Anskaffningen av Centurionerna innebar att Sverige fick en fullt modern tung
stridsvagn till armén. Strv m/42 hade inte längre den eldkraft som krävdes
för att bekämpa samtida fientligt pansar, men den fick ändå fortsatt respit
som lätt stridsvagn i pansarbrigaderna. Detta var emellertid redan från
början en interimslösning och behovet kvarstod att finna en ersättare – en
ny lätt stridsvagn med stor verkansförmåga och god terrängframkomlighet.
I slutet av 1953 diskuteras möjliga
handlingsalternativ. Att utveckla en helt ny skulle ta för lång tid (7 år)
och bli för dyrt. Den franska stridsvagnen AMX 13 som nyligen hade testats i
Sverige hade sina förespråkare, men den var sedan tidigare utdömd av ÖB –
general Swedlund – på grund av dess undermåliga pansarskydd och en del andra
brister som den hade uppvisat. Möjligheten att placera dess torn på chassiet
till Strv m/42 övervägdes, men denna lösning bedömdes ej som genomförbar då
vagnen var för smal för tornringen (då den smala Strv m/42 utvecklades var
ett av nyckelkraven en maxbredd på 235 cm för att uppfylla den svenska
trafikstadgan). Dåvarande arméingenjören Sven Berge vid KAF kom då med
förslaget att utveckla ett helt nytt torn och placera detta på de gamla
chassierna till Strv m/42. Beväpningen skulle utgöras av de Boforskanoner
från 7,5 cm pjäser m/36-37 som var under avveckling inom luftvärnet. Dess
långa eldrörslängd (L/56,5) skulle ge stridsvagnen en verkan motsvarande den
hos AMX 13. Luftvärnskanonerna hade tidigare övervägts för konvertering av
äldre stridsvagnar till pansarvärnskanonvagnar, men det var först med de
nyvunna erfarenheterna med Strv 81 och AMX 13 som projektet bedömdes som
genomförbart.
I början av 1954 tog Chefen för Armén beslutet att KAF
skulle ta fram två prototyper. Ett av motiven till att gå vidare i detta
spår var förespeglingen att projektet skulle kunna genomföras till en
betydligt lägre kostnad än om upphandlingen skett från utlandet.
Konstruktionen kom till övervägande delen att tas fram inom
arméförvaltningen. Viktiga ingångsvärden var att ingenting från tornet till
Strv m/42 fick användas – dessa var predestinerade att göra fortsatt tjänst
i befästningar – och att chassierna med två motorer (TH och TV) skulle
användas (Strv m/42 EH fanns i för få exemplar och hade stora problem med
Volvomotorn).
Ett nytt och betydligt större torn designades. Dess
utformning var modern med en rejält sluttande front. I början uppstod
problem med det långa eldröret. Det hade försetts med en krutgasejektor för
att förhindra krutgaser att tränga in i besättningsutrymmet och tillsammans
med en kraftigare bepansrad vapensköld blev hela systemet mycket framtungt.
Olika balanseringsinrättningar testades, men det blev en okonventionell
lösning från Berge som visade sig fungera – en helt ny konstruktion i form
av en ”klockfjäder” som gav obetydliga höjdriktkrafter. I övrigt användes
komponenter från Centurion för sidriktmaskineriet och till rikt- och
observationsmedel. Baktill i tornet placerades en
industrimotor från Volkswagen som via en 6 kW generator försåg pjäsrikten,
värmen och ventilationen med ström. Detta elverk laddade också batterierna,
något som även var möjligt med höger huvudmotors generator.
Det betydligt tyngre tornet gjorde att även chassit
måste ses över. Fronten förstärktes, stötdämparna byttes ut och styrväxlarna
modifierades. Det visade sig möjligt att använda 65 mm bredare band och då
dessutom bandanliggningslängden kunde ökas något blev bandtrycket 25% lägre
i jämförelse med Strv m/42 – något som ökade terrängframkomligheten i
avsevärd grad (trots ett nästan fyra ton tyngre fordon). Efter att de två
Scania-Vabis motorerna försetts med direktinsprutning istället för förgasare
och ljuddämparen omkonstruerats, ökade totaleffekten till 340 hk. Detta gav
också lägre bränsleförbrukning och möjliggjorde kallstart ända ner till -25º
C. Andra ändringar var att förarluckan fick dubbla prismaperiskop och att
plåtar sattes över styrväxelluckorna för att förhindra en stötvåg efter en
kärnvapenexplosion att tränga in i besättningens stridsrum. För att få plats
med mer ammunition togs kulsprutan till höger om föraren bort.
När konstruktionen var klar kunde tillverkningen av
försöksvagnarna påbörjas 1955. Den första var försedd med en attrapp av
tornet i trä som var till god hjälp för placering av de inre komponenterna.
De båda prototyperna var klara i februari 1956. Efter vinterförsök i Särna
genomfördes två månaders truppförsök vid P 1 i Enköping. Försöksresultaten
var överlag mycket goda. Ytterligare modifieringar som infördes var att
tornet försågs med ett reservbärhjul, rökkastare och en tornkorg. Idén att
hänga på ett bränslesläp för att öka aktionsradien övergavs till förmån för
ett batteri med 10 stycken jeepdunkar som hängdes på baktill i samband med
mobilisering.
Trots att vagnen inte hade en gyrostabiliserad kanon
och måste handriktas i höjd var precisionen vid skjutning mycket god.
Sidriktningen, som var elektrisk, kunde även utföras av vagnchefen. Det gick
dessutom att dumpa kanonen extra mycket (15º) tack vare den specialutformade
pjässkölden. Den ammunition som användes var av samma typ som till Pvkv
m/43. Normala bekämpningsavstånd var runt 1000 meter, men kanonen hade
kapacitet upp till det dubbla. Sekundärbeväpningen utgjordes av två 8 mm ksp
m/39.
Radioutrustningen var densamma som i Strv 81, det vill
säga tre separata radiostationer (Ra 400 för samband utåt på två frekvenser
samtidigt, Ra 121 för samband inom bataljonen och Ra 130 för samverkan med
infanteri). Senare fick en del av vagnarna två Ra 121 eller en Ra 421.
Lokalsambandet i vagnen mellan besättningsmedlemmarna genomfördes med hjälp
av strupmikrofoner och hörlurar.
.
Den nya lätta stridsvagnen fick beteckningen Stridsvagn
74. Serietillverkning av Strv 74 inleddes i början av 1957. Totalt skulle
225 vagnar tas fram. Produktionen av de nya tornen delades upp mellan
Landsverk AB (113 torn) och AB Hägglund & Söner (112 torn). Uppdraget att
bygga om de gamla Strv m/42 chassierna lades ut hos miloverkstäder. De fick
också ansvaret för slutmontering.
Strv 74 togs fram i två varianter – dels H-varianten
som byggde på Strv m/42 TH med den 2-växlade hydrauliska lådan, dels
V-varianten med en 5-växlad manuell låda för båda motorerna. De första
vagnarna kom ut på förband 1958. Serieleveranserna kunde fullbordas 1960
efter vissa förseningar hos underleverantörer till torntillverkarna. Med
detta kunde projektet summeras med endast små skillnader från den tidplan
och kostnadsberäkning som ursprungligen togs fram. Med Strv 74 gjordes en
besparing på 80 miljoner kronor i jämförelse med vad det planerade köpet av
franska AMX 13 hade resulterat i.
Strv 74 ingick i pansarbrigaderna – 48 vagnar per brigad – fram till 1967
då leveranserna av ”S-vagnen” påbörjades. Därefter överfördes Strv 74 till
fristående kårstridsvagnskompanier innan den avslutade sin karriär i
infanteribrigadernas stormkanonkompanier – organiserade med 11 vagnar i båda
typerna av kompanier. Kassation av fordonet inleddes redan 1976. Strv 74 V
utgick ur krigsorganisationen 1981 medan Strv 74 H fick tre år till. Tornen
placerades ut i fasta betongvärn vid hamnar och längs kuststräckor (ett
mindre antal också längs vägar i Norrland). Här gjorde de tjänst som
Värntorn 74 en bra bit in på 90-talet.
Omdömena kring Strv 74 är blandade. Det var en högrest vagn med en lätt
identifierbar silhuett. I jämförelse med Strv m/42 var
terrängframkomligheten avsevärt bättre – om än inte bra. Prestanda i övrigt
var goda, även om tillförlitligheten hade mer att önska (särskilt
torsionsstavarna var hårt utsatta). Vagnen krävde mycket vård, men hade man
lärt känna ”sin individ” så fungerade de fullt tillfredsställande.
Det finns flera exemplar av Strv 74 bevarade och vagnen
kan bl a beskådas på det nya Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs
samt vid Föreningen P5:s museum i Boden.
|
Strv 74 |
Stridsvikt: |
26 ton |
Längd: |
6080 (7930) mm |
Bredd: |
2430 mm |
Höjd: |
3300 mm |
Frigångshöjd: |
0,40 m |
Besättning: |
4 man |
Pansar: |
9 – 55 mm |
Motor: |
2 st Scania-Vabis typ 607 á
170 hk |
Växellåda: |
1) Hydraulisk växellåda med terrängväxellåda
2) Mekanisk växellåda med samlingsväxel |
Maxfart: |
45 km/h |
Gravtagning: |
2,4 m |
Stigförmåga: |
25-30º |
Tvärstabilitet: |
25º |
Vadförmåga: |
1,0 m |
Beväpning: |
1 st 7,5 cm kan strv 74
2 st 8 mm ksp m/39 B strv
Rökkastare 2 x 6 st utskjutningsrör |
I tjänst: |
1958 - 1984 |
Antal i tjänst |
225 st |
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från arkiven på Armémuseum, FMV, Försvarsstaben,
Pansarmuseet, samt BAE Systems Hägglunds.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|