| |
AMOC Martini International Trophy Silverstone 5 juni 1971
(3.omgången EM) (10)
Ronnie Peterson skulle egentligen ha varit ledig helgen den 5 juni 1971, men
så blev det inte. Istället blev det hastigt och lustigt start i en tvåliters
Lola i 3:e omgången i sportvagns-EM på Silverstone. Ronnie hade i och för sig
diskuterat med Joakim Bonnier om att köra dennes T212 på Silverstone, men de
hade inte kunnat komma överens om villkoren. Så Ronnie for för ovanlighetens
skulle till London för att koppla av... På lördagsmorgonen, då Ronnie
sover som bäst, ringer telefonen. Det är Jo som berättar att han blivit sjuk
och som undrar om Ronnie ändå inte kan köra. Alla som känner Ronnie
förstår varför han då klär på sig ilfart för att omedelbart susa iväg
till banan. Tävlingarna börjar klockan 11.00 och det är inte mycket tid att
bjuda på. Naturligtvis har Ronnie inte hunnit skaffa sig någon
kvalificeringstid, men blir lovad fem varvs träning. Nu hinns inte detta och
med endast ett uppvärmningsvarv i ryggen får Ronnie starta sist - tio sekunder
efter de 32 övriga ekipagen. I "pole position" står Vic Elford med
sin Lola. Han hade 1.25,6 och delade första led med tre Chevron-förare; John
Miles (1.25,8), Hine (1.25,8) och Craft (1.26,0). Tävlingen kördes i två
heat om vardera 40 varv. I första heatet tog Elford ledningen och höll den
sedan i nio varv tills han körde på en tappad startmotor. Ronnie kom redan på
det första varvet ikapp en del av de långsammaste förarna, men snurrar sedan
och förlorar tid. Burton övertar tätpositionen före Elford, följd av Miles,
Hezemans, Craft och Marko. Efter 18 varv krockade ledande Burton med en hare och
fick bryta. Bakifrån närmar sig Ronnie som nu tagit sig upp på en
åttondeplats. Craft går upp i ledning, men spinner av efter 31 varv i samband
med en varvning. Hezemans går upp i täten - följd av Elford, Marko, Craft och
John Lepp. När så Elford tvingas bryta med en trasig kylare och Craft
återigen knuffas av i samband med en varvning kan Ronnie rulla i mål som fyra
i det första heatet. En uppåkning som hette duga! I det andra heatet skulle
Ronnie så starta från sin fjärdeplats, men startmotorn krånglar när han
skall ut och han får återigen starta från sista position. Marko och Craft
kommer inte till start med sina bilar som har mekaniska problem. Ronnie har dock
hunnit lära sig bilen och gör en kanonstart. Efter
endast ett varv är han fyra efter att ha passerat 26 åkare. Framför honom
ligger endast Hezemans, Edwards och Lepp. Ytterligare ett varv senare är Ronnie
uppe i ledningen, men blir omåkt av Hezemans efter ett par varv. Ronnie kan
återta ledningen och satsar allt på att vinna stort. Avståndet upp till
Hezemans, som vann första heatet, är 32 sekunder. Tyvärr går det inte -
marginalen fram till Hezemans blir "endast" 16 sekunder och Ronnie
blir tvåa totalt. Ronnie vinner dock heatet före Miles, Hezemans, Croker och
Edwards. Snabbaste varv sätter Chris Craft och Larrousse med 1.25,2 vilket
är nytt klassrekord med snitthastigheten 199,5 km/h.
Tränande: 33
Startande: 33
Tävling: * 80 varv = 376,800 km SNITT: 194,150 km/h
Snabbaste varv: Chris Craft 12 Chevron B19 Ford 1:25,200 199,001 km/h
Pos. Nr Förare / Nationalitet Bil Stall Varv Tid/brutit Grupp Träning
|
1. 21 Toine Hezemans / NL Chevron B19 Ford DART 80 1:56:25,800 1. P 5. 1:26,200
|
2. 1 Ronnie Peterson / S - DNP Lola T212 Ford Scuderia Fillipinetti 80 1:56:42,800 2. P 33. 1:27,800
DNS - Jo Bonnier / S
|
3. - John Lepp / GB Chevron B19 Ford Central Garage (Mirfield) 79 3. P 9. 1:27,400
|
4. - Guy Edwards / GB Lola T212 Ford Phillips Autoradio 78 4. P 12. 1:28,200
|
5. - John Bridges / GB Chevron B19 Ford Red Rose Racing 78 5. P 16. 1:30,200
|
6. - Peter Hanson / GB Taydec Mk.2 Ford Tom Clapham Racing 76 6. P 17. 1:30,400
|
7. 45 Andrew Fletcher / GB Chevron B16 Ford Bill Tuckett 76 1. S 20. 1:31,600
|
8. 37 Adrian Wilkins Chevron B16 Ford Adrian Wilkins 76 S 22. 1:33,000
|
9. 20 John Miles / GB Chevron B19 Ford DART 75 P 2. 1:25,800
|
10. - Peter Gaydon Martin BM8 Ford Brian Martin Developments 72 P 24. 1:35,000
|
11. - John Bamford / GB Chevron B19 Ford Worcestershire Racing Assoc 72 P 14. 1:29,600
|
12. - Tony Charnell / GB Chevron B8 BMW Tony Charnell 70 S 30. 1:39,000
|
13. 38 Brian Robinson / GB Chevron B16 Ford DBE04 Brian Robinson 68 S 19. 1:31,600
|
1.heat 2.heat
Pos. # Förare Bil Varv/Tid Grupp Pos. # Förare Bil Varv/Tid Grupp
1. 21 Hezemans Chevron 40 0:58:19,200 P CL 1. 1 Peterson Lola 40 0:57:55,340 P CL
2. 5 Marko Lola 40 0:58:28,800 P CL 2. 20 Miles Chevron 40 0:58:01,800 P CL
3. Lepp Chevron 40 0:58:38,000 P CL 3. 21 Hezemans Chevron 40 0:58:06,600 P CL
4. 1 Peterson Lola 40 0:58:49,400 P CL 4. Crocker Lola 40 0:58:58,400 P CL
5. 14 Swart Chevron 40 0:59:04,000 P CL 5. Edwards Lola 40 0:59:12,000 P CL
6. Bridges Chevron 39 P CL 6. Lepp Chevron 39 P CL
7. Edwards Lola 39 P CL 7. Bridges Chevron 39 P CL
8. 45 Fletcher Chevron 38 1. S CL 8. Hanson Taydec 39 P CL
9. 38 Robinson Chevron 38 S CL 9. Bamford Chevron 39 P CL
10. 37 Wilkins Chevron 38 S CL 10. Rollinson Daren 38 P CL
11. Walker Chevron 38 S CL 11. 45 Fletcher Chevron 38 1. S CL
12. Hanson Taydec 37 P CL 12. 37 Wilkins Chevron 38 S CL
13. Gaydon Martin 37 P CL 13. Denley Gropa 35 P CL
14. 19 Hine Chevron 37 P CL 14. Gaydon Martin 35 P CL
15. Martin Martin 36 P CL 15. Charnell Chevron 34 S CL
16. Humble Chevron 36 P CL 16. Goodwin Redex 34 P CL
17. Twaites Chevron 36 S CL 17. 38 Robinson Chevron 30 S CL
18. Charnell Chevron 36 S CL 18. Humble Chevron 30 P CL
19. 20 Miles Chevron 35 P CL 19. Walker Chevron 29 S CL
20. Goodwin Redex 35 P CL Martin Martin 29 P AB
21. Bamford Chevron 33 P CL 14 Swart Chevron 23 P AB
22. Rollinson Daren 33 P CL 16 Burton Chevron 10 P AB
23. 16 Burton Chevron 22 P CL 19 Hine Chevron 11 P AB
Evangelisti Chevron 32 S AB Evangelisti Chevron S NS
Whitehead Gropa 16 P AB Twaites Chevron S NS
Denley Gropa 1 P AB Whitehead Gropa P NS
Fowler Mercury 32 P AB Fowler Mercury P NS
Smith Chevron 14 P AB Smith Chevron P NS
Farnell Lola 30 P AB Farnell Lola P NS
2 Elford Lola 36 P AB 2 Elford Lola P NS
12 Craft Chevron 38 P AB 5 Marko Lola P NS
32 Larrousse Chevron 30 P AB 12 Craft Chevron P NS
Crocker Lola P NS 32 Larrousse Chevron P NS
|