| |
Nürburgring ADAC 1000 km 28 maj 1972 (8:e omgången
VM) (19)
Ronnie vann
på Nürburgring för andra gången i år...
Ronnie Peterson kommer till träningen på
Nürburgring inför sin åttonde start i 1972 års VM för sportvagnar. Vädret
är uruselt och det hällregnar. Banan är svår även med torrt underlag - i
såphalka blir de hundratals kurvorna och de många backarna svårbemästrade
med de dryga 400 hästar som Ferrarimotorn ger. Ronnie lyckas dock bäst i
kvalet och skaffar sig och Tim Schenken en "pole position" inför
söndagens tävling.
Ronnie
behärskade Ferrarin till fulländning...
Trots att det precis innan start slutat regna satsar Ferrari på regndäck.
De första fyra-fem varven drar Ferrariförarna ifrån, men när det börjat
torka upp kommer konkurrenterna närmare. Ronnie tvingas till ett extra stopp
för att byta ut regndäcken och Bell/van Lennep passar på att överta
ledningen i sin Mirage. Då Ronnie kommer ut på banan igen hänger han på Ickx/Regazzonis
Ferrari som kör om Miragen. Regazzoni kände sig tydligen jagad och kraschar
med Ferrarin.
Då Miragen mot slutet av loppet drabbas av motorhaveri och den tredje
Ferrarin med Redman/Merzario kan ta över andraplatsen före en Alfa Romeo.
Ronnie/Schenken vinner således sitt andra lopp för året efter att ha varvat
samtliga utom sina stallkamrater! Jo Bonnier åker in på en sjätteplats.
Åskådare: 35 000
Tränande: 86 (S3.0 - 10, S2.0 - 32, GT+2.0 - 19, GT2.0 - 9, T+2.0 - 11, T2.0 - 5)
Startande: 50 (S3.0 - 7, S2.0 - 20, GT+2.0 - 7, GT2.0 - 4, T+2.0 - 8, T2.0 - 4)
Klassificerade: 35 (S3.0 - 6, S2.0 - 11, GT+2.0 - 6, GT2.0 - 4, T+2.0 - 5, T2.0 - 3)
Tävling: 22,835 km * 44 varv = 1004,740 km SNITT: 166,683 km/h
Snabbaste varv: Rolf Stommelen 4 Alfa Romeo 33TT3 7:42,200 177,858 km/h
Pos. Nr Förare / Nationalitet Bil Stall Varv Tid/brutit Grupp Träning
|
1. 3 Ronnie Peterson / S Ferrari 312PB 0886 Spa Ferrari SEFAC 44 6:01:40,200 1. S3.0 1. 7:56,100
Tim Schenken / AUS
|
2. 2 Arturo Merzario / I Ferrari 312PB 0890 Spa Ferrari SEFAC 44 6:06:09,900 2. S3.0 6. 8:28,100
Brian Redman / GB
|
3. 6 Helmut Marko / A Alfa Romeo 33TT3 Autodelta SpA 43 3. S3.0 4. 8:16,000
Andrea de Adamich / I
DNS - Toine Hezemans / NL
|
4. 8 Derek Bell / GB Mirage M6 Ford 601 Gulf Racing Research 42 Engine blown 4. S3.0 2. 8:05,500
Gijs van Lennep / NL
|
5. 24 John Hine / GB Chevron B21 Ford Red Rose Racing 41 1. S2.0 7. 8:32,400
John Bridges / GB
|
6. 17 Gérard Larrousse / F Lola T290 Ford Ecurie Bonnier 39 2. S2.0 24. 9:44,000
Jo Bonnier / S
DNS - Hughes de Fierlant / B
|
7. 90 Dieter Glemser / D Ford Capri 2600 RS Ford Deutschland 38 1. T+2.0 12. 9:20,400
Jochen Mass / D
|
8. 91 Hans-Joachim Stuck / D Ford Capri 2600 RS Ford Deutschland 38 2. T+2.0 15. 9:27,200
Alex Soler-Roig / E
|
9. 55 John Fitzpatrick / GB Porsche 911S Kremer Porsche Racing 38 1. GT+2.0 22. 9:42,800
Erwin Kremer / D
|
10. 70 Günter Steckkönig / D Porsche 911S Peter-Ernst Strähle 37 2. GT+2.0 14. 9:25,700
Dieter Schmid / D
|
11. 4 Rolf Stommelen / D Alfa Romeo 33TT3 Autodelta SpA 37 5. S3.0 3. 8:09,700
Vic Elford / GB
DNS - Toine Hezemans / NL
|
12. 63 Clemens Schickentanz / D Porsche 911S Roesrath 37 3. GT+2.0 20. 9:41,700
Willy Kauhsen / D
|
13. 65 Jürgen Barth / D Porsche 911S Michael Keyser 37 4. GT+2.0 29. 9:56,500
Michael Keyser / USA
|
14. 57 Anton Fischhaber / D Porsche 911S Tony Fischhaber 36 1. GT2.0 45. 10:21,400
Leopold von Bayern / D
|
15. 31 Roger Heavens / GB Chevron B21 Ford Roger Heavens Racing 36 3. S2.0 25. 9:50,200
Mike Garton / GB
|
16. 103 Dieter Weizinger / D Alfa Romeo GTAm Alfa Romeo Deutschland 36 1. T2.0 38. 10:15,200
Dieter Gleich / D
Hans Hessel / D
|
17. 94 Peter Ochs / D BMW 2800CS BMW Alpina 36 3. T+2.0 47. 10:24,200
Rolf Rummel / D
|
18. 96 Rüdiger Faltz / D BMW 2800CS BMW Alpina 36 4. T+2.0 28. 9:54,700
Schulte-Oversohl / D
|
19. 77 Werner Christmann / D Opel GT Steinmetz Automobiltech 36 2. GT2.0 50. 10:28,700
Jean Ragnotti / F
|
20. 83 Bengt Ekberg / S Porsche 911T Kuberol Racing 36 3. GT2.0 34. 10:07,700
Dick Bistrom / S
Kurt Simonsen / S
|
21. 67 Claude Haldi / CH Porsche 911S Porsche Club Romand 35 5. GT+2.0 30. 10:04,200
Bernard Cheneviére / CH
|
22. 56 Franz-Josef Rieder / D Porsche 911S Kremer Porsche Racing 35 6. GT+2.0 44. 10:21,300
Hans-Werner Brohl / D
|
23. 23 Niki Bosch / E Chevron B21 Ford Red Rose Racing 35 4. S2.0 9. 8:57,200
Peter Hanson / GB
|
24. 43 Bernd Becker / D Porsche 910 018 Bernd Becker 35 5. S2.0 39. 10:19,000
Elmar Clever / D
Karl-Heinz Tibor / D
|
25. 16 Michel Dupont / CH Chevron B19 Ford Michel Dupont 35 6. S2.0 41. 10:20,500
Paul Blancpain / CH
Jean-Paul Bodin / F
|
26. 33 Sepp Greger / D Porsche 910 026 Kurt Hild 35 7. S2.0 51. 10:31,400
Kurt Hild / D
|
27. 101 Ernst Furtmayr / D BMW 2002 TI BMW Alpina 34 Suspension 2. T2.0 13. 9:22,100
Harald Ertl / A
DNS - Helmut Kelleners / D
|
28. 95 Jürgen Neuhaus / D BMW 2800CS BMW Alpina 34 5. T+2.0 27. 9:52,400
Hans-Peter Joisten / B
|
29. 81 Walter Simonis / D Porsche 914/6 Walter Simonis 34 4. GT2.0 49. 10:26,600
Horst Hoier / D
|
30. 105 Dieter Hegels / D BMW 2002 TI Dieter Hegels 34 3. T2.0 40. 10:19,300
Heinz Gilges / D
|
31. 9 Reinhold Jöst / D Porsche 908/03 008 Joest Racing 33 Front wheel be 6. S3.0 5. 8:18,700
Mario Casoni / I
Wilhelm Bartels / D
|
32. 20 Guy Edwards / GB Lola T290 Chevy Vega Barclays International Raci 32 Fuel leak 8. S2.0 11. 9:17,200
Helmuth Koinigg / A
Richard Scott / GB - DND
|
33. 36 Peter Richardson / GB Daren Mk.3 Ford Peter Richardson 30 9. S2.0 36. 10:09,800
Jeremy Richardson / GB
|
34. 30 John Burton / GB Chevron B21 Ford Canon Cameras Racing 30 Flywheel 10. S2.0 17. 9:32,000
Chris Craft / GB
|
35. 45 Rolf Skoghag / S Lola T212 Ford Picko Troberg 30 11. S2.0 33. 10:07,300
Freddy Kottulinsky / S
DNS - Picko Troberg / S
|
|