| |
Buenos Aires 1000 km 9 januari 1972 (1:a omgången VM)
(13)
Vinst i första
loppet med Ferrari!
Ronnie Peterson kommer till årets första lopp i Sportvagns-VM med stora förväntningar
- Argentinas 1000 km lopp på ca 6 timmar. Ronnie har ett nytt kontrakt med
Ferrari för hela säsongen och sitter i en riktig vinnarbil - Ferrari 312 PB.
Dessutom en öppen sportvagn, Ronnie har inte de angenämaste minnen från
"Kanonloppet" -69 då han nära nog kollapsade efter tävlingen i en
Lola T70.
Träningen börjar redan på torsdagen, men för sent och med för tidig
avslutning. Sydamerikansk organisation. Nya däck beställda som har fastnat i
tullen. Fredagen går dock bättre och Ronnie sätter bästa träningstid - en
tid som stod sig fram till tävlingsdagen, vilket således gav en "pole
position". Bilen fungerar perfekt. Ett orosmoln dyker upp på Ronnies
ljusblå himmel då de nya däcken dyker upp - de är inte lika bra. Sedan
tidigare är det bestämt att Ronnie skall köra på de nya outprovade däcken
och övriga Ferraris skall ha de gamla. Det löser sig dock och Ronnie får
köra på de däck han gillar bäst.
Ronnie
som pussel - vilket kanske inte syns!
Ronnie har gott om tid på sig att prova ut bilen och fortsätter göra så
även på uppvärmningsvarvet. Då upptäcker Ronnie att framhjulen inte
uppförde sig som de borde, så mekanikerna får göra en snabbinsats på
startlinjen - byta bägge framhjulen och justera krängningshämmarna - ganska
dramatiskt. Men när startflaggan faller är det Ronnie som går upp i ledning.
Blir ganska snabbt omkörd av en Alfa Romeo, men dennes gas hänger sig och
Ronnie kan se ekipaget försvinna i backspegeln.
Reine Wisell gör en storstilad insats och är med sin Lola uppe i ledning
delar av loppet. Tyvärr drabbas Reine av ett problem med ett hjul och tappar
ledningen då han står i depå sju minuter.
Efter 37 varv är Ronnie åter uppe i ledning och det blir en tätposition
som han tillsammans med Tim Schenken kan hålla ända in i mål. Seger alltså.
Reine slutar sjua.
Efter segern
hamnade Ronnie på omslaget till Sport Auto...
Framgången sporrar Ferrari och det pratas om att ställa upp i fler lopp än
vad som ursprungligen var planerat - t ex Sebring. Dock inte Le Mans då Ferrari
gör bedömningen att bilen inte håller i ett lopp över 24 timmar...
Efter tävlingen åkte Ronnie direkt via England hem till Sverige och en
inspelning under tre dagar för BBC. TV-bolaget skulle göra en film om Ronnie -
hur han har det och lever som privatperson.
Åskådare: 50 000
Tränande: 24 (S3.0 - 12, S2.0 - 12)
Startande: 23 (S3.0 - 11, S2.0 - 12)
Klassificerade: 14 (S3.0 - 8, S2.0 - 6)
Tävling: 5,968 km * 168 varv = 1002,568 km SNITT: 173,886 km/h
Snabbaste varv: Reine Wisell 12 Lola T280 Ford 1:58,390 181,481 km/h
Pos. Nr Förare / Nationalitet Bil Stall Varv Tid/brutit Grupp Träning
|
1. 30 Ronnie Peterson / S Ferrari 312PB 0886 Spa Ferrari SEFAC 168 5:45:58,220 1. S3.0 1. 1:58,590
Tim Schenken / AUS
|
2. 32 Clay Regazzoni / CH Ferrari 312PB 0884 Spa Ferrari SEFAC 168 5:48:02,970 2. S3.0 4. 1:59,150
Brian Redman / GB
DNS - Arturo Merzario / I
|
3. 10 Carlo Facetti / I Alfa Romeo T33/3 Giovanni Alberti 162 3. S3.0 9. 2:04,300
Giovanni Alberti / I
Andrea de Adamich / I - DNP
|
4. 2 Vic Elford / GB Alfa Romeo 33TT3 Autodelta SpA 160 4. S3.0 13. 2:05,420
Helmut Marko / A
|
5. 36 John Hine / GB Chevron B19 Ford Chevron Racing Team 158 1. S2.0 12. 2:04,750
José Juncadella / E
|
6. 40 Juan Fernandez / E Porsche 908/03 013 Escuderia Montjuich 157 5. S3.0 15. 2:06,470
Jorge de Bagration / E
|
7. 14 Gérard Larrousse / F Lola T280 Ford HU1 Ecurie Bonnier 156 6. S3.0 7. 2:02,660
Chris Craft / GB
Reine Wisell / S - DNP
|
8. 34 Niki Bosch / E Chevron B19 Ford Chevron Racing Team 156 1. S2.0 21. 2:12,350
John Bridges / GB
|
9. 8 Nino Vaccarella / I Alfa Romeo T33/3 Autodelta SpA 153 7. S3.0 10. 2:04,420
Carlos Pairetti / RA
|
10. 28 Jacky Ickx / B Ferrari 312PB 0882 Spa Ferrari SEFAC 152 8. S3.0 3. 1:58,980
Mario Andretti / USA
|
11. 26 Jorge Ternengo / RA Abarth SE021 Abarth-Osella 145 3. S2.0 14. 2:06,330
Claudio Francisci / I
DNS - Nasif Estefano / RA
|
12. 38 Eris Tondelli / I Chevron B19 Ford Eris Tondelli 137 4. S2.0 22. 2:16,260
Carlos Pascualini / RA
|
13. 16 Gianpiero Moretti / I Lola T212 Ford Giampiero Moretti 127 S2.0 18. 2:07,340
Carlos Ruesch / RA
|
14. 18 Hector Luis Gradassi / RA Lola T212 Ford Emilio Bertolini 118 S2.0 23. 2:17,280
Emilio Bertolini / RA
|
|