|
| Ronnie tävlade ofta med H-J Stuck under BMW-karriären... Ronnie Peterson hade redan i slutet av 1973 kommit i kontakt med BMW då deras tävlingsledare Jochen Neerpasch började förhöra sig om Ronnies intresse att köra standardvagn. Det resulterade i ett kontraktsförslag med tio tävlingar för 1974. Innan Ronnie skrev på tillfrågades Colin Chapman i Lotusstallet om vad denne tyckte och det verkade då som om han inte hade något att invända. När kontraktsförslag senare visades upp ändrade sig dock Chapman - han tyckte tio tävlingar var alldeles för mycket och ansåg att Ronnie borde vara Lotusförare till hundra procent. När energikrisen tvingade bl a BMW att köra ett färre antal tävlingar (det blev totalt fyra under säsongen) så kunde Ronnie komma överens om ett program om tre tävlingar för Ronnie i BMW. Tyvärr utan större framgång p g a olyckliga omständigheter som Ronnie inte kunde råda över... Dessutom blir det tre tävlingar med Camaro i IROC-serien (inför finalen som gick i början av 1975). Tävlingarna enligt följande:
En liten lustig anekdot i sammanhanget är att Ronnie Peterson den 29 augusti -74 hyr banan i Knutstorp för träning med sin BMW 3.0 CSL. Han sätter träningstiden 1.03.9, med sin 420 hk BMW, vilket är exakt 2.5 sekunder under gällande varvrekord...
|