|
Efter att ha feriejobbat som "gräsklippare" ute på F4 sommaren 1971 (och senare sommaren 1973) blev det möjligt att köpa en alldeles egen moped. Den illa fungerande Puch Florida jag fått låna av kusin Agneta kunde äntligen omsättas i något fräckare. Det blev en bättre begagnad DBS Sport fläktkyld 4-växlad 1969-års modell.
Min son Christoffer och jag har nu ett gemensamt projekt. Sedan några år tillbaka står vi som ägare till en motsvarande DBS från slutet av 60-talet. Vi hittade den i Värmland. En 4-växlad fläktkyld Sachsmotor införskaffades från Jämtland - dom är inte billiga nu för tiden. Eftersom regeringen här hemma sa nej till EU-moped har vi nu ett halvår på oss (dvs fram tills dess att Krille fyller 15) på att renovera och på ett genomtänkt sätt trimma den gamla mopeden. Själva renoveringen innebär att ge mopeden ett "Frösö-stuk":
Denna sida är under fortsatt uppbyggnad. Utöver att projektets framskridande kommer att presenteras är tanken även att mer generellt redogöra för DBS Sport historia. Så här såg den ut, den DBS Sport jag hade 1973-1974... Det DBS Sport vi nu köpt för renovering och trimning... En bild halvvägs in i renoveringen...
Denna "värstingmotor" till mopeden nöp när jag startade upp den... Trodde jag, men tydligen var det bara kicken som fastnade på något konstigt sätt. Men motorn måste ändå klyvas. Jobbigt... Christoffer får fortsatt hålla till godo med reservmopeden i väntan på att motorn skall starta på den något "finare" mopeden (som är under fortsatt renovering). Har nu bytt tändspole och kondensator och har äntligen gnista. Men det går inte att komma ifrån att grejorna är 40 år gamla. Den drar tjuvluft. Av denna anledning står en EU-moped väldigt högt upp på önskelistan inför den kommande 15-årsdagen. Men men...
Fortsättning följer... |