|
| |

Västkustloppet, Falkenberg, 3 Augusti 1969 (66)
Ronnie Peterson i sin 16:e start för året och
den andra i Falkenberg.
Oturstal? Men nej - året fortsatte i samma heta tempo och Ronnie kunde efter sin seger
i Västkustloppet också konstatera att SM-titeln var säkrad. Trots det fina vädret hade 15.000 personer
slitit sig från stranden för att bevittna en nu duell mellan de två svenska
F3-stjärnorna.
Reine kunde inte bjuda något motstånd om
titeln då
han tävlade med engelsk licens, men den förväntade duellen blev också
blekare än väntat. Till stor del berodde det på att Reine - som kört och
vunnit på Crystal Palace dagen innan - inte fick träna tillräckligt för att
få bilen i rätt form för banan. Reine ställdes dock upp 15 meter framför
det övriga fältet eftersom han inte räknas i SM. Ronnie i det första
startledet. Från början var det tänkt att Reine skulle ställas upp sist i
startfältet och då någon kom på att även Ronnie borde stå där för att
förutsättningarna skulle vara likartade - ja, då tackade Ronnie ja till detta
förslag sedan han lovats en extra dusör. Men prisdomarna gick aldrig med på
detta då man inte ville ha de två snabbaste bilarna sist och därför tillkom
lösningen med Reine framför det övriga fältet.
För att alla skulle få åka kördes efter träningen två kvalheat, där de
20 förare som noterade bästa tider gick vidare till final - plus Reine Wisell.
I kvalheat 1 kände sig Ronnie lite hotad om bästa varvtid av Lasse Lindberg
och tog i lite extra för att nå 41,9 - den snabbaste tiden under de båda
tävlingsdagarna och nytt varvrekord. I mål var Ronnie nästan 12 sekunder
före Lasse medan Gustaf Dieden blev trea med lånat nosparti (sedan han kvaddat
sitt eget på träning). Det andra heatet blev en jätteduell mellan Torsten Palm
och Uffe Svensson. Efter ett misstag av Torsten kunde Uffe vinna. Trea blev
Ingvar Pettersson. Greger Krongård missade en svartflagg och blev utesluten
från vidare övning.
Till finalen radades således upp Ronnie, Lasse Lindberg och Uffe Svensson i
det första startledet. Nytillkomne Wisell några vagnslängder före (och
därtill nästan ur stånd att se startern Björn Rothstein). Trots en misslyckad
start kunde Ronnie snart rusa upp i ledningen och
sedan drog han bara ifrån. På de sista varven kunde Reine komma ner i Ronnies
tider - men då var loppet för länge sedan avgjort.
I början hade Reine fullt upp med att klara andraplatsen före Lasse
Lindberg - som var uppe i ledningen på det första varvet - Uffe Svensson och
Torsten Palm. Men efter halva loppet kom Reine loss medan trion i övrigt
skiftade placeringar snart nog varje varv. Överraskande kom så Torsten Palm
på det sista varvet och passerade både Uffe och Lasse. Lasse började elegant
men slocknade lite på slutet - det var exakt likadant i kvalheatet.
Gustaf Dieden fick nöja sig med sjätteplatsen före Ole Vejlund, Ingvar
Pettersson, Egge Haglund och Bengt Rådmyr (i Leif Englunds fjolårs-Lotus).
Denna tävling i det svenska mästerskapet vanns således av Ronnie
(SMOG-Tecno), Torsten Palm
(Brabham) tvåa och Ulf Svensson (Brabham) trea. Resultat totalt:
- Ronnie Peterson, Tecno-Nova, 14.19,1
- Reine Wisell, Chevron-Nova B15, 14.23,5
- Torsten Palm, Brabham-Lucas BT21B, 14.30,0
- Uffe Svensson, Brabham-Lucas BT28, 14.30,5
- Lasse Lindberg, Tecno-Lucas/Cosworth, 14.30,8
- Gustaf Dieden, Brabham-Nova BT28, 14.38,3
- Ole Vejlund, Brabham-Lucas BT21, 14.46,5
- Ingvar Pettersson, Brabham-Lucas BT28, 14.46,8
- Egge Haglund, Tecno-Lucas/Cosworth, 14.47,2
- Bengt Rådmyr, Lotus-Lucas/Cosworth 41F, 14.47,6
- Jörgen Ellekaer, Brabham-Holbay BT28, 14.50,0

|