| |
Daytona 6 tim 6 februari 1972 (2:a omgången VM) (14)
Ronnie ger Tim
Schenken instruktioner...
Ronnie Peterson kom till tävlingen på Daytona
efter att ha varit hemma i Sverige och gjort en TV-inspelning för BBC. Testerna
började redan på onsdagen inför söndagens lopp och de pågick dagarna i
ända. Ferrari-bilarna fortsatte att fungera fint och Ronnie tillsammans med Tim
Schenken kvalar in som trea efter två andra 312 PB med Mario Andretti och Clay
Regazzoni. Glädjande nog fortsatte Reine Wisell att visa framfötterna och
tillsammans med Jo Bonnier i en Lola fick han en fjärde bästa tid.
Tävlingen blir ganska dramatisk. Allting händer. Redan på det sjunde
varvet, då Ronnie/Schenken ligger på en andraplats, börjar kopplingen slira
på Ferrarin och de måste in i depå. Andrettis bil tvingas köras i fem timmar
med ett dåligt tändstift och endast elva fungerande cylindrar. Efter en timme
är Regazzoni i ledning före Wisell, då ett av hans däck exploderar i en av
de kraftigt doserade kurvorna. Farten är över 300 km/h och banan lutar 60°.
Regazzoni smäller in i skyddsmuren så att bakhuven lossnar. Den slingas mot
Reines bil så att vindrutan krossas. Båda bilarna tvingas i depå och
förlorar tid.
Ronnie/Schenken kan på nytt gå upp i ledning, nu före Andretti. I slutet
av tredje timmen tar Ronnie över från Tim, men får punktering precis utanför
depån. Ronnie tvingas åka ett helt varv på tre hjul och en fälg. Det trasiga
däcket slog sönder nosen på Ferrarin och den tid de förlorar gör att de
rasat till en femteplats när Ronnie kommer in på banan igen. I slutet av den
fjärde timmen är dock Ferrarin åter upp i ledning med Ronnie vid
spakarna.
När Tim tar över för sista gången leder ekipaget med över en minut. När
det är bara sex minuter kvar av 6-timmarsloppet och ledningen är 1.20 får Tim
punktering - igen! Nytt depåbesök, snabbt byte av hjul och ute på banan igen
har ledningen krympt till endast 20 sekunder. Då packar växellådan ihop! Med
endast trean och femman kvar kan Ickx smita förbi och ta segern med 20-25
sekunder. Ronnie/Schenken blir i alla fall tvåa och Regazzoni räddar en
fjärdeplats. Nästan en femetta för Ferrari...
Efter tävlingen åker Ronnie till Sydafrika för att testa däck - inte bara
för kommande GP den 4mars utan även för sommarens tävlingar som kräver
däcktester i 220° Farenheit.
Tränande: 60 (S3.0 - 12, S2.0 - 6, GT+2.5 - 11, GT2.5 - 14, T5.0 - 16, T2.5 - 1)
Startande: 56 (S3.0 - 11, S2.0 - 6, GT+2.5 - 11, GT2.5 - 12, T5.0 - 15, T2.5 - 1)
Klassificerade: 21 (S3.0 - 5, S2.0 - 2, GT+2.5 - 3, GT2.5 - 5, T5.0 - 6, T2.5 - 0)
Tävling: 6,132 km * 194 varv = 1189,531 km SNITT: 197,338 km/h
Pos. Nr Förare / Nationalitet Bil Stall Varv Tid/brutit Grupp Träning
|
1. 2 Mario Andretti / USA Ferrari 312PB 0888 Spa Ferrari SEFAC 194 6:01:26,400 1. S3.0 1. 1:44,220
Jacky Ickx / B
|
2. 6 Tim Schenken / AUS Ferrari 312PB 0892 Spa Ferrari SEFAC 192 2. S3.0 3. 1:46,040
Ronnie Peterson / S
|
3. 5 Vic Elford / GB Alfa Romeo 33TT3 Autodelta SpA 190 3. S3.0 6. 1:48,060
Helmut Marko / A
|
4. 4 Clay Regazzoni / CH Ferrari 312PB 0890 Spa Ferrari SEFAC 179 4. S3.0 2. 1:44,960
Brian Redman / GB
|
5. 9T Nanni Galli / I Alfa Romeo T33/3 Autodelta SpA 175 5. S3.0 8. 1:49,030
Andrea de Adamich / I
DNS - Nino Vaccarella / I
DNS - Toine Hezemans / NL
|
6. 56 Tom Waugh / USA Lola T212 Ford BIP Bonnier 166 1. S2.0 26. 2:07,930
Hugh Kleinpeter / USA
|
7. 59 Hurley Haywood / USA Porsche 911S Brumos Porsche 166 1. GT2.5 21. 2:04,960
Peter Gregg / USA
|
8. 57 Robert R. Johnson / USA Chevrolet Corvette Sting Ra Dave Heinz 163 1. GT+2.5 12. 2:00,080
Dave Heinz / USA
|
9. 55 Roger McCaig / CDN Lola T212 Ford Roger McCaig 161 2. S2.0 17. 2:03,100
Maurice McCaig / CDN
|
10. 61 Jim Locke / USA Porsche 911S James N. Locke 161 2. GT2.5 27. 2:08,190
Bob Bailey / USA
|
11. 94 Bob Mitchell / USA Chevrolet Camaro Bolus & Snopes 158 1. T5.0 28. 2:08,690
Bob Christiansen / USA
|
12. 47 Vince Gimondo / USA Chevrolet Camaro Vincenzo Gimondo 157 2. T5.0 24. 2:07,500
Chuck Dietrich / USA
|
13. 81 Daniel Muniz / MEX Porsche 914/6 GT Daniel Muniz 155 3. GT2.5 56. 0:00,000
Ruben Novoa / MEX
DNS - Juan Izquierdo / MEX
|
14. 41 Peter Kirill / USA Porsche 911S Peter Kirill 152 4. GT2.5 38. 2:12,080
Russ Norburn / USA
|
15. 18 Charles Reynolds / USA Ferrari 365 GT 12467or14485 Ring Free Oil 152 2. GT+2.5 36. 2:11,490
Clive Baker / GB
DNS - Bob Grossman / USA
|
16. 17 John Tremblay / USA Chevrolet Camaro C. C. Canada 152 3. T5.0 51. 0:00,000
David Ellis-Brown / USA
|
17. 89 Bert Gafford / USA Chevrolet Camaro Bobby Rinzler 151 4. T5.0 48. 2:43,500
Houghton Smith / USA
Tom Fraser / USA
|
18. 42 Luis Sereix / USA Chevrolet Camaro Garcia Racing 142 5. T5.0 34. 2:10,650
Ralph Noseda / USA
DNS - Robert Cao / PR
|
19. 52 Joie Chitwood / USA Chevrolet Camaro Chitwood Racing 142 6. T5.0 22. 2:05,940
Tim Chitwood / USA
|
20. 72 Lee McDonald / USA Porsche 914/6 GT Lee McDonald 131 5. GT2.5 33. 2:09,530
Bert Everett / USA
|
21. 99 Robert Whitaker / USA Chevrolet Corvette Phil Currin 130 3. GT+2.5 57. 0:00,000
Phil Currin / USA
|
|