Volvo 140 - 1968

Denna sida uppdaterades senast 2014-06-07. Du är besökare besöksräknare. Ansvarig för sidan är Rickard O. Lindström. Fotografierna på sidorna om Volvo 140 hämtade från Wikipedia, Wikicommons, Volvo officiella reklammateriel samt i något fall från Blocket och ebay.

Volvo 140 - utvecklingen Volvo 140 - 1967 Volvo 140 - 1968 Volvo 140 - 1969 Volvo 140 - 1970 Volvo 140 - 1971 Volvo 140 - 1972 Volvo 140 - 1973 Volvo 140 - 1974 Volvo 140 serie - övrigt "Mina 72:or"

Volvo 140 - årsmodell 1968

Den stora nyheten för 1968 var naturligtvis den nya varianten i Volvos 140-serie - herrgårdsvagnen och kombibilen Volvo 145. En skillnad i jämförelse med de två sedanmodellerna var att 145:an hade en förstärkt bakgjädring med en gummihålfjäder som trädde i funktion vid full belastning. Volvo kunde detta år erbjuda tre olika kombibilar - Duett, Amazon och 145:an. Trots att Volvo 145 var dyrare och lastade mindre än sina Volvo-syskon, så blev den snabbt populärare och sålde bättre - kanske för att den representerade så mycket mer en modern personbil. Volvo 145 rosades även i internationell automobilpress för sitt bekväma baksäte. Den hade ett öppningsbart sidofönster baktill och bakluckan var upphängd i överkant så att den inte skulle vara i vägen vid lastning (som dörren på Duetten).

Volvo 145 såldes såväl i basutförande som i sportversion. Volvo 145 fick ett pris på 21.100 kronor och kombimodellen Volvo 145S var en knapp tusenlapp dyrare (22.050 kronor) då den börjar säljas. Detta ska jämföras med priset på den vanliga basmodellen Volvo 144 som kostade 19.650 kronor att köpa 1968.

De visuella förändringarna var små på 1968 års modell av Volvo 140 i jämförelse med årgången innan - i princip inskränkte de sig till att de kromade tryckknapparna i metall på dörrhandtagen hade ersatts med svarta dito i bakelit. Förändringarna under ytan var desto fler:

  •  Handbromsen ändrad vid bakaxeln, samt en annan typ av vajer

  •  Ny bromsvätskebehållare

  •  Försträkningsplåt i framkant av motorhuven

  •  Vindrutetorkarna förkromades inte längre

  •  Förstärkningen av kardantunneln ändrades

  •  Ändrad förstärkning under kardanaxeln

  •  Handtaget på askkoppen förändrat

  •  Signalringen i ratten fick en mattsvart yta

  •  Sidorutornas fönstervevar fick ett annat utseende

  •  Extra stoppning tillkom i sätena

Foto från 1968 års produktion av Volvo 140-serie

Våren 1968 presenterades Volvo 144 Taxi. Detta var en efterlängtad specialmodell eftersom taxiförare sedan länge saknat den äldre PV800-modellen. Volvo 144 Taxi hade förstärkt förarsäte och fjädring, mellanruta och ett baksäte klätt med bl a vävplast, samt sparkplåtar nedtill på dörrarna.

Vad karaktäriserar då en Volvo 140 av 1968 års modell?

  •  Svarta tryckknappar i bakelit på dörrhandtagen ersätter de kromade tryckknapparna (som på årsmodell 1967 fanns i två olika utföranden)
  •  Mattsvart signalring i ratten
  •  En annan typ av fönstervevar

Sammanfattning om tillverkningen:

Årsmodell  
 
Volvo 142  
 
Volvo 144  
 
Volvo 145  
 
Totalt
1968
 
51 400
 
57 700
 
9 200
 
118 300
 

Antal tillverkade Volvo 140 Sport:

  • 142 S 1 630 st

  • 144 S 757 st

  • 145 S 362 st

Exempel på information i försäljningsbroschyr 1968:

Klicka Dig vidare:

 

Volvo 140 - utvecklingen Volvo 140 - 1967 Volvo 140 - 1968 Volvo 140 - 1969 Volvo 140 - 1970 Volvo 140 - 1971 Volvo 140 - 1972 Volvo 140 - 1973 Volvo 140 - 1974 Volvo 140 serie - övrigt "Mina 72:or"

Home Balansen Bilar & Bågar Dephaektföreningen Flyg Formel 1 Frösön Fåglar Kårhuset i Luleå Mordgåtor Musik Nostalgi Pansar Scat Rats Släktforskning Vandringar Volvo 140-serie