Karlskoga 11/8-68
 

11 augusti 1968 "Kanonloppet" Karlskoga, Sverige (42)

Ronnie anför ett koppel bilar med Uffe, Beckwith, Reine och Gaydon i jakten på den tjuvstartande japanen Tetsu Ikuzawa. 

Ronnie Peterson i sin 42:a F3-start i karriären. Egentligen borde kanske Sveriges tre bästa F3-svenskar Ronnie, Reine och Uffe ha kört EM-finalen på Hockenheim denna helg och tagit hem titeln till Sverige, men i stället valde trion att ställa upp på hemmaplan i det årliga "Kanonloppet". Det är Ronnies 40:e start i Formel 3 sedan karriären inleddes sommaren -66. En del utländska förmågor hade också sökt sig till de nordligare breddgraderna, men japanen Tetsu Ikuzawa, engelsmännen Howden Ganley, Peter Gaydon, Mike Beckwith och Mike Walker, utgjorde tillsammans med sydafrikanen Trevor Blokdyk ett inte alltför avskräckande hot. 

Trots rena önskevädret och det fina startfältet så sökte sig "bara" 19.000 åskådare till söndagens "Kanonlopp" i Karlskoga. Med de 6.000 som bevittnade lördagsträningen gick dock evenemanget ihop för arrangörerna.

Träningen placerade hemmahoppet Ronnie i "pole position" - med 1.23,5 var Ronnie hela 1,9 sekunder under Chris Irwins banrekord från 1966. Reine var endast en tiondel långsammare. Därefter följde Uffe Svensson, Ikuzawa och  Beckwith. Tre Tecno bland de fem snabbaste således.

När Ronnie körde sitt uppvärmningsvarv före starten märkte han att bromsarna knappt tog, varvid en snabb luftning blev nödvändig på startlinjen. Tyvärr hjälpte det inte mycket, som det snart skulle visa sig...

Det blir japanen som genom en markerad tjuvstart kommer iväg snabbast med Ronnie i bakhasorna som tvåa. Duon jagar iväg och lämnar de övriga bakom sig. Uffe har plockat Reine - som återigen missat i starten. Beckwith har inte en av sin bättre dagar och tvingas tidigt bryta. Redan på det tredje varvet försvinner dock de två ledande bilarna. Ronnie försöker bromsa sig förbi Ikuzawa i ingången till hårnålen, men då bromsarna inte tar riktigt får han ett kast på bilen så att de törnar emot varandra. Publiken tyckte kanske att det inte såg så allvarligt ut, men kollisionen var tillräckligt kraftig för att de båda måste kasta in handduken.

Foto: Odd H Anthonsen

Det blir i stället Reine och Uffe som kämpar om segern. De växlar ideligen tätposition, Uffe kanske skulle ha klarat hem segern om han inte i sista Velodromkurvan blivit hindrad i en varvning. Nu blir det till slut Reine Wisell som vinner och han presterar även snabbaste varv med 1.24,0 (128,266 km/h).  

Pos Förare Land Bil Tid
1. Reine Wisell Sverige Tecno 34.10,8
2. Ulf Svensson Sverige Brabham BT21B 34.11,2
3. Ingvar Pettersson Sverige Brabham BT21B 34.28,8
4. Peter Gaydon England Titan Mk 3  
5. Per-Jonas Qvarnström Sverige Brabham BT21B 34.32,0
5. Mike Walker England McLaren M4A  

I samband med "Kanonloppet" delades hederspriset ut till "Racerbanornas riddare" - ett pris som satts upp av tidningen DN och Karlskoga MK. Detta premiärår tillföll priset Ronnie Peterson. 

Ronnie gjorde även ett framträdande i sportvagnsklassen. Under träning fick Ronnie möjlighet att prova Sportcars 1,6 liters Focus och noterade tiden 1.21,4 - en tid som var den snabbaste vagnen någonsin presterat och en fjärdeplacering bakom Jo Bonniers 5-liters McLaren Mk6B (en grupp 7-vagn avsedd för CanAm) med 1.18,7 (3,3 sekunder snabbare än Jacky Ickx varvrekord från -66), David Piper i en Ferrari P3 (modifierad till P4) med 1.19,9, samt Pedro Rodriquez i JoBos SM-vinnande 5-liters Lola (som knappt klarade Ronnie). Tyvärr kunde Ronnie aldrig ta bilen till start - bilen hade en alltför sliten vevaxel och vevstake, så den blev stående i depå. Ronnie fick i stället budet att köra Yngve Rosqvists gamla Lola - nu i ägo av P.I. Brandström. Vagnen skulle egentligen körts av Gunnar "Petersbergarn" Carlsson, men denna kom inte överens med ägaren om de ändringar som borde göras - bl a bredare fälgar. 

Ronnie testade dock den avskydda vagnen, men körde av under uppvärmningsvarven (för smala däck, kanske) och avböjde erbjudandet. Nu blev det Uffe Norinder som tog vagnen till loppet...

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa