Bakgrund
Samtidigt med beslutet i juni 1994 att anskaffa
begagnade BMP-1 från f d Östtyskland tog regeringen även beslut om
anskaffning av broläggaren BLG-60M2 baserad på
chassit till den ryska stridsvagnen T-55. Bakgrunden var att de
brobandvagnar vi hade i Sverige inte klarade av de vikter över 55 ton som de
nya Leopardstridsvagnarna innebar.
Innan beslutet togs hade en
utredning gjorts under 1992-1993 om det var möjligt att modernisera
befintliga Brobv 941 till att klara de vikter över 60 ton en ny stridsvagn
skulle medföra. Då detta inte befanns realistiskt – själva bron (KB 4)
klarade inte mer än 50 ton – gavs klartecken att undersöka huruvida den
tyska surplusmaterielen kunde utgöra ett alternativ för våra pansarbrigader.
FMV fick i december 1993 uppdraget att införskaffa vagnar
för genomförande av en realiserbarhetsstudie.
Två vagnar köptes därför in och i
april 1994 inleddes tester som bl a innefattade utmattningsprov (en
nedlastad Bgbv 81 till 65 ton kördes fram och tillbaka tusen gånger) och
förstörande prov (vid 85 ton gav bron vika). Då Sverige beslutade att
anskaffa BLG-60 fanns endast 32 vagnar tillgängliga
och samtliga dessa köptes upp (plus 102
broar varav 69 renoverades till KB 7). Förutom en
mängd reservdelar (bl a från 30 vanliga T-55:or och 11 bärgare baserad på
T-55 – alla demonterade i Tyskland) så innefattade köpet även en
körövningsbrobandvagn av typ FA 500 U (baserad på luftvärnsvagnen ZSU 57-2)
för utbildning samt simulatorer i form av tre fasta
övningsbrobandvagnar (varav två renoverades för
broläggningsutbildning) samt 14 st
transportriggar TV-1 för broar, ett antal
snittmodeller för utbildning samt ett stort antal verktygssatser.
Under 1996 genomgick en tredje
provvagn reparationsteknisk analys i Sverige, men den sändes åter till
Tyskland inför det REMO brobandvagnarna skulle genomgå. Innan dess gjordes
utprovning av modifieringsåtgärderna på den första provvagnen som köpts in
(den andra provvagnen utgjorde referens). Efter en konkurrensupphandling
lades beställning på renovering/modifiering av brobandvagnarna vid NFW i
Neubrandenburg. Leveranserna av färdiga fordon till FM kom att pågå mellan
oktober 1997 och februari 2000.
Konfigurationen hade fastställts i januari 1998. Den
svenska benämningen blev Brobandvagn 971.
BLG-60M2
Warzawapaktens broläggare BLG-60
utvecklades i DDR vid firman STAG
i Genthin under första hälften av 60-talet. Den var tredje generationens
broläggare efter MTU-1 och MTU-20 och var resultatet av önskemålet att kunna
lägg ut bro snabbare. Lösningen blev en saxbro där utläggningen kunde göras
på 2-3 minuter (en halvering av tiden i jämfört med tidigare) om det skedde
på en plats som i förväg rekognoserats. En liknande anordning användes på
amerikanska AVLB baserad på chassi till stridsvagn M48 från 1956. Bron var
utförd i en svetsad stålkonstruktion i lådform, där varje brohalva var
sammanfogade med triangelstag och vajrar. BLG-60 kom
i operativ tjänst från 1967. Broläggaren moderniserades i ett par omgångar –
i mitten av 70-talet förstärktes läggningsarmen så att en utfälld bro kunde
skjutas framför vagnen (BLG-60M) och i början av
80-talet ökades bl a bredden på körbanan med 20 cm
vilket krävdes för den nya och något större
stridsvagnen T-72. Den sista modifieringen (till BLG-60M2)
innehöll även ett nytt låssystem som gjorde det möjligt att lägga upp till
tre broar efter varandra. Detta gjorde att gap på upp till
52 m kunde överbryggas. Totalt byggdes närmare 200 BLG-60 vid fabrikerna
STAG och SKET i Genthin respektive Magdeburg.
Besättningen på en BLG-60M2
utgjordes av två man – vagnchef och förare. Chassit från tjeckiskbyggda
T-55:or hade en 12-cylindrig direktinsprutad vätskekyld fyrtaktsdiesel med
38,8 liters slagvolym. Den startades normalt med en kombination av el och
tryckluft. Kraftöverföringen bestod av en mellanväxellåda med kraftuttag för
drivning av pumpgrupp och en 5-växlad manuell växellåda kopplad till
styrväxelns planetväxel för nedväxling, spakstyrning och bromsning.
Bandaggregatet hade fem bärhjul,
ett drivhjul baktill och ett spännhjul fram, torsionsfjädring med de främre
och de bakre pendelarmarna försedda med stötdämpare, samt ett gummilagrat
stålband. BLG-60M2 kunde också, med hjälp av snorkel,
djupvada ner till 5 m vattendjup över en sträcka av en kilometer.
När bron skulle läggas ut från
det uppställda lodräta läget, vinklades den yttre delen av läggarmen framåt
samtidigt som själva bron sträcktes ut med hjälp av en delningsvajer fäst i
den bortre brohalvan. Under detta automatiska förlopp sänktes bron ner mot
den bortre hinderkanten. Detta skedde under förarens övervakning (som alltså
inte behövde lämna vagnen) – dock med möjlighet att göra korrigeringar.
Nackdelen med att resa upp en bro till lodrätt läge var att den i skarpa
lägen kunde avslöja aktiviteten på längre avstånd än önskvärt.
Vagnens aktionssträcka var 45
mil, men den kunde ökas till 68 mil om de extra yttre bränsletankarna
användes.
Brobv 971A
”Försvenskningen” av BLG-60M2
i samband med REMO innefattade en rad åtgärder. Ett fäste för ksp 58 tillkom
vid vagnchefsluckan, originalradion byttes ut till Ra 421, antennen fick ny
placering, nya batterier av svensk modell ersatte originalbatterier, svenska
handbrandsläckare tillfördes, kupévärmaren byttes ut mot en som löpte mindre
risk att explodera, nya lådor tillkom utvändigt för motorsåg och
yttertelefon och två rökkastarbatterier om vardera tre rör anbringades på
vagnen.
Utbildningen på Brobv 971 kom att
ske vid P 2 i Hässleholm. Vagnarna organiserades vid pansarbataljonernas
mekaniserade trosskompani. I strid gick de tillsammans med bataljonens
övriga understödsenheter och lade ut bro på de platser som
stridsvagnskompanier säkrat och som mekaniserade skyttekompanier normalt
skyddade.
Krigsbro 7 var tidigare klassad
att kunna ta 65 ton (förutsatt att restriktioner i FM beslut om användning
följdes), men efter ett brott under övning blev maxbelastningen satt till 50
ton. Det var under utbildningsåret 1999-2000 som en bro på
P4 vek sig när en Strv 122 gick över Ömsån. Vagnen hamnade upp och ner -
alla lyckades ta sig ur vagnen utom laddaren som blev klämd mellan torntaket
och bakstycket på kanonen. Där satt han fastklämd innan hjälp anlände.
Orsaken konstaterades vara materialutmattning, vilket
2001 resulterade i
beslutet om att begränsa fredsanvändningen av KB
7 till överfarter med bandfordon under 50 ton.
Som en följd av att bron vid den
inledande provningen endast klarade 85 ton, blev således
65 tons trafik förenad med rigorösa säkerhetsbestämmelser
inledningsvis - och sedermera ett totalstopp. Normalt krävs att
brottgränsen är dubbla maxbelastningen. I Sverige blev det ej heller
tillåtet att i fredstid lägga ut tre broar efter varandra – till
totallängden 53 m – för att övervinna större hinder.
Under 2003 gav
FMV företagen Cidema och Örnalp en order att utveckla och tillverka en ny
typ av bro till Brobv 971 - detta resulterade i en mindre förserie av
aluminiumbron KB 71.
Erfarenheter med
Brobv 971 vad gäller rörlighet och tillgänglighet:
Det
positiva i sammanhanget var att bron var snabb och smidig att lägga och att
kostnaden för införandet var oslagbart låg. Egentligen betalade Sverige
endast för renoveringen som genomfördes av Neubrandenburger Fahrzeugwerk.
I avvaktan på ny broläggare till
det svenska försvaret togs beslut (2007)
om avveckling av cirka två tredjedelar av det totala vagnsbeståndet. Detta
beslut inkluderade även avveckling av
utbildningsmaterielen – körträningsvagnen (som fick beteckningen 9717 i
Sverige) och ”läggtränarna” (benämnda 9719). Kvar blev då
följande materiel i 971-systemet:
F-benämning
|
F-beteckning |
Antal |
BROBV 971A /T |
M5280-971011 |
12 st |
KB 7 20M |
M5561-700010 |
24 st |
KB 71 AL 20M |
M5561-700110 |
6 st |
Kvarstående Brobv 971 med
tillhörande KB 7 och KB
71 nyttjades därefter ej under
GU utan fungerade endast som
förrådsställd materielreserv intill nytt
brobandvagnssystem anskaffats. Denna brist på
broläggarförmåga har varit ett
stort avbräck för de mekaniserade förbandens
rörlighet, men när nu (2014) 3 st brobandvagnar beställts
för cirka 100 miljoner kronor styck -
LEGUAN broar på
chassier från Strv 121 - så kommer bristen till del att ha åtgärdats...
|
Brobv 971 med bro
(utan bro) |
Besättning |
2 man – vagnchef, förare |
Vikt |
40 (33) ton |
Längd |
10,70 (9,05) m |
Bredd |
3,47 (3,25) m |
Höjd |
3,35 (2,80) m |
Markfrigång |
0,45 m |
Bro
- Längd
utsträckt läge
- Längd i
transportläge
- Avstånd
mellan brobanor
-
Spännvidd
-
Bärförmåga
-
Benämning
|
20,0 m
10,4 m
0,97 m
18,0 m
50 tton
Krigsbro 7 |
Motor |
V12 typ
W55A diesel 580 hk |
Växellåda |
Manuell 5+1 växlar |
Hastighet |
50 km/h |
Aktionsradie |
450 km |
Beväpning |
7,62 mm ksp 58 |
Antal, i tjänst |
32 stycken, 1997 –
2011 |
Fotografierna på denna sida är
kommer från det egna arkivet, FMV, SPHF, samt Wikipedia.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|