även hade verkan mot
pilprojektiler)
-
Däremot pekade inte den erhållna informationen om 125 mm ammunitionens
prestanda på något avgörande sätt skulle ha varit bättre än den
planerade uppgraderingen av Centurion och Strv 103
-
Förmågan till strid i mörker visade sig otillräcklig i förhållande till
ställda krav för stridsvagnar i de mekaniserade brigaderna – detta
gällde såväl med aktiv IR som den provade IRV-kameran
-
T-80U var dock utrustad men ett system som gjorde det möjligt att skjuta
en robot ur eldröret, vilket tillförde stridsvagnen en egenskap avseende
skjutning på långa håll som inte övriga stridsvagnssystem hade (upp till
5000 m)
-
Ryssarna visade sig också ligga före vad gäller sensoraktiverade
motmedel, där det aktiva skyddssystemet ARENA utvecklats för bekämpning
av inkommande robotar innan de träffade skyddsobjektet (i detta fall
stridsvagn T-80U)
-
Driftsäkerheten hos de två testade stridsvagnarna visade sig också god –
ingen gång under försöken gick de sönder och de visade sig väl anpassade
för svenska förhållanden
Försöksverksamheten var en milsten, även ur ett
internationellt perspektiv; det var första gången som rysk tung beväpning
presenterats i väst.
Skjutprov genomfördes
på FFK i Karlsborg mot skyddsmoduler representativa för T-80U ballistiska
skydd
För många var det en besvikelse att försöken avbröts
innan man hunnit utforska vagnens egenskaper inom verkan och skydd.
Projektledaren försökte därför spjärna emot beslutet att avbryta försöken.
Han fick dock klart för sig att detta avgjordes på hög nivå, då chefen för
Armémateriel på FMV, generalmajor Percurt Green sa: ”Håkan, det finns
tillfällen då man säger ja, general!”
Försök med T-80U
på övningsfältet Skövde (Klagstorp)
Videos från försöken med T-80U finns
tillgängliga på Youtube:
Rapporten från framkomlighetsförsöken med
T-80U har till del avhemligats och finns för nedladdning på
den utmärka hemsidan Swedish Tank Archives:
Läs mer om de ryska pansrade fordon vi
anskaffade på 1990-talet:
Fotografierna på denna sida är
kommer från FMV fotoarkiv, FM (Kalle Skaremyr), Jan Forsberg, C-G Svantesson
och Rickard O. Lindström.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|