Bakgrund
Frågan om en ny svensk stridsvagn – som ersättare till
de stridsvagnar som anskaffades under 1950- och
1960-talet (Centurion och S-vagnen) – kom att
diskuteras i många år. Under 1970-talet bedrevs de så kallade UDES-studierna
(Underlag Direkt Eld Stridsfordon) med inriktning att starta utvecklingen av
en ny svensk stridsvagn i slutet av decenniet. Försvarsbeslutet 1977 sköt
emellertid frågan om en ny stridsvagn på framtiden, vilket innebar att de
äldre vagnarna -
Strv 101/102 och
Strv 103 -
istället
fick genomgå renovering och modifiering under 1980-talet
för att bättre kunna möta 1990-talets hotbild.
Samtidigt inleddes studier av en ny lätt stridsfordonsfamilj med målet att
åstadkomma "en bred mekanisering av armén" – det som sedermera kom att
resultera i Stridsfordon 90.
Mot mitten av 1980-talet
påbörjade emellertid FMV på eget initiativ tekniska studier inför en
framtida anskaffning av nya stridsvagnar –
projekt
Stridsvagn 2000. Tillsammans med svensk försvarsindustri genomfördes
omfattande studier under senare hälften av 1980-talet av såväl hela koncept
som på komponentlösningar med ny teknik. I 1987 års
försvarsbeslut (Prop. 1986/87:95) konstaterades att frågor sammanhängande
med fortsatt mekanisering av armén, pansarbrigadernas framtid och behovet av
nya stridsvagnar borde studeras ytterligare. Samtidigt framhölls också att
"för rörlig strid - främst anfall - fordras pansarvärnssystem som har god
rörlighet och pansarskydd."
Detta ledde till
att det parallellt med utvecklingen av Stridsvagn
2000 gjordes försök med
inlånade utländska stridsvagnar – Leopard 2 A4 från Tyskland och M1A1
”Abrams” från USA – i syfte att bygga upp kunskapen om moderna vagnar för
att kunna ställa rätta krav på Strv 2000. Försöken i övre Norrland kom
emellertid att bli en ”aha-upplevelse” då de 55 ton tunga stridsvagnarna
visade sig ha betydligt bättre framkomlighetsförmåga i snö och mjukmark än
vad arméledningen tidigare hade förutsatt. Vagnarna var helt
enkelt så tunga att de tryckte sig igenom den djupa snön och fick
markkontakt, vilket möjliggjorde överraskande bra stridsteknisk rörlighet i
terrängen. Dessutom var träffsannolikheten vid skjutning under gång
betydligt bättre än väntat.
Beslut om
direktanskaffning av nya stridsvagnar
Med denna insikt och med nyvunna amerikanska och
brittiska erfarenheter från Kuwaitkriget i början av 1991, stod det snart
klart att Sveriges gamla stridsvagnar inte motsvarade 90-talets krav. Att
fortsätta utvecklingen av en ny svensk stridsvagn bedömdes bli för dyrt och
ta för lång tid. Den ”operativa svacka” som upptäckts innebar att det inte
gick att vänta med en anskaffning av nya stridsvagnar till efter år 2000.
Detta gjorde att regeringen i den särskilda försvarspropositionen våren 1991
(Prop. 1990/91:102) angav att en eventuell anskaffning av nya stridsvagnar borde genomföras som
direktanskaffning utomlands – något som senare fastställs i försvarsbeslutet
påföljande år (Försvarsutskottets betänkande 1991/92:FöU12).
I detta står att läsa:
"Utskottet kan
för sin del konstatera att de stridsvagnar som nu är i bruk i de svenska
förbanden till sin grundkonstruktion är 30-40 år gamla. Successiva
modifieringar har gjort att de kunnat behållas i krigsorganisationen, men
uppgifterna för de förband där de ingår har fått begränsas. Det torde vara
uppenbart attde nuvarande stridsvagnarnas verkans- och
överlevnadsmöjligheter är otillräckliga mot en motståndares modernaste
förband."
Försvarsutskottets majoritet avslutade sin argumentering med att konstatera
att det är nödvändigt att börja en omsättning av nuvarande stridsvagnar
under försvarsbeslutsperioden.
Beslutet blev en vändpunkt i och med att en lång
tradition att utveckla egna stridsvagnar inte längre var aktuellt. En
projektgrupp ”Strv Ny” inrättades i september 1991 vid FMV och den påbörjade
genast arbetet med att förbereda en anskaffning från utlandet.
Krav på en ny
svensk stridsvagn
Vilka krav
ställdes då på ett nytt modernt stridsvagnssystem?
Dimensionerande
för ett stridsvagnssystem är i första hand hotbilden, den tänkte angriparens
stridsvagnar och deras tekniska utveckling. Stridsvagnssystemet måste också
dimensioneras mot den miljö där den avses uppträda, de förband där den avses
ingå och de resurser i övrigt som den ska samverka med. Ett
stridsvagnssystem är en så kapitalkrävande investering att förnyelse endast
kan ske med stora intervall. Materielen måste därför dimensioneras för en
lång livslängd. Vissa krav kommer att vara konstanta över livslängden,
emedan andra krav ‒ betingade av teknik-
och hotutvekling ‒ kan komma att
förändras. För att parera dessa krav måste också en viss kapacitet för
framtida utveckling inrymmas, dvs utvecklingspotential.
Försvarets
uppgift är att kunna möta ett angrepp såväl över landgräns som genom luften,
ställer krav flexibilitet för olika typer av strid; avvärja
luftlandsättning, hejda/slå framryckande fiende samt anfalla in i fiendens
brohuvud. Förmågan hos försvaret att snabbt reagera återspeglas i krav på
att förband och materiel ska kunna tas i bruk med kort varsel, direkt efter
lång förrådsställning och utan kompletterande utbildning. Med ett krympande
antal kvalificerade brigader (såväl pansar som mekaniserade) ökar kraven på
de fåtaliga förbanden att kunna uppträda i hela landet. Därmed specificeras
ett antal krav på att kunna uppträda under landets olika klimattyper och i
landets alla terrängtyper. Detta accentuerades under försöken 1989-1990 då
de inlånade stridsvagnarna visade att de kunde manövrera även i mjukmark,
något som tidigare inte hade ansetts mökligt. Förmågan att snabbt kunna
genomföra förflyttningar av stridsvagnsförband mellan olika
operationsområden i landet fick därför stor betydelse.
Andra faktorer
som påverkade vårt val av nytt stridsvagnssystem var vår allmänna värnplikt
och därmed sammanhängande system för grund- och repetionsutbildning: urval
av besättningar, tillgänglig utbildningstid och därmed förmågan för
personalen att utnyttja den tekniska potential som byggs in i ett modernt
stridsvagnssystem. En ny stridsvagn måste vara utformad så att den passar
svenska försvarets underhållskoncept. Det ska vara lätt att ställa diagnos
redan vid skadeplatsen. Reparation skall kunna utföras snabbt med så kallade
utbytensenheter, vilka hanteras i förbandens underhållskedja. På sikt måste
stridsvagnarna kunna underhållas vid försvarets verkstäder och inför
livstidsförlängning renoveras/modifieras vid dessa eller vid civil industri.
Förmågan hos
olika stridsfordonsytper att kunna uppträda tillsammans eller samverka i
pansar- eller mekaniserad brigad är väsentlig. Det innebär att övriga
fordonstyper efter hand får anpassas till den nya stridsvagnen.
Dessa
övergripande ramvillkor överskuggas dock av det viktigaste kravet - förmågan
att kunna bekämpa andra stridsvagnar. Denna förmåga måste kunna utövas under
lång tid, dvs stridsvagnen måste överleva för att upprepat kunna bekämpa
angriparens stridsvagnar. Vid tidpunkten för anskaffning av ny svensk
stridsvagn kunde konstateras att den modernaste hotstridsvagnen har:
-
God
vapenverkan, med kanon >120 mm och som skjuter pilprojektiler som
huvudammunition
-
Hög
skyddsnivå, kompositpansar, har liten sårbar målyta
-
God
observationsförmåga i dager och mörker
-
God
rörlighet
Kompositmaterial,
kombinationer av stål och främst keramiska material, ger ett skydd som vid
beskjutning med pilammunition motsvarar mer än 600 mm homogent pansarstål.
För att nå verkan i sådana mål krävs en kanon med minst 120 mm kaliber. Men
med fortsatt utveckling av skyddet räcker emellertid inte dessa
pjäsprestanda. Vid bibehållen konventionell vapenteknik
‒ med krutdriven projektil
‒ måste kalibern alternativt
eldrörslängden kunna ökas. Möjlighet till byte av kanon är den
utvecklingspotential en ny modern stridsvagn måste ha.
De viktigaste urvalskriterierna
för ett nytt stridsvagnssystem kom att sammanfattas i:
-
Eldkraft minst motsvarande 120 mm
-
Skjutning med kanon under gång
-
Skjutning
och observation i mörker eller nedsatt sikt
-
En skyddsnivå som motstår
modern pilammunition
-
En totalvikt mindre än 65 ton
-
Fod framkomlighet
Ur Systemplan C
för stridsvagnsfunktionm 2000/Stridsvagnsförband, Chefen för Armén 1993:
"Stridsvagnssystemet är ett anfallsvapen med stor
flexibilitet och med god såväl taktisk som operativ rörlighet. Det skapar
offensiv förmåga med möjlighet att snabbt fälla avgöranden samt återta och
hålla terräng.
Stridsvagnen ger initialt såväl hög eldkraft somgod
uthållighet i strid med förmåga att strida dygnet runt och under alla
väderfärhållanden.
Genom goda ledningsmöjligheter och begränsade krav på
förberedelser för strid kan gynnnsamma tidsförhållanden åstadkommas bland
annat för att möta fiendens stryketillväxt.
Förband med moderna stridsvagnar torde ha en stark
krigsavhållande effekt."
Många möjliga
utländska stridsvagnskandidater
En analys
av marknaden gjordes, vilket resulterade i en teoretisk utvärdering av 14
potentiella kandidater:
1. Leopard 2 A4
2. Leopard 2
"Improved"
3. M1A1 "Abrams"
4. M1A2 "Abrams"
5. Challenger 1
6. Challenger 2
7. Challenger 2
chassi med Leopard 2 torn (koncept som övervägdes av UK)
8. AMX Leclerc
9. Merkava
10. Ariete
11. M-84 (en
offert skickades spontant till oss från Jugoslavien i början av
90-talet)
12. T-72
13. T-80
14. T-80U
Hösten 1991
började FMV förbereda lån av stridsvagnar för att kunna genomföra prov och
försök i Sverige. Parellellt med denna verksamhet påbörjades arbetet med att
tillsasmmans med Chefen för Armén utarbeta en prov- och försöksplan.
Request For
Information
Efter genomförd
teoretisk utvärdering tillställdes fyra potentiella
leverantörer en RFI (Request For Information). Detta
gjordes den 11 november 1991. Den 1 mars 1992 inkom svaren på hur
stridsvagnarna Challenger 2 (Vickers Defence, Storbritannien), Leclerc
(GIAT, Frankrike), Leopard 2 ”Improved” (Krauss-Maffei, Tyskland) och M1A2
”Abrams” (General Dynamics, USA) ansågs uppfylla kraven i
förfrågningsunderlaget. I detta sammanhang ska påpekas att
det RFI-svar som inlämnades av Krauss-Maffei inte höll samma kvalitativa
nivå som svaren från de övriga tre leverantörerna. Inom projektgruppen
ställdes frågan om tyskarna verkligen var intresserade av att vara med i
upphandlingen - kanske hade de bara skickat in ett standardsvar baserat på
"broschyrinformation"? Men vi fick snart klart för oss att deras intresse
var seriöst...
Syftet med RFI:n
var bl a att inhämta tillräcklig bra kunskap för att kunna utforma en bra
anbudsinfodran. En utmaning var att i Armén införa en i utlandet utvecklad
stridsvagn, anpassad mot deras speciella krav, utan att ändra vagnen mer än
absolut nödvändigt. Till detta skulle även vägas in alla färdigutvecklade
stödsystem.
Inför arbetet med
att ta fram en RFI beslutades att FMV skulle nyttja principen med en
huvudleverantör av ett komplett stridsvagnssystem. Detta system bestod
förutom av själva stridsvagnen av ammunition, dokumentation, utbildning,
utbildningsmateriel, reservmateriel, underhållsutrustningar samt samordning
av gränssnitt till befintlig utrustning i Sverige.
Ett annat viktigt
beslut var att följa internationella militära standarder vid utformningen av
specifikationen med mera. Utöver dessa krav skulle undersökas möjligheten
till motköp eller industrisambverkan.
Gemensamt för de fyra vagnarna
var beväpningen med 12 cm högtryckskanon – i övrigt skilde de sig åt i
avsevärd grad. Liknelsen med de traditionella personbilar som producerats i
dessa länder var inte helt långsökt - i USA fick vi köra en
vagn typ Chevrolet Impala som upplevdes stor och gungig och med ett gott
muller, i England bjöds vi på en hyfsat pigg Jaguar som hade mått bra av
några hästkrafter till och där han som drog slangar och sladdar i
motorutrymmet hade fått fritt spelutrymmet till tonerna av "Lucy in the Sky
with Diamonds". I Frankrike är det inte gångbart med en enkel lösning som
fungerar utan det ska vara lite speciellt och "space:at" och deras digitala
mix av Citroën/Renault/Peugeot gjorde ingen besviken då det gällde att
tillfredsställa "Star Wars ådran". Tyskland ställde upp med en Mercedes,
allt klickade i helt perfekt - nästan på gänsen till präktigt när vi fick en
2h lektion hur förhållanden mellan olika bandplattor bäst kommer till sin
rätt...
-
Brittiska
Challenger 2 var en förbättrad version av Challenger 1 med bland annat
ett helt nytt torn
-
Amerikanska
M1A2 var en vidraeutvecklad version av M1A1 med bl a ledningssystem,
periskop med IRV till gruppchefen samt att vagnens elektroniksystem var
försett med ett databussystem
-
Tyska Leopard
2 Improved var en avsevärt förbättrad stridsvagn i jämförselse med den
tidigare versionen A4; främst vad gäller vagnens ballistiska skydd och
att vagnchefens periskop försett med IRV
-
Franska Leclercv var en stridsvagn fortfarande under utvecklibng; tre
mans besättning, automatladdning och med en hyperbarbarmotor och en
totalvikt 8 ton lögre än konkurrenternas
Övergripande data
för de konkurrerande stridsvagnarna
|
Leclerc |
Leopard 2 Imp |
M1A2 |
Besättning |
3 |
4 |
4 |
Vikt |
54,5 ton |
62,5 ton |
62,5 |
Laddning |
Automat |
Manuell |
Manuell |
Sikte |
IR/BF |
2 x IR |
2 x IR |
Laser |
Chef/Skytt |
Skytt |
Skytt |
Ledningssystem |
Koordinater |
Karta |
Karta |
Motor (1500 hk) |
Hyberbar |
Diesel |
Gasturbin |
Som del av RFI
hade även bilagts förslag till avtalstext för lån av stridsvagn för tester i
Sverige. Från svensk sida ansågs det vara av stor betydelse att vagnarna
kunde provas i svensk terräng med svenska besättningar och under svensk
kontroll. Därför avvisades propåer om att istället följa tillverkarens egna
försök eller att genomföra försöken hos tillverkaren.
Förhandlingar inleddes
under våren och sommaren om
lån av stridsvagnarna för jämförande försök i Sverige.
Förhandlingarna resulterade i att avtal som omfattade lån av stridsvagnar
från respektive land, tekniskt understöd samt utbildning av Arméns och FMV
personal. Avsikten var att de befäl som utbildats i respektive land skulle
genomföra besättningsutbildningen i Sverige under hösten 1992. Vidare skulle
svenska tekniker kunna underhålla och reparera vagnarna i Sverige. Försöken
var inplanerade att genomföras under januari - juni 1993 med en
utbildningsperiod för de värnpliktiga besättningarna i Sverige under
november och december 1992.
Det visade sig
efterhand att alla länder hade problem att uppfylla FMV:s önskemål. Vickers
var engagerat i utprovningen av Challenger 2 och i juni tvingades
engelsmännen frånsäga sig fortsatt deltagande med motiveringen att de
behövde sina vagnar för denna utprovning
eftersom de hade åtaganden mot sin beställare under hela 1993. Omständigheter som dock talade mot
den brittiska vagnen var det räfflade eldröret (övriga hade
slätborrat eldrör och kunde skjuta samma typ av ammunition), den lägre motoreffekten
(1200 hk i Challenger jämfört med 1500 hk hos de övriga
tävlande) och
den i besättningsutrymmet centralt placerade ammunitionslagringen
(konstigt att de inte hade dragit djupare slutsatser från
erfarenheterna med Sherman under andra världskriget). Sammantaget kan dessa
faktum ha bidragit till den snöpliga
reträtten.
Inför provningen skickades svensk
personal för utbildning på kvarvarande kandidater i respektive land.
Under hösten 1992 utbildades Arméns och FMV:s personal på de
tre aktuella vagnarna. FMV styrde under denna period en utbildning med cirka
150 deltagare i utlandet. Både civil och militär personal, med såväl
officerare som värnpliktiga, deltog i utbildningen. Efter denna utbildning
vidtog kompletterande utbildning i Sverige med Leopard 2 Improved och M1A2 -
som anlänt till Sverige under senare delen av 1992. Det dröjde till
januari 1993 innan fransmännen kunde ansluta till försöken.
De kom då med flyg med två (!) vagnar ur förserien till stridsvagn Leclerc
- precis lagom i tid till försöken som skulle ta sin början i Boden.
Med PaC som ansvariga för de stridstekniska försöken
inleddes en intensiv provperiod.
Request For
Quotation samt utprovning av inlånade stridsvagnar
Den 1 februari
1993 sändes offertförfrågan (Request For Quotation - RFQ) till Krauss Maffei
Wehrtechnik, General Dynamic Land Systems och GIAT Industries. Svar skulle
inlämnas senast 1 juni 1993.
Parallellt med
att de potentiella leverantörerna av Strv Ny jobbade på att få fram ett
konkurrenskraftigt anbud genomfördes försöken i ett antal skeden, i huvudsak
omfattande enligt följande:
-
Skede
1
-
Vinterförsök i Övre Norrland (framkomlighet i snö,
48-timmars stridsdyng, passage av Norrlandsälvar och
snöhinder, samt köldstart)
-
Skede
2
-
Skede
3
-
Skede
4
-
Skede
5
-
Skede
6
-
Skede
7
|
|
De tekniska
proven omfattade bland annat skjutningar mot respektive vagns skyddsmoduler,
avviknings- och vinkelskjutning, mätning av IR-signaturunder snö- och
barmarksförhållanden (röjande värmestrålning inom infrarött
våglängdsområde), mätning av radarmålarea, prestandsmätning av IR-sikten,
mätning av akustisk signatur, vibrationsmätning, kölsprov samt mätning av
ABC-systemets övertryck (skyddet mot atom-, biologiska och kemiska
stridsmedel).
Sammanlagt
genomförde 151 olika typer av prov och försök. De syftade till att ge svar
på frågor avseende nedanstående delsystem/funktioner:
Med
tillgänglighet menas till hur stor del exempelvis ett fordon kan brukas.
Graden av tillgänglighet påverkas alltså av stillestånd för reparation,
service och underhåll.
När så var
möjligt användes en stridsvagn 104 (Centurion) som jämförelsevagn. Orsaken
till detta var att en försöksrapport skulle skickas till respektive
leverantör med resultaten för egen vagn och för jämförelsevagn. Nedan ges en
uppfattning om försökens omfattning:
|
Leclerc |
Leopard 2 Imp |
M1A2 |
Körd sträcka |
3.000 km |
3.730 km |
3.800 km |
Använt bränsle |
41.400 liter |
26.874 liter |
56.488 liter |
Bränsleförbrukning |
138 liter/10 km |
72 liter/10 km |
148 liter/10 km |
Avlossade skott |
235 |
271 |
289 |
Resultat från
provning
Försöksresultaten
visade att två av vagnarna i stort uppfyllde ställda krav i PTTEM
(Preliminär Taktisk Teknisk Ekonomisk Målsättning) medan den tredje,
Leclerc, på väsentliga punkter inte gjorde detta. Anledningen var dels att
denna vagn vid försökstillfället inte var färdigutvecklad, dels att vissa
konstruktionslösningar ur svensk synvinkel inte var helt lyckade.
Alla
försöksresultat, angivna i de värden som uppmättes, är på leverantörens
begäran hemliga. Nedan visas resultatet vid en inbördesi form av
nivåklassning för respektive vagn och delsystem/funktion. I vissa fall var
skillnaderna mellan vagnarna små, i andra fall större. Det ska påpekas att
resultat och slutsatser bygger på den konfiguration som respektive
försöksvagn hade under försöken i Sverige. Till exempel var inte M1A2 i
provat utförande försedd med takskydd, men kan relativt lätt förses med
sådant.
|
Leclerc |
Leopard 2 Imp |
M1A2 |
Rörlighet |
2 |
1 |
3 |
Verkan |
3 |
1 |
2 |
Överlevnadsförmåga |
3 |
1 |
2 |
Ledning |
3 |
2 |
1 |
Drift & Underhåll |
3 |
2 |
1 |
TOTAL: |
14 |
7 |
9 |
-
Alla vagnarna
var i stort likvärdiga vad avser rörlighet, med en fördel för Leclerc:s
acceleration på grund av dess höga specifika motoreffekt. Förvånansvärt
nog påverkades inte framkomligheten i övrigt av den stora
viktsskillnaden. Leclerc vägde 7 ton mindre än de övriga vagnarna.
-
Leopard 2
Improved hade de bästa träffresultaten med övningsammunition ochde
kortaste tiderna till skott. Med stridsammunition sköt M1A2 bäst.
Vagnchefens observationsmöjligheter var bäst i M1A2. Dock var vagnen
inte försedd med dagersikte för vagnchefen.
-
Leopard 2
Improved hade framifrån det bästa ballistiska skyddet, skydd mot
fientlig beskjutning, och var dessutom försedd med tilläggsskydd på
torntaket. M1A2 hade ett ballistiskt skydd i exportversion. Skjutförsök
mot dess bästa ballistiska skydd gjordes i USA. I övrigt var
överlevnadsförmågan hos M1A2 bra då ammunitionen förvarades skild från
besättningen.
-
M1A2 var den
enda av de provade vagnarna som hade ett operativt ledningssystem.
M1A2:s ledningssystem kunde realtivt enkelt anpassas till svenska krav.
En Leopard 2 Improved med ledningssystem i prototyputförande lånades in
speciellt för ledningsförsöken. Detta ledningssystem bedömdes också
efter vissa modifieringar motsvara de svenska kraven och detta system
kom därför att ligga till grund för det ledningssystem som sedemera
levererades med Strv 122.
-
Leopard 2
Improved och M1A2 hade den högsta tillgängligheten och minst antal fel
under försöksperioden. Här visade sig att Leclerc inte var
färdigutvecklad utan var behäftad med ett antal barnsjukdomar av mer
eller mindre allvarlig art.
Parallellt med de
paraktiska försöken med stridsvagnarna genomförde FMV tekniska prov och analyser.
Särskilt stridsvagnarnas överlevnads-förmåga kom att bli föremål för ingående
granskning. Skjutprov genomfördes i respektive land mot delskrov av de olika
stridsvagnarnas skyddsmoduler i chassi och torn. Motsvarande skjutprov
gjordes även med relevant hotammunition (något lägre
hotnivåer för chassit) på FFK i Karlsborg mot samtliga
stridsvagnar alternativt försedda med ett svenskutvecklat skydd från Åkers
Krutbruk och den tyska samarbetspartnern IBD (Ingenieurbüro Deisenroth).
Då vi inte fick tillräckligt med underlag från leverantören
lät vi bygga delskrov efter eget huvud för att kunna utföra skjutprovning
mot de olika stridsvagnarna med det svenskutvecklade skyddet - något som
särskilt förvånade fransmännen...
Detta var ett ballistiskt skydd som i många attityder ökade skyddsnivån med
50-100% på framförallt den franska, men även den amerikanska stridsvagnen
(något som en fyrstjärnig amerikansk general förvånat fick klart för sig vid
en genomgång). Stridsvagnarnas signaturer inom olika våglängdsområden blev
också kartlagda – något som bland annat FOA var behjälpliga med.
Samtliga
tillfrågade industrier inkom med anbud i till den 1 juni 1993. Det var en
ansenlig mängd pärmar som anlände till FMV och cirka 3000 kompletterande
skriftliga frågor ställdes till anbudsgivarna. Efter att
anbud inkommit vidtog den formella utvärderingen. Denna
utvärdering gjorde taktiskt, tekniskt, och ekonomiskt. Drygt 2000 olika
parametrar värderades i en datorbaserad värderingsmodell.
Förhandling
med leverantörerna genomfördes under senare hälften av året.
Detta arbete var upplagt så att först utarbetades beställningsutkast i
samverkan med anbudsgivarna. Därefter begärdes kompletterande offerter in
med hänsyn till gjorda ändringar. Det tredje utarbetade beställningsutkastet
låg till grund för slutförhandlingar och utgjorde underlag till
regeringsframställan. Denna överlämnades till regeringen den 22 december
1993.
Det genomförda
berednings- och förhandlingsarbetet var stundtals mycket intensivt och
dramatiskt. Den korta tidsrymden satte stor press på både anbudsgivare och
FMV. Under hela denna period hölls Försvarsdepartementet, Överbefälhavaren
och Chefen för Arménväl informerade om läget.
Skillnaderna mellan
stridsvagnarna var stora och fransmännen tvingades konstatera att deras 7
ton lättare stridsvagn Leclerc fortfarande var en omogen produkt i
jämförelse med konkurrenterna. Det stod tidigt klart att den
franska vagnen inte höll måttet, men FMV:s informella framstöt till
Försvarsdepartementet att tidigt avskilja GIAT:s anbud från fortsatt
utvärdering och förhandling mötte inte gehör.
Utvärderingsdokumentet var på 100-tals sidor
och innehöll mängder av information som inte är möjlig att återge här.
Slutrapporten med resultaten av de jämförande analyserna presenterades i
december 1993 och den kunde sammanfattas i följande rangordningsmatris:
|
Leclerc |
Leopard 2 I |
M1A2 |
Fordon/Rörlighet |
2 |
1 |
3 |
Vapensystem/Verkan |
3 |
1 |
2 |
Skydd/Överlevnad |
3 |
1 |
2 |
Ledning/Ledningssystem |
3 |
2 |
1 |
Driftsäkerhet/Tillgänglighet/Underhåll |
3 |
2 |
1 |
Summa |
14 |
7 |
9 |
Då tidpunkten
började närma sig för regeringen att verkställa riksdagsbeslutet om
anskaffning av nya stridsvagnar uppstod en mycket omfattande debatt.
Synpunkter av mycket varierande karaktär framfördes på olika håll - några
exempel:
-
Stridsvagnsköpet
borde stoppas
-
Lättare
stridsfordon borde väljas istället
-
Attackhelikoptrar
är bättre
-
Den
ryska stridsvagnen T-80 borde köpas
-
Begagnade
Leopard 2-stridsvagnar från Holland eller Tyskland borde köpas istället
-
Antalet
stridsvagnar borde begränsas
Dessutom
diskuterades vilken stridsvagn som borde väljas och vilket så kallat
motköpspaket som kunde anses gynsammast.
När det stod klart för amerikanarna att M1:an troligen
inte skulle bli vald gjorde de en sista framstöt med en spontanoffert där
priset sänkts med en miljard kronor. De erbjöd till och med att den
amerikanska presidenten, på hemväg från ett besök i Moskva, kunde
mellanlanda för djupare diskussion med den svenske statsministern i
stridsvagnsfrågan. FMV tog emot offerten men tackade nej till Clinton.
Istället inlämnades en framställan till regeringen dagarna innan jul i
december 1993 där den tyska stridsvagnen Leopard 2 förordades.
Beslut om
anskaffning av Leopard 2
Efter en känslighetsanalys i
mellandagarna, där den amerikanska M1:an övervägdes en sista gång, fattade
regeringen den 20 januari 1994 beslut om att anskaffa 120 stycken
nytillverkade Leopard 2 S – en vidareutveckling av Leopard 2 A5
– och med en option på ytterligare 90 vagnar i ett
senare steg.
Vid en
presskonferens informerade försvarsministern om att regeringen in valet av
stridsvagn främst hade beaktat tre olika kriterier:
Samtidigt med
beslutet att anskaffa 120 nya vagnar tog regeringen också beslut om att
införskaffa 160 stycken begagnade Leopard 2 i ett äldre utförande – Leopard
2 A4 (samtliga vagnar var uppgraderade till denna version). Parallellt med
utprovningen av de modernaste stridsvagnarna till pansarbrigaderna hade
nämligen enklare stridsvagnsalternativ utvärderas som lösning på behovet
till de mekaniserade brigaderna – detta istället för ytterligare en
livstidsförlängning av stridsvagn Centurion (där en prototyp till Strv 105
hade tagits fram).
Utöver begagnade Leopard 2 från Tyskland hade även äldre
M1:or med 10,5 cm kanon erbjudits av amerikanarna, men det mest spektakulära
var att två stycken ryska stridsvagnar av den senaste modellen – T80U – hade
lånats in för såväl stridstekniska försök som teknisk provning under ett
halvår 1993/94. På grund av regeringens snabba tillkännagivande att Leopard
2 även var vårt val till de mekaniserade brigaderna var försöken tvungna
avbrytas i förtid, men de gav ändå sitt bidrag till Sveriges unika
kunskapsbank om världens modernaste stridsvagnar.
Efter en vår av slutförhandling kunde ett kontrakt
tecknas den 20 juni 1994 med Krauss-Maffei Wehrtechnik om köp och
licensproduktion av stridsvagn Leopard 2 S. Kontraktet innefattade även köp
av underhålls- och utbildningssystem. Samtidigt slöts ett ”offset-avtal” om
motköpsaffärer till ett kontraktsvärde motsvarande beställningen. Parallellt
gjordes en överenskommelse med tyska staten den 12 augusti om en mycket
förmånlig ”leasing” av övertaliga Leopard 2 – CFE-avtalet från 1990 hade ju
begränsat hur många stridsvagnar Tyskland fick inneha.
Direkt efter att
kontrakten mellan FMV och de tyska leverantörerna var klara i augusti 1994,
påbörjades den 15 augusti utbildning för svenska instruktörer och tekniker.
Denna genomförde i Tyskland vid Kampftruppenschule 2 i Münster respektive
vid Technische Schule i Aachen. Den första omgången avslutades i november
samma år.
De begagnade
stridsvagnarna började levereras redan i augusti 1994 och i slutet av året var
samtliga 160 vagnar överförda. Väl i Sverige genomgick vagnarna teknisk
översyn, målades i svenskt kamouflagemönster och försågs med svenska
radiosystem innan de därefter togs i bruk av förbanden. Stridsvagnarna gavs
beteckningen Strv 121.
För svensk
industris deltagande i tillverkning och leverans av Strv 122 uppsattes
följande målsättningar:
-
Utnyttja
kapacitet och erfarenhet inom den försvarstekniska tillverkningssektor
och därmed vidmakthålla dessa för framtiden
-
Utföra den
väsentliga delen av tillverkningen i Sverige för att säkerställa
kunskapen om underhåll, övertagande av systemansvar samt framtida
vidareutveckling
-
få svensk
insats till största möjliga värde inom de ekonomiska villkoren.
Sett mot dessa
målsättningar inhämtade Krauss Maffei Wehrtechnik offerter från den svenska
industrin. Dessa prövades ur tekniska och kommersiella aspekter. Som
resultat av denna urvalsprocess kunde slutligen volymen för svensk industris
deltagande fastställas. I huvudsak anges det i följande områden under
respektive utvalt svenskt företag - även benämnt som direkt
industrisamverekan:
Hägglunds
Vehicle AB:
-
Systemintegration
-
Chassi, tillverkning
-
Chassi, montering
-
Torn,
komponenter
|
Bofors
AB:
-
Torn,
tillverkning
-
Torn,
integration
-
Vapensystem L44
-
Stabiliseringssystem
|
SKF:
|
Saab
Instruments AB:
|
Celsius
Tech AB:
-
Montering av optik
-
Ledningssystem
|
Ericsson
Microwave Systems AB:
|
Åkers
Krutbruk Protection AB:
|
SSAB
Oxelösund AB:
|
Sörman
Information AB:
|
Ovanstående
industriella materielsamarbete, varje svenskt företag hade sin motsvarighet
i Tyskland, möjliggjordes tack vare två MoU (Memorandum of Understanding)
som tecknades mellan länderna den 6 juni 1994. Det kontrakt som tecknades
två veckor senare avseende industriell samverkan hade ett kontraktbelopp
motsvarande 1.020 tyska mark (5, 1 miljarder svenska kronor enligt dåvarande
valutakurs). Det totala åtagandet för Krauss Maffei löpte på 9 år och
fördelade sig på 30% direkt, 45% indirekt och 25% civilt industrisamarbete.
Till detta kom frivilliga utfästelser av Krauss Maffei om ytterligare 20%
indirekt och civilt industrisamarbete. Detta innebar att möjligheter fanns
för svensk industri till samarbete inom kontraktets ram om totalt 6,1 Mdr
SEK.
De tjugonio första nya Leopardstridsvagnarna sattes
samman i Tyskland. Resterande 91 vagnar licensbyggdes i Sverige – Bofors med
ansvar för tornet och Hägglunds som ansvariga för chassi och slutlig
integration. Stridsvagnarna gavs beteckningen Strv 122 – det första
exemplaret levererades till FMV i december 1996 för typkontroll och 2002
hade samtliga Strv 122 levererats till Försvarsmakten.
Bilden nedan
visar de
övriga pansarade strids- och funktionsfordon som ingår i familjen Leopard 2:
Fotografierna på denna sida är hämtade från det
egna arkivet, FMV arkiv, Karl Skaremyr, samt Wikipedia. En del av
bilderna från FMV arkiv har ingen källa och jag tar tacksamt emot synpunkter
på detta för att korrigera...
Underlag till denna artikel är
hämtad ur FMV:s skrift "Fakta om Leopard 2 - stridsvagn 121 och 122" från
1995 och följande författare har fått bidra med text: Sture Ärlebäck, Stig
Edgren, Ulf Birath, Gunnar Ivarsson, Lars Fagerberg, Lars Östlund, Rüdiger
Rötzel samt Carl G Lundgren.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|