| |
7 juni 1968 Hämeenlinna, Finland (34)
Foto: Hans
Jurdahl
Ronnie Peterson ånyo i en F3-start i Finland. De goda erfarenheterna från 1967 års "Finnish Speed Week" gjorde
att tävlingsformen upprepades under 1968, dock över fredag-söndag i stället
för söndag-tisdag och med Formel 3 i stället för Formel 2. Hela svenska
eliten fanns på plats exklusive Reine Wisell. Finland var laddat och hela
evenemanget sändes i finsk TV utan klipp.
Träningen inför loppet i Hämeenlinna inleddes redan på torsdagen. Leo
Kinnunen hade införskaffat en sprillans ny F3:a och gav Ronnie en hård match
om "pole position" - Ronnie fick ta fram sitt yttersta för att
prestera bästa träningstid och det gjordes med råge. Freddy Kottulinskys
varvrekord från ett halvår tidigare slogs med inte mindre än fyra sekunder!
Sällskap i första startled fick duon av Uffe Svensson.
Ronnie tog starten och gick in i ledning i första kurvan före Uffe och Leo.
Jonas Qvarnström inte långt efter. En grupp om Matti Lamminen (körandes Curt
Lincolns fjolårsvagn), amerikanen Charles McCartney, Gustav Dieden och Freddy
Kottulinsky följde därpå. Redan på det första varvet lyckas Kinnunen passera
Uffe Svensson och ett varv senare tvingas Ronnie släppa förbi finländaren.
Ronnie hade förhoppningar om att kunna svara senare i loppet, men finländaren
hade sin stora dag och distanserade det övriga fältet rejält - gissa om
Kottulinsky blev överraskad då han varvades innan målgång (trots att han
blev femma i loppet)...
Kinnunen sätter nytt varvrekord med 1.24,9 (Freddys gamla löd på 1.28,9). Ronnie
körde in som tvåa efter Leo - slagen med hela 18 sekunder.
Pos |
Förare |
Land |
Bil |
Tid |
1. |
Leo Kinnunen |
Finland |
Titan Mk 3 |
29.05,01 |
2. |
Ronnie Peterson |
Sverige |
Tecno |
29.23,16 |
3. |
Ulf Svensson |
Sverige |
Brabham BT21B |
29.38,91 |
4. |
Matti Lamminen |
Finland |
Brabham BT21B |
30.14,56 |
5. |
Freddy Kottulinsky |
Sverige |
Lotus 35 |
19 varv |
6. |
Chuck McCarty |
USA |
Brabham BT18 |
19 varv |

|