Volvo 850 - byte framhjulslager

Denna sida uppdaterades senast 2014-05-28. Ansvarig för sidan är Rickard O. Lindström.

Det är ju inte ovanligt att framhjulslagret behöver bytas på en gammal Volvo 850 - det brukar om inte annat höras när man svänger eller som ett morrande ljud vid körning rakt fram. Här kommer några tips hur man byter detta framhjulslager själv - efter att Du har läst detta kan Du ju överväga om det är mödan värt eller om Du skall satsa på "Nice Price" hos Volvo...

  •  Åk till Biltema och köp ett framhjulslager för 549:-
    •  för min del blev det 6 mils körning söderut och totalt 1,5 timme
  •  Åk och låna en 36 mm hylsa på ett 3/4" spärrhandtag och med förlängare (dessa grejor måste vara rejält kraftiga)
    •  för min del blev det 6 mils körning norrut och totalt 1,5 timme (sedan skall grejorna lämnas tillbaka också)
  •  Åk och köp en E14 Torx-hylsa för 129:- på Autoexperten och ett brytjärn för 79:- på K-rauta
    •  för min del blev det 2 mils körning och totalt 1 timme
Lossa hjulmuttrarna, hissa upp bilen, tag av hjulet. Lossa styrpinnen (10 mm) som håller bromsskivan på plats.
Lossa muttern som håller lagret (36 mm). Ordna stöd under förlängare. Eventuellt måste Du sätta på hjulet igen och sänka ner bilen (för att lättare få loss mutter). Lossa de två bultarna som håller bromsoket på plats (15 mm). Lyft av bromsskiva tillsammans med bromsok och häng upp hela denna enhet i ett snöre.
Lossa bulten som håller länkarm i hjulspindeln (17 mm). Här ser Du länkarmen som Du ska knacka på så att kulleden åker ner ur hålet och friläggs (akta skador). Knacka på drivaxeln med en gummiklubba så att den trycks in tills sitt inre läge. På bilden är kulleden fortfarande kvar i sitt läge.
Lossa de två bultarna som håller styrknogen på plats (17 mm). Efter att första ha lossat den övre kan Du vinkla ut och knacka på länkarmen så att kulled friläggs. Efter att Du även tryck ut den nedre bulten på styrknogen kan Du vinkla undan hela den enhet som håller framhjulslagret.
Bilden visar de fyra Torsx-bultarna som skall lossas med hjälp av en E14-hylsa. Dessa bultar kan sitta rejält hårt - så var försiktig... Här ser vi att de fyra har lossats. Jag tog hjälp av en muttersnurra och då gick det genast lite lättare.
Därefter används ett brytjärn för att få hela lagerenheten att släppa ur hålet. Några välriktade slag i skåran mitt på enheten brukar räcka. Slipa bort rosten i hålet... ...smeta kopparpasta och tryck sedan dit det nya lagret på plats. Montera tillbaka allting i omvänd ordning. Muttern som håller lagret skall dras med moment 60 NM.

Svårare än så är det inte och hela övningen behöver inte ta mer än 1 timme (när man väl vet hur man gör). Frågan är om det var värt det? Tid är ju pengar... För mig gick det nog åt totalt 6 timmar (med flängandet hit&dit för att hitta prylar), samt 760 :- i kostnader för reservdelar och verktyg, samt 210:- i soppapengar...

Annat ointressant:

Home