| |
31 mars 1968 Barcelona, Spanien (25)
Foto: Tommy
Peterson
Ronnie Peterson inledde F3-säsongen 1968 med ett utlandslopp i
Montjuichparken i Barcelona. Utöver Formel 3-förarna fanns även hela
F2-eliten på plats. Övriga svenskar som kom till start var Reine Wisell, Uffe
Svensson, Egert Haglund och Ingvar Pettersson.
Reine Wisell, som köpte sin Tecno senare än Ronnie, hade varit igång med
träningen nere i Spanien sedan i slutet av februari och även kört ett par
lopp under mars. Båda tävlingarna slutade med seger - Reine stod väl laddad
inför årets första duell med Ronnie!
Ronnie inledde med att överraskande bli trea på träningen bland idel
toppförare (tid 1.42,6) och dessutom över sekunden snabbare än näst bäste svensk - Reine
Wisell. Snabbast var Mike Walker (1.39,9), försteförare i ett nytt stall som
använder sig av McLaren F2-vagnar med F3-motorer. Träningstvåa var
Jean-Pierre Jabouille (1.42,4). Samma tid som Ronnie hade Charlie Lucas i en
Titan. Därefter följde Chris Williams (Chevron) och Reine Wisell. Uffe
Svensson hade 1.43,7, Ingvar Pettersson 1.47,3 och Egge Haglund 1.47,6.
Loppet kördes i två kvalheat om 20 varv vardera. Samtliga svenskar tog det
lugnt i kvalen för att inrikta sig på att ta sig till final. Första heatet
vanns av Charlie Lucas efter att Mike Walkers motor tröttnat efter halva
loppet. Därefter följde Morris Nunn, Chris Williams och J-P Jaussaud. I det
andra kvalheatet tog den enda Matran täten och höll den i fyra varv. Tyvärr
körde Ronnie på en sten, fick
punktering och tvingades bryta redan på det första varvet. Ronnie åkte av
banan och klarade med några centimeters marginal sig från att ramma ett träd.
Det blir Peter Westbury som vinner heatet före Harry Stiller och Uffe Svensson.
Ingvar Pettersson överraskade med att bli sexa.
I finalen blev det helt andra takter. Westbury gick snabbt upp i ledning
före en klunga med Lucas, Stiller, Svensson, Wisell och Nunn. Då Lucas
försöker ta sig förbi Westbury kolliderar de. Westburys vagn tappar ett hjul
och Lucas tappar placeringar - Stiller upp i ledning. Reine har under tiden
passerat Uffe och är snart upp i täten. Efter halva loppet är det dubbelt
blågult i toppen. Ingvar Pettersson knäckte sin drivaxel efter 17 varv. Reine Wisell vinner
till slut tävlingen över 35 varv och har även snabbaste varv med 1.41,4
(134,579 km/h).
Pos |
Förare |
Land |
Bil |
Tid |
Snitt (km/h) |
1. |
Reine Wisell |
Sverige |
Tecno |
59.58,2 |
132,739 |
2. |
Ulf Svensson |
Sverige |
Brabham BT21B |
1.00.06,7 |
|
3. |
Morris Nunn |
England |
Lotus 41 |
1.00.20,9 |
|
4. |
Maurizio Montagnani |
Frankrike |
Brabham BT21 |
1.00.36,1 |
|
5. |
Jean-Pierre Jaussaud |
Frankrike |
Tecno-DAF |
1.00.36,2 |
|
6. |
Peter Gaydon |
England |
Titan Mk 3 |
1.00.49,9 |
|
7. |
Gijs van Lennep |
Holland |
DAF |
1.01.05,6 |
|
8. |
François Chevalier |
Frankrike |
Tecno |
1.01.35,1 |
|

|