| |
Watkins Glen 6 tim 22 juli 1972 (11:e omgången VM)
(21)
Ronnie Peterson kommer till den sista
deltävlingen i sportvagns-VM som världsmästare. Ferrari har sedan långt
tidigare tagit hem titeln i uklassningsstil och Ronnie är en i laget. Den
avlutande och 11:e omgången körs på Watkins Glen i USA. Ronnie är faktiskt
titelförsvarare efter fjolårets vinst i en Alfa Romeo tillsammans med Andrea
de Adamich.
Ronnie anländer redan på onsdagen och det hinner bli ett antal träningsvarv
körda innan lördagens tävling. Ronnie är snabbste i kvalet och placerar sig
och Tim Schenken i en "pole position" före Mario Andretti
(Ferrari) och Derek Bell (Mirage). Reine Wisell hade femte bästa tid i Eurice
Bonniers Lola!
Det blir en väldigt märklig tävling för att vara ett sextimmars
uthållighetslopp. I praktiken utvecklas tävlingen till ett rent Grand Prix -
fast ungefär tre gånger längre. I inledningen av loppet kämpar Ronnie med
Andretti om förstaplatsen. Båda kör fullt och efter en halvtimme lyckas
Ronnie dra ifrån lite grann. Det är med en hygglig ledning som bilen kan
överlämnas till Tim Schenken.
Ferraris teamchef Peter Schetty är orolig över hårdkörningen och ber
förarna att lugna ned sig. Nu var det bara Schenken som tog Schettys order på
allvar och Ickx/Andretti fortsatte ge allt för att vinna loppet. Ronnie
tillsammans med meknikerna börjar då hetsa Tim att köra fortare - tyvärr
snurrar han och vid nästa depåstopp är ledningen nere i femton sekunder.
Ytterligare tio förloras i ett hjulbyte...
Slutstriden kommer att stå mellan Ronnie och Jacky Ickx. Ronnie har kört i
45 minuter då Ickx tar över bilen efter Andretti. Ronnie är helt slut,
genomblöt av svett och utmattad orkar han inte hålla emot den fräsche Ickxs
attacker. Då tolv minuter återstår av loppet kan Jacky passera - då har
Ronnie och Schenken haft ledningen i 5 timmar och 48 minuter!
Ickx/Andretti vinner loppet med drygt 20 sekunder då Ronnie slår av på
takten mot slutet. Även Jacky är helt slut och måste hjälpas upp på
prispallen...
Åskådare: 20 000
Tränande: 44 (S3.0 - 10, S2.0 - 10, GT+2.5 - 15, GT2.5 - 9)
Startande: 30 (S3.0 - 10, S2.0 - 7, GT+2.5 - 9, GT2.5 - 4)
Klassificerade: 12 (S3.0 - 5, S2.0 - 1, GT+2.5 - 4, GT2.5 - 2)
Tävling: 5,435 km * 195 varv = 1059,777 km SNITT: 176,049 km/h
Snabbaste varv: Jacky Ickx 85 Ferrari 312PB 1:47,204 182,5028 km/h (lap 188)
Pos. Nr Förare / Nationalitet Bil Stall Varv Tid/brutit Grupp Träning
|
1. 85 Mario Andretti / USA Ferrari 312PB 0896 Spa Ferrari SEFAC 195 6:01:11,276 1. S3.0 2. 1:47,864
Jacky Ickx / B
|
2. 86 Ronnie Peterson / S Ferrari 312PB 0894 Spa Ferrari SEFAC 195 6:01:25,178 2. S3.0 1. 1:47,387
Tim Schenken / AUS
|
3. 10 Derek Bell / GB Mirage M6 Ford 602 Gulf Racing Research 181 3. S3.0 3. 1:48,342
Carlos Pace / BR
|
4. 68 Tony Dean / GB Porsche 908/02 015 A. G. Dean (Racing) Ltd. 171 4. S3.0 10. 1:59,064
Bobby Brown / USA
|
5. 42 Reinhold Jöst / D Porsche 908/03 008 Joest Racing 166 5. S3.0 8. 1:55,269
Mario Casoni / I
|
6. 22 Jean-Pierre Jarier / F Ferrari 365 GTB/4 15685 North American Racing Team 156 1. GT+2.5 20. 2:10,192
Gregg Young / USA
|
7. 16 Michael Keyser / USA Porsche 911S Michael Keyser 155 1. GT2.5 23. 2:13,104
Bob Beasley / USA
|
8. 43 John O'Steen / USA Porsche 911S John O'Steen 153 2. GT2.5 31. 2:13,665
Dave Helmick / USA
DNS - Erwin Kremer / D
|
9. 26 Douglas Shierson / USA Chevron B19 Ford Shierson-Opert Racing 144 1. S2.0 18. 2:07,288
Bill Barber / USA
|
10. 35 Fred Kepler / USA Chevrolet Corvette Velvetouch GT 142 2. GT+2.5 26. 2:11,110
John Orr / USA
|
11. 18 Tony DeLorenzo / USA Ferrari 365 GTB/4 12467 Charles Reynolds 135 3. GT+2.5 30. 2:13,200
Charles Reynolds / USA
|
12. 64 Bob Baechle / USA Chevrolet Corvette Weaver Chevrolet 114 4. GT+2.5 32. 2:13,668
David Laughlin / USA
|
|