Mina bilar

Home Up DBS Sport Mina bilar Mud Fest MX Derbi DRD Racing Limited Edition 2005 V-max KTM 125 EXC SixDays 2011

Det har blivit ett antal olika bilar genom åren - vissa roligare än andra. En del hopplöst problematiska.... Sidan är under fortsatt uppbyggnad... Den är också framtagen för summera mina egna minnesbilder och där har ju bilarna onekligen haft en stor roll...

Volkswagen 1200

1962 års modell (34 hk) med registreringsnummer BDU 703.

Min första bil. Mopeden omsattes och den köptes för i slutet av 1974 för 1000:- vill jag minnas. Tyvärr skar motorn efter ett kort tag, men säljaren var hygglig och för kostnaden av delarna blev motorn renoverad  Ens egna deltagande förutsattes under renoveringen och det blev en bra "motorlektion" hos Bosse ute i Lugnvik. Den motor vi då satte in var en 1600 som försågs med ett "ormbo". Så lite trimmad blev den och ljudet var inte helt oävet. Tyvärr blev det aldrig tillfälle att få på de dubbla Weber-förgasare som införskaffades för de många problemen med så mycket annat gjorde att tanken på en liten skrotningspremie blev alltför lockande. Innan dess hann bilen tappa ett hjul utanför John Eric, köra på "Hubbe" på skolans parkering, krascha på småvägar ute i ÖSK-skogarna (Kindblom hade körkort, men överlät ratten), vådaköras i Genvalla efter hemlig överfärd med färjan, samt stoppas av poliskonstapel Lundin medelst en kratta (han visste att föraren knappast kunde ha körkort redan 1975 eftersom hans son Joan gått i samma klass).

Triumph Spitfire Mk II

1965 års modell med registreringsnummer ADC 104. Hade en 1,2 liters motor på 68 hk.

Min andra bil. Inköptes 1976 för 3.000:- på Gundts bilaffär i Östersund där jag sommarjobbade som bilmekaniker. Den var grön vid inköpstillfället och hade en hardtop av typ "fastback". Motorn skar första ägarveckan, men jag fick chans att renovera den på tjänstetid så att säga. Den fick även ny växellåda på ett billigt sätt (denna historia kan tyvärr ej berättas öppet, men herr Ekervärn var inblandad). Bilen togs ner i molekyler och fixades i ordning ungefär som man målar och sätter ihop en byggsats. Mycket fräsch vit lackering och med vit sufflett. Inredning i tidstypisk korthårig teddy är dock något man för evigt kommer att ångra. Tvåkomponentslacken med rött underrede och  blå ram var i och för sig snyggt, men hur rätt är en sådan ungdomlig epa-lösning i förlängningen?

På bilden står "Trajjan" parkerad på gräsmattan utanför mitt sovrumsfönster på Rönnvägen 3.

Saab 96

1960 års modell, en 3-cylindrig 2-taktare med registreringsnummer ANM 918.

Inköptes 1976 för 500:- av Balansenredaktionen från Bo "Tango" Olssons moder ute i Grytan. Bilen hade gått mindre än 10000 mil och gav begreppet "körd av en gammal dam" ett ansikte. Detta märktes under en färd tur och retur Sollefteå då en "sotpropp" lossnade. Plötsligt gick den gamla Saab:en så mycket bättre...

Tyvärr blev den påkörd i sidan av en taxi utanför polishuset i Östersund. Att den under utredningstiden lyckades köra in i ett träd ute på Andersön är en annan historia (som säkerligen Annika Ringdahl även minns), men det bidrog starkt till att bilen därefter behövde skrotas.... 

Mercedes 190D

En trött gammal "Märzza-diesel" av årsmodell 1965 med registreringsnummer FLT 360.

Inköptes 1980 för användning i Skåne under tiden vid Kungliga Krigsflygskolan på Ljungbyhed. Vill minnas att Focconi sålde den för 2.000:- (vilket förefaller horribelt mycket så här i efterhand). Den gjorde ett antal resor till Helsingborg och den längsta utflykten företogs till Köpenhamn. För att hålla nere kostnaderna gick kilometerräknaren "sönder", men det visade sig inte ha någon betydelse då bilen skrotades i samband med ens egen avveckling från F5.

Vad som faktiskt hände bilen skall jag villigt erkänna att jag inte kommer ihåg...

Volvo 144 De Luxe

1972 års modell, hade en B20-motor på 82 hk. Registreringsnummer BOW 046.

Inköpt på export 1971 och levererad till Egypten. Tyvärr hade den splitternya bilen stora hanteringsskador då den lämnades över i Alexandria. Men å andra sidan var det ju bra eftersom den knappast skulle klara ett års användning i Kairo utan blessyrer. Nu blev den reparerad vid hemkomsten istället. På bilden syns bilen framför anrika Hilton Hotel. När jag precis fyllt 18 i januari 1976 dröjde det inte länge innan jag krockade med bilen. Hela fronten trycktes upp en bit mot vindrutan. Den reparerades och fick en nylackering som i förlängningen visade sig vara ett minst sagt bristfälligt snabbjobb. När mor&far köpte en ny bil 1982 fick jag överta den gamla Volvon och uppe i Luleå försågs bilen med ett 2-tums avgassystem, en vassare kam, trimtopp och dubbla förgasare. Den gick riktigt bra ett tag, men skar tyvärr då den var utlånad till Janne Carlsson. Trots allt levde den vidare och fick ett andra liv nere i Stockholm. Den var inte vacker och den flagnande lacken blev dess särdrag. Till slut stals den 1990 på en parkering ute i Högdalen. Den står idag registrerad på Trafikkontorets tillståndsavd/park och det vore ju onekligen intressant att se vad som finns kvar - men en sån här bil måste jag ha igen, få bli nostalgisk och få någon att åldras med...

MG M.G.B. Mk III

1968 års modell (1,8 liters motor på knappt 93 hk). Registreringsnummer EUH 394.

Inköptes 1986 när jag hade fått mitt första riktiga jobb. Tror jag gav 45.000:- och än idag har jag svårt att förstå att man kan betala så mycket pengar för en bil som inte är särskilt bra. Men å andra sidan är det ju en engelsk sportbil och dessa har ju sin charm och sina egenheter. Så det handlar nog om någon slags hatkärlek. Tyvärr blev bilen vandaliserad när den stod på vinter-förvaring i ett större garage med många andra bilar. Jag var på vinterlov i Jämtland. Försäkringsbolaget trodde jag hade iscensatt förödelsen själv, men mina fotografier övertygade dem. Bilen fick en omlackering och såldes för samma pengar den köptes för...

Chevrolet Corvette C4

1984 års modell (hade en V8 som gav ynka 210 hk). Registreringsnummer JRX 941.

Inköptes för $15.000 våren 1987 tillsammans med Örjan Persson & Kenth Reher (som slutförde affären i Texas) i ren spekulation. Det var en hel del krångel innan bilen blev godkänd i Sverige. Men jag hade å andra sidan ingen brådis att bli av med "drömbilen" jag haft sedan barnsben. Kanske skulle jag haft det, för i oktober samma år slog börskraschen till och plötsligt var ingen längre intresserade av dylika fordon. Vi sålde den för 175.000:- och gjorde trots allt en vinst på några tusenlappar. Men bilen var fantastisk och långt utöver vad jag tidigare kört i mitt liv...

 

Volvo 264 GLE

Inköptes i december 1990 för 19.500:-

1980 års modell, registreringsnummer KWX 665. Blev lockad av V6-motorn, automatlådan, skinnklädseln, AC och allt elektriskt. Kunde sånt finnas i en Volvo? Men motorn blev ett problem. Kylaren hade ett läckage och motorn gick varm. Inte bra på en bil med våta foder. Fick tillstånd att renovera motorn i FMV:s källarlokaler, men fick aldrig riktigt till den. Fattar inte att de kunde välja denna klena franskbyggda motor till "supersportbilen" De Lorean DMC-12. Bilen kom aldrig att användas särskilt mycket, men en minnesvärd färd är naturligtvis den då en nyfödd Rebecka fick skjuts hem från BB... Bilen såldes för 5.000:- efter 5-års ägo...

 

 

Saab 9000 Turbo CD 

1988 års modell. Inköptes för 89.000:- i september 1993. Hade i princip all utrustning, bl a skinnklädsel och den vackra ädelträinredningen (vilken även inkluderade ratten). Den turbomatade 4-cylindriga 16v-motorn gav 175 hk och mer blev det efter en nättare chipstrimning. Registreringsnummer NCZ 324.

Ingen bra bild på bilen (skall leta rätt på en), men den syns utanför vårt "gamla" hus (dvs innan huset blev påbyggt med en våning till)...

Såldes för i princip samma summa som den köptes för hösten 1995...

 

 

Volvo 855 T5

1996 års modell, nästan fullutrustad och en motor på 225 hk. Registreringsnummer ECH 152.

Den här bilen köpte vi i princip som ny nere i Tyskland i slutet av 1995 och den kördes hem i snöoväder. Ångrar än idag att jag körde in på en automattvätt för att vara fin till hemkomsten - bilens lack var sig aldrig lik efter den borstbehandlingen.

Denna kombi kom att fungera alldeles utmärkt som familjens laståsna under många hårda år. Problemen var inte alltför många, men AC:n och bromssystemet fick ägnas mycket tid och pengar. År 2002 stals bilen och hittades stående på bromsskivorna. Utöver hjulen hade även bilens tändbox försvunnit. Några år senare backade Eva in i ett träd på Grytö (efter Lottas fiffiga manövertecken) och den bucklan blev aldrig riktigt fixad. Bilen, som en gång i tid betingade ett värde på 350.000:- såldes 2007 för 10% av det priset. En av familjen mycket omtyckt bil...

 

 

BMW M635

En äkta M6:a av 1986 års modell. Hade den underbara raka 6-cylindriga 24v motorn på 286 hk som även satt i BMW M1. Toppfarten var 255 km/h - helt sanslöst kul att köra och defintivt den vackraste bil jag ägt. "Hajnosen" lämnar ingen oberörd. Registreringsnummer RDT 901.

Inköptes 1999 för 95.000:- nere i Luxemburg. Blev påkörd bakifrån våren 2000. Reparerades i Täby och fick en ny lackering uppe i Örnsköldsvik. Mängder av detaljer byttes ut och den var riktigt fräsch då den avyttrades för 69.000:- år 2007. Den köparen gjorde helt klart ett kap och idag skulle det inte vara några problem att få ut det dubbla nere i Tyskland. Särskilt inte med tanke på bilens utrustning, som bl a inkluderade en inredning i buffelläder.

 

Volvo 855 R

1996 års modell - regnr TNF 505.

Såld.

 

 

 

BMW M3 

2005 års modell - regnr ARJ 948.

 

BMW 525 Touring

2005 års modell - regnr XNF 003 - med det mesta i utrustningsväg

Såld 2015.

Volvo 855 GLT

1995 års modell - en perfekt övningskörningsbil för barnen tack vare den manuella lådan. Senare fick min kära mor överta denna bil som ett "långlån". Men allt fick ett slut då de åtgärder besiktningsgubbarna ansåg nödvändiga skulle ha kostat betydligt mer att reparera än vad bilen var värd...

Såld 2013.

 

Volvo 855 T-5R

1995 års modell - regnr GCL 791 - en "T-gul" med manuell låda. Detta blev barnens bil efter att de tagit körkort. Tyvärr glömde de att fylla på olja i motorn, varför ett vevlager gav sig till känna.

Såld 2014.

 

Volvo 144 De Luxe

1972 års modell - regnr DAE 702. Inköpt i maj 2014 för en nostalgisk resa tillbaka till hösten 1971 då vi hämtade ut vår vita 144:a med blå tyginredning i hamnen i egyptiska Alexandria. Såld 2015.

Läs mer om Volvo 140-serie här:

Volvo 140-serie

 

Volvo 142 Grand Luxe

1972 års modell - regnr BTE 983. Inköpt i oktober 2014. "Drömbilen" då man som 13-åring skulle tipsa pappa om vilken bil som bäst borde inköpas till familjen.

 

BMW 535

2012 års modell - regnr MTD 430. Lågmilad och maxutrustad. Inköpt i juni 2015.

 

Home Up DBS Sport Mina bilar Mud Fest MX Derbi DRD Racing Limited Edition 2005 V-max KTM 125 EXC SixDays 2011