|
Volkswagen 1200
1962 års modell (34 hk) med registreringsnummer BDU 703.
Min första bil. Mopeden omsattes och den köptes för i
slutet av 1974 för 1000:- vill jag minnas. Tyvärr skar motorn efter ett kort
tag, men säljaren var hygglig och för kostnaden av delarna blev motorn
renoverad Ens egna deltagande förutsattes under renoveringen och det
blev en bra "motorlektion" hos Bosse ute i Lugnvik. Den motor vi då satte in
var en 1600 som försågs med ett "ormbo". Så lite trimmad blev den och ljudet
var inte helt oävet. Tyvärr blev det aldrig tillfälle att få på de dubbla
Weber-förgasare som införskaffades för de många problemen med så mycket
annat gjorde att tanken på en liten skrotningspremie blev alltför lockande.
Innan dess hann bilen tappa ett hjul utanför John Eric, köra på "Hubbe" på
skolans parkering, krascha på småvägar ute i ÖSK-skogarna (Kindblom hade
körkort, men överlät ratten), vådaköras i Genvalla efter hemlig överfärd med
färjan, samt stoppas av poliskonstapel Lundin medelst en kratta (han visste
att föraren knappast kunde ha körkort redan 1975 eftersom hans son Joan gått
i samma klass). |
|
Triumph Spitfire Mk II
1965 års modell med registreringsnummer ADC 104. Hade en
1,2 liters motor på 68 hk.
Min andra bil. Inköptes 1976 för 3.000:- på Gundts
bilaffär i Östersund där jag sommarjobbade som bilmekaniker. Den var grön
vid inköpstillfället och hade en hardtop av typ "fastback". Motorn skar
första ägarveckan, men jag fick chans att renovera den på tjänstetid så att
säga. Den fick även ny växellåda på ett billigt sätt (denna historia kan
tyvärr ej berättas öppet, men herr Ekervärn var inblandad). Bilen togs ner i
molekyler och fixades i ordning ungefär som man målar och sätter ihop en
byggsats. Mycket fräsch vit lackering och med vit sufflett. Inredning i
tidstypisk korthårig teddy är dock något man för evigt kommer att ångra.
Tvåkomponentslacken med rött underrede och blå ram var i och för sig
snyggt, men hur rätt är en sådan ungdomlig epa-lösning i förlängningen?
På bilden står "Trajjan" parkerad på gräsmattan utanför
mitt sovrumsfönster på Rönnvägen 3. |
|
Saab 96
1960 års modell, en 3-cylindrig 2-taktare med
registreringsnummer ANM 918.
Inköptes 1976 för 500:- av Balansenredaktionen från Bo
"Tango" Olssons moder ute i Grytan. Bilen hade gått mindre än 10000 mil och
gav begreppet "körd av en gammal dam" ett ansikte. Detta märktes under en
färd tur och retur Sollefteå då en "sotpropp" lossnade. Plötsligt gick den
gamla Saab:en så mycket bättre...
Tyvärr blev den påkörd i sidan av en taxi utanför
polishuset i Östersund. Att den under utredningstiden lyckades köra in i ett
träd ute på Andersön är en annan historia (som säkerligen Annika Ringdahl
även minns), men det bidrog starkt till att
bilen därefter behövde skrotas.... |
|
Mercedes 190D
En trött gammal "Märzza-diesel" av årsmodell 1965 med
registreringsnummer FLT 360.
Inköptes 1980 för användning i Skåne under tiden vid
Kungliga Krigsflygskolan på Ljungbyhed. Vill minnas att Focconi sålde den
för 2.000:- (vilket förefaller horribelt mycket så här i efterhand). Den
gjorde ett antal resor till Helsingborg och den längsta utflykten företogs
till Köpenhamn. För att hålla nere kostnaderna gick kilometerräknaren
"sönder", men det visade sig inte ha någon betydelse då bilen skrotades i
samband med ens egen avveckling från F5.
Vad som faktiskt hände bilen skall jag villigt erkänna
att jag inte kommer ihåg... |
|
Volvo 144 De Luxe
1972 års modell, hade en B20-motor på 82 hk.
Registreringsnummer BOW 046.
Inköpt på export 1971 och levererad till Egypten. Tyvärr
hade den splitternya bilen stora hanteringsskador då den lämnades över i
Alexandria. Men å andra sidan var det ju bra eftersom den knappast skulle
klara ett års användning i Kairo utan blessyrer. Nu blev den reparerad vid
hemkomsten istället. På bilden syns bilen framför anrika Hilton Hotel. När
jag precis fyllt 18 i januari 1976 dröjde det inte länge innan jag krockade
med bilen. Hela fronten trycktes upp en bit mot vindrutan. Den reparerades
och fick en nylackering som i förlängningen visade sig vara ett minst sagt
bristfälligt snabbjobb. När mor&far köpte en ny bil 1982 fick jag överta den
gamla Volvon och uppe i Luleå försågs bilen med ett 2-tums avgassystem, en
vassare kam, trimtopp och dubbla förgasare. Den gick riktigt bra ett tag,
men skar tyvärr då den var utlånad till Janne Carlsson. Trots allt levde den vidare och fick ett andra liv nere i
Stockholm. Den var inte vacker och den flagnande lacken blev dess särdrag.
Till slut stals den 1990 på en parkering ute i Högdalen. Den står idag
registrerad på Trafikkontorets tillståndsavd/park och det vore ju onekligen
intressant att se vad som finns kvar - men en sån här bil måste jag ha igen,
få bli nostalgisk och få någon att åldras med...
|
|
MG M.G.B. Mk III
1968 års modell (1,8 liters motor på knappt 93 hk).
Registreringsnummer EUH 394.
Inköptes 1986 när jag hade fått mitt första riktiga jobb.
Tror jag gav 45.000:- och än idag har jag svårt att förstå att man kan
betala så mycket pengar för en bil som inte är särskilt bra. Men å andra
sidan är det ju en engelsk sportbil och dessa har ju sin charm och sina
egenheter. Så det handlar nog om någon slags hatkärlek. Tyvärr blev bilen
vandaliserad när den stod på vinter-förvaring i ett större garage med många
andra bilar. Jag var på vinterlov i Jämtland. Försäkringsbolaget trodde jag
hade iscensatt förödelsen själv, men mina fotografier övertygade dem. Bilen
fick en omlackering och såldes för samma pengar den köptes för... |
|
Chevrolet Corvette C4
1984 års modell (hade en V8 som gav ynka 210 hk).
Registreringsnummer JRX 941.
Inköptes för $15.000 våren 1987 tillsammans med Örjan Persson & Kenth Reher
(som slutförde affären i Texas) i ren spekulation. Det var en hel del
krångel innan bilen blev godkänd i Sverige. Men jag hade å andra sidan ingen
brådis att bli av med "drömbilen" jag haft sedan barnsben. Kanske skulle jag
haft det, för i oktober samma år slog börskraschen till och plötsligt var
ingen längre intresserade av dylika fordon. Vi sålde den för 175.000:- och
gjorde trots allt en vinst på några tusenlappar. Men bilen var fantastisk
och långt utöver vad jag tidigare kört i mitt liv...
|
|
Volvo 264 GLE
Inköptes i december 1990 för 19.500:-
1980 års modell, registreringsnummer KWX 665. Blev lockad
av V6-motorn, automatlådan, skinnklädseln, AC och allt elektriskt. Kunde
sånt finnas i en Volvo? Men motorn blev ett problem. Kylaren hade ett
läckage och motorn gick varm. Inte bra på en bil med våta foder. Fick
tillstånd att renovera motorn i FMV:s källarlokaler, men fick aldrig riktigt
till den. Fattar inte att de kunde välja denna klena franskbyggda motor till
"supersportbilen" De Lorean DMC-12. Bilen kom aldrig att användas särskilt
mycket, men en minnesvärd färd är naturligtvis den då en nyfödd Rebecka fick
skjuts hem från BB... Bilen såldes för 5.000:- efter 5-års ägo...
|
|
Saab 9000 Turbo CD
1988 års modell. Inköptes för 89.000:- i september 1993.
Hade i princip all utrustning, bl a skinnklädsel och den vackra
ädelträinredningen (vilken även inkluderade ratten). Den turbomatade
4-cylindriga 16v-motorn gav 175 hk och mer blev det efter en nättare
chipstrimning. Registreringsnummer NCZ 324.
Ingen bra bild på bilen (skall leta rätt på en), men den
syns utanför vårt "gamla" hus (dvs innan huset blev påbyggt med en våning
till)...
Såldes för i princip samma summa som den köptes för
hösten 1995...
|
|
Volvo 855 T5
1996 års modell, nästan fullutrustad och en motor på 225
hk. Registreringsnummer ECH 152.
Den här bilen köpte vi i princip som ny nere i Tyskland i
slutet av 1995 och den kördes hem i snöoväder. Ångrar än idag att jag körde
in på en automattvätt för att vara fin till hemkomsten - bilens lack var sig
aldrig lik efter den borstbehandlingen.
Denna kombi kom att fungera alldeles utmärkt som
familjens laståsna under många hårda år. Problemen var inte alltför många,
men AC:n och bromssystemet fick ägnas mycket tid och pengar. År 2002 stals
bilen och hittades stående på bromsskivorna. Utöver hjulen hade även bilens
tändbox försvunnit. Några år senare backade Eva in i ett träd på Grytö
(efter Lottas fiffiga manövertecken) och den bucklan blev aldrig riktigt
fixad. Bilen, som en gång i tid betingade ett värde på 350.000:- såldes 2007
för 10% av det priset. En av familjen mycket omtyckt bil...
|
|
BMW M635
En äkta M6:a av 1986 års modell. Hade den underbara raka
6-cylindriga 24v motorn på 286 hk som även satt i BMW M1. Toppfarten var 255
km/h - helt sanslöst kul att köra och defintivt den vackraste bil jag ägt.
"Hajnosen" lämnar ingen oberörd. Registreringsnummer RDT 901.
Inköptes 1999 för 95.000:- nere i Luxemburg. Blev påkörd
bakifrån våren 2000. Reparerades i Täby och fick en ny lackering uppe i
Örnsköldsvik. Mängder av detaljer byttes ut och den var riktigt fräsch då
den avyttrades för 69.000:- år 2007. Den köparen gjorde helt klart ett kap
och idag skulle det inte vara några problem att få ut det dubbla nere i
Tyskland. Särskilt inte med tanke på bilens utrustning, som bl a inkluderade
en inredning i buffelläder.
|
|
Volvo 855 R
1996 års modell - regnr TNF 505.
Såld.
|
|
BMW M3
2005 års modell - regnr ARJ 948.
|
|
BMW 525 Touring
2005 års modell - regnr XNF 003 - med det mesta i
utrustningsväg
Såld 2015. |
|
Volvo 855 GLT
1995 års modell - en perfekt övningskörningsbil för barnen tack vare den manuella lådan.
Senare fick min kära mor överta denna bil som ett "långlån". Men allt fick
ett slut då de åtgärder besiktningsgubbarna ansåg nödvändiga skulle ha
kostat betydligt mer att reparera än vad bilen var värd...
Såld 2013. |
|
Volvo 855 T-5R
1995 års modell - regnr GCL 791 - en "T-gul" med manuell låda.
Detta blev barnens bil efter att de tagit körkort. Tyvärr glömde de att
fylla på olja i motorn, varför ett vevlager gav sig till känna.
Såld 2014. |
|
Volvo 144 De Luxe
1972 års modell - regnr DAE 702. Inköpt i maj 2014 för en
nostalgisk resa tillbaka till hösten 1971 då vi hämtade ut vår vita 144:a
med blå tyginredning i hamnen i egyptiska Alexandria. Såld 2015.
Läs mer om Volvo 140-serie här:
Volvo 140-serie |
|
Volvo 142 Grand Luxe
1972 års modell - regnr BTE 983. Inköpt i oktober 2014.
"Drömbilen" då man som 13-åring skulle tipsa pappa om vilken bil som bäst
borde inköpas till familjen. |
|
BMW 535
2012 års modell - regnr MTD 430. Lågmilad och maxutrustad.
Inköpt i juni 2015. |