Denna sida uppdaterades senast
2021-02-01.
Ansvarig för denna websida är
Rickard O. Lindström.
Olle Lindström
föddes den 24 februari
1929 i Nyland i Ådalen. Han var enda barnet till plåtslagarmästare Ivar
Lindström och hans hustru Greta.
I
tonåren kom Olle att anta rollen som storebror då Ulla
adopterades till familjen som krigsbarn från Finland. Familjen
bodde då i Sollefteå, efter att ha
flyttat dit 1941. I Sollefteå utvecklade han sin talang i backhoppning
och han satte bl a backrekord i den gamla Hallstabacken.
Även i fotboll visade Olle framfötterna. Som
högerinner i Sollefteå GIF:arna blev han ett känt namn i
landskapets sportkretsar.
Olles
framfart på planen och i backen fick dessutom pappa Ivar att engagera sig som domare och
ledare.
Olle blev tidigt fascinerad av flyg. Sommaren 1946 var han
praktikant på F2 i Hägernäs. Pojkrummet fylldes av flygmodeller. J21:or
fotograferades i luften över Sollefteå. Som flygpojke på utflykt till flottiljen
på Frösön låg Olle i gräset vid ”Honkens livs” och såg de vackra Mustangerna
komma dånande (i Flyvapnet hade Mustangen beteckningen J26).
Det var nog då han bestämde sig för att bli jaktflygare. Efter realexamen med
goda betyg blev Olle antagen till Kungliga Krigsflygskolan F5 som
officersaspirant åren 1951-52. Om detta stod att läsa i ett stort upplagt
reportage i Teknikens Värld – i ”Vi på Ljungbyhed” var Olle huvudpersonen.
Därpå följde grundläggande flygslagsutbildning vid F10 i
Ängelholm och kadettskola vid F20 i Uppsala. Olles stationering blev sedermera
vid Kungliga Jämtlands flygflottilj F4. Till hans förtret hade J26:an hunnit
säljas till Israel och Dominikanska republiken, men Olle utvecklade sin talang och blev närmast omöjlig att
besegra i jaktstrid i J28 ”Vampire”. Vid den här tidpunkten
körde Olle omkring i en MG TD, som tyvärr blev skev i ramen efter en avkörning
på de slingriga vägarna mellan Östersund och Sollefteå...
Ett bevis på Olles romantiska ådra var då han blev
nationellt känd som ”Hjärtflygaren”. Efter ett flyguppdrag passade Olle på att
ge en privat flyguppvisning för flickvännen som stod i ett gathörn i Sollefteå.
Enligt tidningarna hade Olle med sina kolstrimmor lyckats forma ett hjärta i
luften och folket krävde ett milt straff för den spontana handlingen.
På Frankrikes nationaldag den 14 juli
1957 gifte han sig med Anita Scherlin. De hade träffats
året innan i samband med en backhoppningstävling på Frösön. Olle
hade vid det här laget hunnit befordras till löjtnant och
han bildade nu familj på Frösön. I januari 1958 kom
familjens första barn till världen - Rickard...
Sommaren
1958 tillbringade familjen i Blekinge för Olles inflygning på J29 ”Tunnan”,
men året därpå var det Källsjön som gällde. Då såg även Olle till att Sollefteå
bjöds på en flyguppvisning i samband med Barnens dag.
Flyguppvisning bjöds även Östersundsborna
på och att Olle vidareutvecklat sin flygförmåga i "Tunnan" var 1:a priset i en
flygtävling ett bra bevis på.
Likt många av kollegorna lockades emellertid Olle över till SAS, men efter
endast ett halvår ”på skolbänken” förstod Olle att det var i ett
jaktflygplan han hörde hemma
och
snart var han åter tillbaka i sitt rätta element. Dock
fick han acceptera ett år vid Krigshögskolan 1961, samma år som
dottern Madeleine såg dagens ljus. Det var nära att det inte hade blivit någon
Madeleine eftersom Olle var nära att spetsas på en gärdsgård vid flygfältet i Ope i samband med ett träningshopp 1960.
Endast 33 år gammal kom
Olle att
anförtros det svåra uppdraget som divisionschef vid
F22 i Kongo. Med nyvunnen
självständighet hade landet begärt FN:s hjälp mot utbrytarprovinsen Katanga och
Sverige ställde bl a ett antal J29 ”Tunnan” till förfogande. Detta visade sig
helt avgörande då rebelledaren Moïse Tshomes flygvapen utraderades. Olle ledde
med framgång flygstyrkan i de avslutande striderna över Kolwezi årsskiftet
1962-63. Han fick då sin frontruta genomskjuten på ett par ställen och på
nyheterna på hemmaplan kunde frun Anita höra om ”major Lindström decimeter från
döden”. Åter igen änglavakt. Vid hemkomsten till Sverige blev de
belönade för sina insatser.
Med den unika erfarenhet som Kongoäventyret kom att ge,
fick Olle i mitten av sextiotalet uppdraget att ansvara för utbildningen av
österrikiska divisionschefer i samband med landets köp av ”Tunnan”. I denna
flygplanstyp var han dessutom under en tid ledare för "Lindströmgruppen", som
också uppvisningsflög i utlandet. De många uppdragen i favoritkärran J29 gav så
småningom medlemskap i Tusen Timmar Tunnan.
Som jaktpilot kom Olle att flyga in sig på
ytterligare två flygplanstyper - J32 ”Lansen” och
J35 ”Draken”. Detta under en period då det tredje barnet
Johan producerades (1967).
Olle kom att genomföra ytterligare två sejourer i FN-tjänst
och då som observatör i Mellersta Östern under 1970-talet
- 1971/1972 samt 1973/1974. Vid båda tillfällena
följde familjen med. Dessa upplevelserika år i Egypten gav oförglömliga minnen
och många nya perspektiv på livet.
Den aktiva flygtjänsten avslutades i samband med
pensioneringen 1990 efter att i nedtrappande skala ha gått via
SK60 och SK50 "Safir". De sista yrkesverksamma åren gjordes vid Milostaben i
Nedre Norrland med ansvar för frågor rörande säkerhet och mobilisering. Efter
sin pensionering bidrog han till boken om ”Flyget på Frösön” med
ett par tre kapitel och var behjälplig
i olika arbeten om F22.
Olle var en omvittnat fin pilot.
Andra omdömen från kollegor var att han var en positiv kompis som det var
lätt att samarbeta med - alltid tjänstvillig och bussig.
Med sin integritet kunde han
kanske uppfattas som en tystlåten norrlänning och något
av en ensamvarg. I det mindre sällskapet skulle dock
ingen skriva under på ett sådant epitet. Tvärtom var det med
familjen och vännerna han bäst kom till sin rätt. Olle
var den som organiserade de fester och tävlingar vi för alltid kommer att
minnas. Inte minst i Källsjön, där alla i sina
sommarstugor dessutom varje år bjöds på en privat
flyguppvisning med Olle i ett
jaktflygplan från F4. I sommarstugan lades också grunden till
den händiga förmågan. Detta gav med tiden ”villan i Valla” och den stugby i Gräftåvallen han lät uppföra tillsammans med sin svåger
Holger.
Vid sidan av barn och barnbarn kom
cockerspanieln Gottfrid att bli ett stort glädjeämne i Olles liv. Under
1990-talet drabbades emellertid Olle av sjukdom. Ett antal strokes satte ner
hans förmåga att röra sig och till slut blev han helt bunden till hemmet.
Detta gjorde också att flyttlasset gick från Jämtland ner till Täby - en flytt som Olle aldrig riktigt kunde förlika sig med...
Men vi barn som bodde i Stockholm fick större chans att umgås och hjälpa
till...
Den 24 april 2005
besegrades till slut Olle av sjukdomen och lämnade oss, endast 76 år gammal. Vi minns honom som en rak och ärlig människa som var lugn i all
situationer. Han skapade en trygghet som spred sig till alla i hans närhet.
Saknaden är stor... |