| |
Buenos Aires 1000 km VM 10 januari 1971 (1:a omgången)
(9)
Ronnie Peterson hade utlovats att få köra en
fabriks-Ferrari, men då han
anländer till loppet finns ingen bil tillgänglig för honom. Istället får
han chansen att köra en 2-liters Lola T212 tillsammans med Jorge Cupeiro -
också för stall Scuderia Filipinetti. Ronnie kan inte räkna med någon
förhandlingsassistans från Jo Bonnier som sitter insnöad i Schweiz -
allvarligt försenad. Då torsdagen kom, men inte Bonnier, tyckte emellertid
Ferrariledningen att Ronnie ändock skulle köra in sig på 512:an - kanske
skulle inte Joakim hinna fram till Argentina. Ronnie berättar om detta i boken
"Ronnie" från 1971: "Jag hann med fem
rundor och hade precis börjat åka fort. Då hände det! På den 2 km långa
rakan i drygt 300 knutar punkterade vänster fram. Vilket jag inte märkte - det
gick rakt och fort och jag hade ingen känning av att lufttrycket försvann.
Inte förrän jag kom in i högfartsböjen efter rakan, en högerkurva. Där
gick däcket av fälgen och bilen var plötsligt manöveroduglig. Jag snurrade
ett varv och gick rakt in i avbärarräcket med våldsam kraft. När jag lyckats
kravla mig ur vraket skramlade det till i räcket bara några meter vid sidan av
mig. Det var Fittipaldis Alfa som råkat ut för precis samma olycksöde. Och
där stod vi båda två och tittade efter två långa, klara spår efter tomma
däck. Med dom säkerhetsbultar vi numer vill ha i fälgarna för att hålla
kvar däcket vid en punktering, hade konsekvenserna säkert inte blivit så
allvarliga. Gu´skelov hade jag klarat mig själv utan en skråma..."
Efter att
ha lyckats prestera en femtonde bästa tid under träning är Ronnie uppe på en
femteplats i loppet då bilen på det 130:e varvet (av 165) plötsligt får
punktering på raksträckan i 270 km/h. Lolan lättar från marken och landar
300 m vid sidan av banan. Tack och lov kan Ronnie kliva oskadd ur vraket och
paret slutar på en tolfteplats i det totala sammandraget. Jo Siffert
tillsammans med Derek Bell i en Porsche
vinner, Rodrigues/Oliver (också Porsche) blir tvåa och Sommelen/Galli i en Alfa Romeo T33/3
blir trea.
Tränande: 24 (P3.0 - 7, P2.0 - 5, S - 12)
Startande: 22 (P3.0 - 6, P2.0 - 4, S - 12)
Klassificerade: 13 (P3.0 - 3, P2.0 - 3, S - 7)
Tävling: 6,122 km * 165 laps = 1010,081 km SNITT: 186,229 km/h
Snabbaste varv: Jo Siffert 30 Porsche 917K 1:51,530 197,598 km/h
Pos. Nr Förare / Nationalitet Bil Stall Varv Tid/brutit Grupp Träning
|
1. 30 Jo Siffert / CH Porsche 917K 029 John Wyer Automotive 165 5:25:25,940 1. S 3. 1:53,400
Derek Bell / GB
|
2. 32 Pedro Rodriguez / MEX Porsche 917K 035 John Wyer Automotive 164 2. S 1. 1:52,700
Jackie Oliver / GB
|
3. 14 Rolf Stommelen / D Alfa Romeo T33/3 Autodelta SpA 163 1. P3.0 7. 1:55,570
Nanni Galli / I
|
4. 16 Andrea de Adamich / I Alfa Romeo T33/3 Autodelta SpA 161 2. P3.0 5. 1:54,430
Henri Pescarolo / F
|
5. 20 José Juncadella / E Ferrari 512S 1002 Escuderia Montjuich 155 3. S 12. 1:56,870
Carlos Pairetti / RA
|
6. 18 Hughes de Fierlant / B Ferrari 512S Spyder 1030 Ecurie Francorchamps 153 4. S 16. 2:01,200
Gustave Gosselin / B
|
7. 8 Mike Parkes / GB Ferrari 512M 1048 Scuderia Filipinetti 150 5. S 8. 1:55,810
Jo Bonnier / S
DNS - Ronnie Peterson / S
|
8. 22 Sam Posey / USA Ferrari 512S Spyder 1006 North American Racing Team 148 6. S 9. 1:55,840
Nestor Garcia-Veiga / RA
Luis di Palma / RA - DNP
|
9. 2 Chris Craft / GB McLaren M8C Ford 70-07 Ecurie Evergreen 146 3. P3.0 14. 1:58,500
Trevor Taylor / GB
|
10. 34 Dominique Martin / CH Porsche 917K 025 Zitro Racing 145 7. S 18. 2:01,980
Pablo Bréa / RA
|
11. 6 David Weir / USA Lola T210 Ford Ecurie Evergreen 143 1. P2.0 19. 2:02,730
Jorge Omar Del Rio / RA
|
12. 10 Ronnie Peterson / S Lola T212 Ford Scuderia Filipinetti 130 Olycka 2. P2.0 15. 1:59,190
Jorge Cupeiro / RA
|
13. 46 Daniel Rouveyran / F Lola T210 Ford Ecurie Bonnier 129 3. P2.0 17. 2:01,700
Carlos Ruesch / RA
|
|