| |
25 augusti 1968 "Knutstorp Cup", Sverige (44)
Ronnie Peterson i sin tjugonde F3-start för
året. Årets tävlande hade nu kommat att utveckla sig till en hård kamp mellan Ronnie och
dennes "läromästare" Reine Wisell. Tävlingen "Knutstorp Cup"
gav dock inget svar då Ronnie bröt på ett tidigt stadium i finalheatet medan Reine
susade fram mot en lätt seger. Hittills under året hade Ronnie och Reine
endast kommit i mål en gång tillsammans och det var i Monza - där Ronnie gick
segrande ur striden.
Dåligt väder försköt träningsprogrammet under lördagsträningen. Ett blixtnedslag i depån på
lördagen orsakade skador på ett flertal personer - F3-föraren Bengt Rådmyr
fick tillsammans med sina mekaniker uppsöka sjukhus för omplåstring av
brännskador. Även ett stort
träd på läktaren träffades fälls av blixten så att det föll omkull.
Träningstiderna kom att skilja Ronnie och Reine åt inför kvalheaten.
Ronnie ställdes tillsammans med Uffe Svensson och
finnen Matti Lampinen i det första kvalheatets första startled, emedan
situationen var motsvarande för Reine "Cassius" Wisell i det andra
kvalheatet tillsammans med Ingvar "Petter" Pettersson och sydafrikanen
Trevor Blokdyk. Nu vann Uffe Svensson det första heatet före Ronnie efter att
denne klagat över en motor som inte vill gå rent (trots detta hade Ronnie
snabbaste varvtid med 40,3 sekunder). I den andra heatet blev det Ingvar
Pettersson som tog starten och först efter ett antal varv kunde Reine klämma
sig förbi (med snabbaste varvtid 40,6 sekunder).
Platserna i finalen fördelades efter bästa
sammanlagda sluttid, vilket placerade Reine i första startled (8.14,9)
tillsammans med Ingvar Pettersson (8,17,6) och Uffe Svensson (8.17,7). För
ovanlighetens skull Ronnie i andra startled (8.19,5), nu med tillsammans med
Matti Lamminen (8.28,6).
Totalt hade 12 000 åskådare samlats till söndagens tävlingar. För att locka
toppförare till evenemanget hade ett pris om 1000 kronor satts upp till den som först
kunde komma upp i snitthastigheten 100 km/tim. När starten går i finalen är
det Ingvar Pettersson som är snabbast iväg före Reine, Uffe och Ronnie (startnummer 16).
På det sjätte varvet av tjugo går Reine upp i ledning och Ronnie avancerar
upp till en tredjeplats då "Petter" faller tillbaka. Varvet efter är
även Ronnie förbi Uffe och jakten på den bortflyende Reine inleds på allvar.
I tre varv krymper Ronnie avståndet, men till slut strejkar motorn och Ronnie
tvingas bryta med krökta stötstänger.
Ingvar Pettersson återhämtar sig och lyckas klippa Uffes Brabham (som
inte låter som den ska) Åt Reine Wisell (startnummer 44) finns dock inget att
göra och denne vinner Formel 3-loppet med nytt varvrekord 40,0 sek (99 km/h). Hyllinge
MS fick således behålla tusenlappen ett tag till.
Pos |
Förare |
Land |
Bil |
Tid |
Snitt (km/h) |
1. |
Reine Wisell |
Sverige |
Tecno |
13.46,5 |
98,5 |
2. |
Ingvar Pettersson |
Sverige |
Brabham BT21B |
13.54,8 |
|
3. |
Ulf Svensson |
Sverige |
Brabham BT21B |
13.57,9 |
|
4. |
Matti Lamminen |
Finland |
Brabham BT21 |
14.04,5 |
|
5. |
Howden Ganley |
England |
Brabham BT21 |
14.09,3 |
|
6. |
Chuck McCartney |
USA |
Brabham BT18 |
14.13,6 |
|
|