Denna sida uppdaterades
2007-02-25. Ansvarig för
denna websida är Rickard O. Lindström.
"FMV
Formula 1 Club"
År 2006 åkte ett antal Formel 1 intresserade vid FMV till Nürburgring för att
under tre dagar följa Tysklands Grand Prix. Resan i maj blev en fantastisk
upplevelse i strålande väder och det bestämdes att denna typ av utflykt skulle
bli en årligen återkommande aktivitet.
|
|
Fantastiskt hög stämning i en salig
blandning nationaliteter... |
...vilket "FMV F1 Club" naturligtvis starkt bidrog
till! |
|
|
Alonso ledde stora delar av loppet... |
...men segern togs hem av publikfavoriten Schumacher! |
Fler bilder, samt resultat och statistik, hittar Du om Du klickar på följande
länk:
Årets F1-resa kommer att gå till Belgiens GP den 14-16 september 2007 på
Spa-banan. Med stor sannolikhet kommer vi att tas oss dit i en större hyrbil.
Följande har anmält sitt intresse:
- Stefan Langner
- Rickard O. Lindström
- Håkan Lombrink
- Pontus Nordberg
- Anders Sandmark
- Ulf Öberg
Är Du också intresserad av att hänga på? Hör i så fall av Dig...
Nästa år är tanken att åka till Italiens GP och hedra minnet av vår störste
racingstjärna genom tiderna -
Ronnie
Peterson. År 2008 är det 30 år sedan Ronnie gick bort i sviterna av den
fruktansvärda kraschen i starten på Monza.
Grand Prix 2007
Nedanstående underlag är hämtat på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Formel_1 - en mycket informativ
databas som varmt rekommenderas.
Inför
2007 års F1 säsong återkommer Belgiens Grand Prix medan San
Marinos Grand Prix och Europas Grand Prix utgår. Tysklands Grand
Prix kommer omväxlande att köras på Nürburgring och
Hockenheimring. Japans Grand Prix flyttar till Fuji
International Speedway där det kördes senast 1977. Australiens
Grand Prix inleder säsongen som det traditionellt har gjort
tidigare.
Bridgestone kommer att leverara däck till samtliga stall
2007. Dessutom införs så kallad motorfrysning, vilket innebär
att stallen måste använda de motorkonstruktioner som användes i
Japan 2006 och Brasilien 2006 även 2007. Båda dessa ändringar
kommer även att gälla säsongerna 2008, 2009 och 2010.
Stall, nummer och förare 2007
F1-regler i korthet 2007
Motor |
Sug 2 400 cc och högst 19 000 varv/minut |
Max cylindrar |
V8 |
Bilens minimivikt |
605 kg |
|
|
Poängberäkning |
10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 |
Slutställning förare 2006
-
Fernando Alonso,
Renault, 134
-
Michael Schumacher,
Ferrari, 121 poäng
-
Felipe Massa,
Ferrari, 80
-
Giancarlo Fisichella,
Renault, 72
-
Kimi Räikkönen,
McLaren-Mercedes, 65
-
Jenson Button,
Honda, 56
-
Rubens Barrichello,
Honda, 30
-
Juan Pablo Montoya,
McLaren-Mercedes, 26
-
Nick Heidfeld,
Sauber-BMW, 23
-
Ralf Schumacher,
Toyota, 20
-
Pedro de la Rosa,
McLaren-Mercedes, 19
-
Jarno Trulli,
Toyota, 15
-
David Coulthard,
Red Bull-Ferrari, 14
-
Mark Webber,
Williams-Cosworth, 7
-
Jacques Villeneuve,
Sauber-BMW, 7
-
Robert Kubica,
Sauber-BMW, 6
-
Nico Rosberg,
Williams-Cosworth, 4
-
Christian Klien,
Red Bull-Ferrari, 2
-
Vitantonio Liuzzi,
Toro Rosso-Cosworth, 1
Slutställning konstruktörer 2006
-
Renault, 206 poäng
-
Ferrari, 201
-
McLaren-Mercedes, 110
-
Honda, 86
-
BMW, 36
-
Toyota, 35
-
Red Bull-Ferrari, 16
-
Williams-Cosworth, 11
-
Toro Rosso-Cosworth, 1
-
Midland-Toyota, 0
-
Super Aguri-Honda, 0
Gillar Du Formel 1 ?
Här får Du några bra länkar Du inte bör missa:
"That´s all, racing lovers!"
|