

Stefan "Lill-Lövis" Johansson
Stefan Johansson föddes den 8 september 1956 i Växjö och tillhör således
gänget av berömda 56:or i Sverige. Vid sidan av Björn Borg, Ingmar Stenmark,
Frank Andersson och Linda Haglund har kanske "Lill-Lövis" varit den
minst uppmärksammade, men karriären (som ännu inte är slut) är definitivt
den längsta - och med imponerande resultat.
Stefan inledde precis som Ronnie Peterson sin racingkarriär i gokart. I början
av karriären levde "Lill-Lövis" efter parollen "Vinna eller försvinna!"
Det innebar många pallplaceringar. Men också många rejäla krascher som slog
hål på plånboken gång efter annan trots att pappa "Lövis" lackade
bilar nästan dygnet runt! Goda vänner startade då Växjögruppen för att
backa upp Stefan. Det var ett vackert initiativ fick Lill-Lövis på rätt väg.
Efter
många fantastiska körningar fick Stefan chansen i Formel 3, där han under
åren 1976-1978 tävlade i det europiska mästerskapet med blandade framgångar.
Stefan näst sista år i F3 blev 1979, då han tog hem det brittiska
mästerskapet med bl a en seger på Silverstone.
Vid det här laget hade Stefan gjort sig känd som en snabb, modig och
bevisligen begåvad förare. Denna kombination gav honom chansen i Formel 1 där
Stefan inledde sin långa karriär med två starter under 1980 för
Shadow-stallet. Tyvärr i en bil, Shadows DN11, som ännu inte var
färdigutvecklad - Stefan kunde inte göra sig själv rättvisa och lyckades
inte kvalificera sig till huvudloppen i Argentina och Brasilien. Parallellt
fortsatte Stefan med stor framgång att köra i det brittiska F3-mästerskapet
och efter sex vinster (Silverstone x3, Mallory, Oulton, Thruxton) med totalt 126
poäng kunde han för andra gången i rad titulera sig brittisk mästare.
Under 1981 börjar Stefan istället köra Formel 2 för Toleman-stallet. Det
blir en fjärdeplats totalt efter två vinster på Hockenheim och Mantorp.
Stallbytet 1982 till Spirit-Honda ger inte resultat och Stefan kan inte
förbättra sin segerstatistik i F2. Året därpå gör Stefan en ny
ansträngning att etablera sig i den förnämsta klassen då han växlar upp
för att tävla för Spirit Racing i Formel 1. Det blir
totalt sex starter i deras bil Spirit 201C med en sjundeplats som bäst.
År 1983 inleder Stefan även sin framgångsrika karriär som sportvagnsförare
- blir 4:a i Le Mans och vinner på Mugello. Till 1984 har Stefan
återigen bytt F1-stall och han inleder säsongen med fyra lopp i deras bil Tyrrell
012 - tyvärr utan större framgång. Ett stallbyte under säsongen till
Toleman ger Stefan ytterligare tre F1-lopp, varav debuten på Monza (då han
ersatt en avstängd Ayrton Senna) resulterar i en minst sagt oväntad
fjärdeplats och de första tre poängen. Med bilen Toleman TG184 placerar sig
Stefan på en total 16:e plats i F1-sammandraget för 1984. Anledningen till
dessa stallbyten är att Stefan mer eller mindre tvingas acceptera att hoppa in
som gästförare, då Honda under året skiftat till att leverera sina motorer
till Williams. Parallellt tävlar Stefan detta år i det japanska Formel
2-mästerskapet, där han blir totaltvåa efter bl a fyra vinster. På
sportvagnssidan blir han mästare tillsammans med Wollek och en Porsche i Grupp
C. Det fina resultatet på Monza gör att Stefan erbjuds att bli
försteförare hos Toleman 1985. När alla pusselbitar ser ut att falla på
plats för Stefan, tvingas Toleman backa från sitt erbjudande då de inte får
någon däckleverantör kontrakterad. Säsongen inleds därför med ett inhopp
hos Tyrrell. Från en startposition i det bakersta startledet lyckas Stefan ta
hem en sjundeplats, vilket imponerar på omgivningen. Så pass mycket att han
blir den naturliga ersättaren för Rene Arnoux då denne droppas från Ferrari.
Som andreförare vid sidan av Michele Alboreto gör Stefan 15 starter i Ferrari
modell 156/85. Resultaten är häpnadsväckande bra med två andraplatser
(Kanada och USA), tre fjärdeplatser (Frankrike, Österrike och Sydafrika), två
femteplatser (Italien och Österrike) samt en sjätteplats i San Marino - totalt
26 poäng och en sjundeplats i sammandraget med F186:an. Stefan kan med rätta
anse sig etablerad bland toppnamnen i Formel 1.
Tyvärr falnar Ferraris
konkurrenskraft under 1986 och då Stefan drabbas av många mekaniska problem i
kombination med ren och skär otur, är det svårt att göra underverk. Under de
16 F1-lopp Stefan kör under året för Ferrari blir det dock fyra tredjeplatser
(Belgien, Österrike, Italien och Australien), två fjärdeplatser (San Marino
och Ungern) samt en sjätteplats i Portugal - totalt 23 poäng och en femteplats
i sammandraget. Detta resultat räcker dock inte för att blidka ledningen hos
Ferrari och Stefan blir inför 1987 ersatt av Gerard Berger. I stället får
Stefan det hedersamma uppdraget hos McLaren att som andreförare vid sidan av
Alain Prost under ett år och sexton F1-tävlingar värma upp sätet inför
Ayrton Sennas ankomst året därpå. Denna säsong samlar Stefan ihop hela 30
poäng i McLarens MP4-3 efter bl a två andraplatser (Belgien och Tyskland), tre
tredjeplatser (Brasilien, Spanien och Japan), en fjärdeplats i San Marino,
femma i Portugal och sexa i Italien. Det blir Ligier-stallet som får Stefans
namnteckning under 1988. I deras bil JS31 gör Stefan fruktlösa försök att ta
sin första F1-seger, men det är bara att konstatera att den lyckan göres
enklast hos Ferrari eller McLaren. Det blir inga F1-poäng alls detta år och
Stefan får trösta sig själv med en vinst på Spa i sportvagnssammanhang. Till
1989 har Stefan bytt till Onyx, ett annat stall som vill pröva lyckan i Formel
1. Stefan gör så gott han kan i en icke konkurrenskraftig bil (Onyx ORE-1) och
lyckas ta sin sista pallplacering i Formel 1 i och med tredjeplatsen i Portugal.
Med en femteplats i Frankrike kan Stefan summera sex poäng i det totala
sammandraget. Årets 16 F1-lopp består mest i missade kvalplatser och en diskvalificering i
Kanadas GP där Stefan ignorerade en svart flagg... Under 1990 blir det endast
två försök inom Formel 1, men vare sig i USA eller Brasilien lyckas Stefan
kvalificera sig till huvudtävlingen med den icke konkurrensmässiga ONYX-bilen.
Detta år gör Stefan även en start med Mazda i Le Mans. Stefan Johanssons
sista år i Formel 1 blir 1991. Inledningsvis med två starter för
Automobiles
Gonfaronaise Sportive och deras bil AGS JH25B, men
inte i något av loppen lyckas Stefan kvalificera sig. Något bättre går det i
en av de fyra tävlingar Stefan kör för Footwork i bilen FA12 - här kvalificerar
sig Stefan som siste man, men tvingas bryta loppet. Detta år placerar sig
Stefan också som sexa med Mazda på Le Mans. Totalt gör Stefan Johansson 79
starter i Formel 1, tar 12 pallplatser och poäng i 26 lopp (d v s i var tredje
start). Efter Ronnie Peterson är Stefan Johansson utan tvekan den svensk som
gjort främst resultat i F1, tyvärr utan att kunna kröna karriären med den
seger som många gånger var så nära.
Försök |
103 |
Starter |
79 |
76,70% |
Ej
(för-) kvalificerad |
(8)16 |
Tävlingar
i ledning |
2
| 1,94% |
Varv
i ledning |
3 |
(19
km) |
Körda
varv
| 3.447
| (16.332
km) |
|
Pole
Positions |
0 |
|
Första
startled |
1 |
0,97% |
|
2:a
| 4 |
3:a
| 8 |
Pallplatser
| 12
| 11,65% |
4:a
| 7 |
5:a
| 4 |
6:a
| 3 |
Poängplats
| 26
| 25,24% |
|
Övriga
placeringar
| 21
| 20,39% |
Brutna
tävlingar
| 32
| 31,07% |
Poäng
| 88.0
| 0.85 poäng/tävling |
|
Efter F1-karriären övergår Stefan till att köra Indycars för
Bettenhausen-Penske. Det börjar bra med en tredjeplats i debutloppet i Detroit,
men den efterlängtade segern uteblir. Stefan fortsätter plocka hedersamma
pall- och poängplatser. Under åren 1992-1996 hamnar poängskörden kring 50-60
poäng per år med en elfteplats som bäst i det totala sammandraget.
Hans största framgång kom 1997 då han vann 24-timmarsloppet på Le Mans i
en Audi tillsammans med Michele Alboreto (stallkompis redan på Ferraritiden!)
och dansken Tom Kristensen. Stefan kom att ha stora framgångar med
Porsches sportvagnar och i den nordamerikanska CART-serien tillhörde han under
några år de främsta. Stefan
har på senare år ett eget stall i "Johansson Motorsport", men
"Little Leaf" är fortfarande själv i stöten och har inga planer på
att sluta. Numera är det en Gulf-sponsrad Audi R8 som gäller vid olika Le Mans
inspirerade sportvagnstävlingar i USA och Europa - med själva Le Mans som
årets höjdpunkt. Den bil Stefan numera kör är för övrigt lackad i de
klassiska färgerna som Steve McQueen använde i filmen om Le Mans. Hustrun
Gabriela har en resebyrå i Indianapolis med specialitet att fixa racerförares
ofta komplicerade reserutter och de två barnen trivs också i Indiana även om
familjen talat om att flytta till Monaco igen. Vid sidan av allt annat har
Stefan bl a ett designföretag för armbandsur m m. Stefan är fortfarande ett
hett namn inom racing.
Stefans F1-lopp enligt följande:
F1 Resultat för Stefan "Lill-Lövis" Johansson
|
1980 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Buenos Aires |
dnq |
Shadow Cars |
Shadow DN11 |
26 |
|
Interlagos |
dnq |
Shadow Cars |
Shadow DN11 |
27 |
|
1983 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Silverstone |
bröt |
Spirit Racing |
Spirit 201C |
14 |
|
Hockenheim |
bröt |
Spirit Racing |
Spirit 201C |
13 |
|
Osterreichring |
12 |
Spirit Racing |
Spirit 201C |
16 |
|
Zandvoort |
7 |
Spirit Racing |
Spirit 201C |
16 |
|
Monza |
bröt |
Spirit Racing |
Spirit 201C |
17 |
|
Brands Hatch |
14 |
Spirit Racing |
Spirit 201C |
19 |
|
1984 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Brands Hatch |
dsq |
Tyrrell Racing Organisation |
Tyrrell 012 |
25 |
|
Hockenheim |
dsq |
Tyrrell Racing Organisation |
Tyrrell 012 |
26 |
|
Osterreichring |
dnq |
Tyrrell Racing Organisation |
Tyrrell 012 |
27 |
|
Zandvoort |
dsq |
Tyrrell Racing Organisation |
Tyrrell 012 |
25 |
|
Monza |
4 |
Toleman Group Motorsport |
Toleman TG184 |
17 |
|
Nürburgring |
bröt |
Toleman Group Motorsport |
Toleman TG184 |
26 |
|
Estoril |
11 |
Toleman Group Motorsport |
Toleman TG184 |
10 |
|
1985 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Rio de Janeiro |
7 |
Tyrrell Racing Organisation |
Tyrrell 012 |
23 |
|
Estoril |
8 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
11 |
|
Imola |
6 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
15 |
|
Monte Carlo |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
15 |
|
Montreal |
2 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
4 |
|
Detroit |
2 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
9 |
|
Paul Ricard |
4 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
15 |
|
Silverstone |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
11 |
|
Nürburgring |
9 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
2 |
|
Osterreichring |
4 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
12 |
|
Zandvoort |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
17 |
|
Monza |
5 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
10 |
|
Spa-Francorchamps |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
5 |
|
Brands Hatch |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
13 |
|
Kyalami |
4 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
16 |
|
Adelaide |
5 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari 156/85 |
15 |
|
1986 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Rio de Janeiro |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
8 |
|
Jerez |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
11 |
|
Imola |
4 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
7 |
|
Monte Carlo |
10 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
15 |
|
Spa-Francorchamps |
3 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
11 |
|
Montreal |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
17 |
|
Detroit |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
5 |
|
Paul Ricard |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
10 |
|
Brands Hatch |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
18 |
|
Hockenheim |
11 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
11 |
|
Hungaroring |
4 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
7 |
|
Osterreichring |
3 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
13 |
|
Monza |
3 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
12 |
|
Estoril |
6 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
8 |
|
Mexico City |
bröt |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
14 |
|
Adelaide |
3 |
Scuderia Ferrari SpA SEFAC |
Ferrari F186 |
12 |
|
1987 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Rio de Janeiro |
3 |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
10 |
|
Imola |
4 |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
8 |
|
Spa-Francorchamps |
2 |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
10 |
|
Monte Carlo |
bröt |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
7 |
|
Detroit |
7 |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
11 |
|
Paul Ricard |
8 |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
9 |
|
Silverstone |
bröt |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
10 |
|
Hockenheim |
2 |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
8 |
|
Hungaroring |
bröt |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
8 |
|
Osterreichring |
7 |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
14 |
|
Monza |
6 |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
11 |
|
Estoril |
5 |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
8 |
|
Jerez |
3 |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
11 |
|
Mexico City |
bröt |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
15 |
|
Suzuka |
3 |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
9 |
|
Adelaide |
bröt |
Marlboro McLaren International |
McLaren MP4-3 |
8 |
|
1988 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Rio de Janeiro |
9 |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
21 |
|
Imola |
dnq |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
28 |
|
Monte Carlo |
bröt |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
26 |
|
Mexico City |
10 |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
24 |
|
Montreal |
bröt |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
25 |
|
Detroit |
bröt |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
18 |
|
Paul Ricard |
dnq |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
30 |
|
Silverstone |
dnq |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
29 |
|
Hockenheim |
dnq |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
28 |
|
Hungaroring |
bröt |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
24 |
|
Spa-Francorchamps |
11 |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
20 |
|
Monza |
dnq |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
28 |
|
Estoril |
bröt |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
24 |
|
Jerez |
bröt |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
21 |
|
Suzuka |
dnq |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
27 |
|
Adelaide |
9 |
Ligier Loto |
Ligier JS31 |
22 |
|
1989 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Rio de Janeiro |
dnpq |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
37 |
|
Imola |
dnpq |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
34 |
|
Monte Carlo |
dnpq |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
31 |
|
Mexico City |
bröt |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
21 |
|
Phoenix |
bröt |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
19 |
|
Montreal |
dsq |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
18 |
|
Paul Ricard |
5 |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
13 |
|
Silverstone |
dnpq |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
31 |
|
Hockenheim |
bröt |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
24 |
|
Hungaroring |
bröt |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
24 |
|
Spa-Francorchamps |
8 |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
15 |
|
Monza |
dnpq |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
30 |
|
Estoril |
3 |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
12 |
|
Jerez |
dnpq |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
31 |
|
Suzuka |
dnpq |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
33 |
|
Adelaide |
dnpq |
Moneytron Onyx |
Onyx ORE-1 |
31 |
|
1990 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Phoenix |
dnq |
Monteverdi Onyx Formula One |
Onyx ORE-1 |
28 |
|
Interlagos |
dnq |
Monteverdi Onyx Formula One |
Onyx ORE-1 |
27 |
|
1991 |
Bana |
Pos |
Stall |
Bil |
Grid |
FL |
Phoenix |
dnq |
Automobiles Gonfaronaise Sportive |
AGS JH25B |
29 |
|
Interlagos |
dnq |
Automobiles Gonfaronaise Sportive |
AGS JH25B |
28 |
|
Montreal |
bröt |
Footwork |
Footwork
FA12 |
25 |
|
Mexico City |
dnq |
Footwork |
Footwork FA12 |
29 |
|
Magny-Cours |
dnq |
Footwork |
Footwork FA12 |
30 |
|
Silverstone |
dnq |
Footwork |
Footwork FA12 |
28 |
|