GP2 SERIES

Denna sida uppdaterades 2015-02-24. Ansvarig för denna websida är Rickard O. Lindström.

GP2 2010 GP2 2011 GP2 2012 GP2 2013

FMV F1 Club har även följt Marcus Ericsson och dennes framfart i Formel 2. De stora framgångarna uteblev, men efter fyra säsonger räckte det ändock hela vägen in i Formel 1..

Bild från www.marcusericsson.com

Marcus Ericsson historik i GP2:

Efter en medioker insats under debutsäsongen 2010 i GP2 (där det iofs blev en seger 2:a dagen i Valencia), där Marcus körde för GP2-stallet Super Nova Racing tillsammans med Josef Král, skrev Marcus Ericsson kontrakt för säsongen 2011 med toppstallet iSport International där han kom att köra tillsammans med Sam Bird. Även om Marcus under GP2 säsongen 2011 lyckades ta mer än dubbelt så många poäng så blev det endast en tiondeplats i det totala sammandraget och heller ingen ny seger (endast ett par pallplatser). Inför GP2 säsongen 2012 hade Marcus fått fortsatt förtroende i stallet iSport International. Stallet iSport International sågs definitivt som ett av de stall som skulle komma att tävla om mästerskapstiteln. Marcus teamkamrat säsongen 2012 var britten Jolyon Palmer (med en medioker 28:e plats från fjolårssäsongen i bagaget). Efter en trög start på säsongen blev det till slut fem pallplatser varav en seger på Spa-Francorchamps första dagen. GP2 säsongen 2013 blev den bästa säsongen för Marcus del. Han slutade på en total 6:e plats i mästerskapet efter en seger, tre andraplatser och en tredjeplats. Detta räckte hela vägen till en F1-sits hos Caterham säsongen 2014.

Bilden lånad från www.gp2series.com - en utmärkt informativ sida...

Läs mer om Marcus Ericsson på Marcus blogg....

Läs också mer om GP2 under nedanstående rubriker:

HISTORIK

GP2 Series är klassen under Formel 1 och den introducerades i sin nuvarande form 2005, då den ersatte Formula 3000 (en serie där många F1-förare fick sin fostran). Säsongen 2010 är således den sjätte säsongen. Nytt för i år är introduktionen av GP3 Series som en "feeder class" för GP2 series (på samma sätt som GP2 är en "feeder class" för GP1). Många förare har använt GP2 Series som en språngbräda in i Formel 1 - om detta vittnar resultaten från de gångna säsongerna:

Säsong 1:a 2:a 3:a Team Champion
2005 Germany Nico Rosberg Finland Heikki Kovalainen United States Scott Speed France ART Grand Prix
2006 United Kingdom Lewis Hamilton Brazil Nelson Piquet, Jr. France Alexandre Prémat France ART Grand Prix
2007 Germany Timo Glock Brazil Lucas di Grassi Italy Giorgio Pantano United Kingdom iSport International
2008 Italy Giorgio Pantano Brazil Bruno Senna Brazil Lucas di Grassi Spain Barwa International Campos Team
2009 Germany Nico Hülkenberg Russia Vitaly Petrov Brazil Lucas di Grassi France ART Grand Prix
2010 Flag of Venezuela.svg Pastor Maldonado  Flag of Mexico.svg Sergio Pérez Flag of France.svg Jules Bianchi Flag of Italy.svg Rapax
2011 Flag of France.svg Romain Grosjean Flag of Italy.svg Luca Filippi Flag of France.svg Jules Bianchi Flag of France.svg  DAMS
2012

Italy Davide Valsecchi

Brazil Luiz Razia

Mexico Esteban Gutiérrez

Flag of France.svg  DAMS
2013 Switzerland Fabio Leimer United Kingdom Sam Bird United Kingdom James Calado Russia Russian Time


 

REGLER

GP2 har designats för att inom rimliga ekonomiska gränser möjliggöra deltagande för de olika stallen i racingen och samtidigt utgöra en perfekt träningsbas inför livet i Formel 1. GP2 har gjort det tvingande för teamen att använda samma typ av chassi, motor och däckleverantör så att förarnas sanna körförmåga reflekteras. Specifikation enligt följande:

  • Motorns konfiguration: 4.0 L (4000 cc) DOHC V8 (Renault)
  • Växellåda: GearTek 6-vxl (växling med "paddlar") och bakåt
  • Vikt: 688 kg (utan förare)
  • Effekt ut: 600 hk @ 10.000 rpm
  • Bränsle: Elf 100 RON, ingen tankning tillåten
  • Bränslekapacitet: 125 liter
  • Bränslematning: Insprutning
  • "Andning": Naturlig
  • Längd: 4867 mm
  • Höjd: 1047 mm (inkluderande FOM "roll hoop camera")
  • Bredd: 1805 mm (skrov 1500 mm)
  • Hjulbas: 122,8 tum
  • Styrning: Manuell "rack and pinion", dvs kuggstång (servostyrning ej tillåten)
  • Däck: Bridgestone (F1 standard hjuldimension)

Varje tävlingshelg körs två deltävlingar. Poängen varje "racehelg" fördelas enligt följande:

Poängsystem för "race 1"
 1:a   2:a  3:a   4:a   5:a   6:a   7:a   8:a 
10 8 6 5 4 3 2 1
Poängsystem för "race 2"
 1:a   2:a   3:a   4:a   5:a   6:a 
6 5 4 3 2 1

Därutöver tilldelas extra poäng:

  • Pole position - 1 poäng för respektive race
  • Snabbaste varv - 1 poäng för respektive race (dock måste föraren köra minst 90% av varven, starta från sin uppnådda startposition och vara bland de tio första bilarna i slutsammandraget)

Det har endast hänt två gånger i GP2 Series historia att en förare lyckats ta hem maximala 20 poäng under en tävlingshelg.

Se också mer information under följande länk (GP2 Series officiella hemsida):

http://www.gp2series.com/

 

 

Marcus Ericsson vid invigningen av Ronnie Peterson Museum 31 maj 2008

Nürburgring 2006 Spa 2007 Monza 2008 Istanbul 2009 Barcelona 2010 Monza 2011 Spa 2012 F1 2013 F1 2014 Österrike 2015 F1 2016 Monza 2017 F1 diverse

Klicka på länken nedan för att återgå till överordnad sida...

FMV F1 Club