|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter F1-karriären övergår Stefan till att köra Indycars för Bettenhausen-Penske. Det börjar bra med en tredjeplats i debutloppet i Detroit, men den efterlängtade segern uteblir. Stefan fortsätter plocka hedersamma pall- och poängplatser. Under åren 1992-1996 hamnar poängskörden kring 50-60 poäng per år med en elfteplats som bäst i det totala sammandraget.
Hans största framgång kom 1997 då han vann 24-timmarsloppet på Le Mans i en Audi tillsammans med Michele Alboreto (stallkompis redan på Ferraritiden!) och dansken Tom Kristensen.
Stefan kom att ha stora framgångar med Porsches sportvagnar och i den nordamerikanska CART-serien tillhörde han under några år de främsta.
Stefan
har på senare år ett eget stall i "Johansson Motorsport", men
"Little Leaf" är fortfarande själv i stöten och har inga planer på
att sluta. Numera är det en Gulf-sponsrad Audi R8 som gäller vid olika Le Mans
inspirerade sportvagnstävlingar i USA och Europa - med själva Le Mans som
årets höjdpunkt. Den bil Stefan numera kör är för övrigt lackad i de
klassiska färgerna som Steve McQueen använde i filmen om Le Mans. Hustrun
Gabriela har en resebyrå i Indianapolis med specialitet att fixa racerförares
ofta komplicerade reserutter och de två barnen trivs också i Indiana även om
familjen talat om att flytta till Monaco igen. Vid sidan av allt annat har
Stefan bl a ett designföretag för armbandsur m m. Stefan är fortfarande ett
hett namn inom racing.
Stefans F1-lopp enligt följande:
F1 Resultat för Stefan "Lill-Lövis" Johansson |
|||||
| 1980 | |||||
| Bana | Pos | Stall | Bil | Grid | FL |
| Buenos Aires | dnq | Shadow Cars | Shadow DN11 | 26 | |
| Interlagos | dnq | Shadow Cars | Shadow DN11 | 27 | |
| 1983 | |||||
| Bana | Pos | Stall | Bil | Grid | FL |
| Silverstone | bröt | Spirit Racing | Spirit 201C | 14 | |
| Hockenheim | bröt | Spirit Racing | Spirit 201C | 13 | |
| Osterreichring | 12 | Spirit Racing | Spirit 201C | 16 | |
| Zandvoort | 7 | Spirit Racing | Spirit 201C | 16 | |
| Monza | bröt | Spirit Racing | Spirit 201C | 17 | |
| Brands Hatch | 14 | Spirit Racing | Spirit 201C | 19 | |
| 1984 | |||||
| Bana | Pos | Stall | Bil | Grid | FL |
| Brands Hatch | dsq | Tyrrell Racing Organisation | Tyrrell 012 | 25 | |
| Hockenheim | dsq | Tyrrell Racing Organisation | Tyrrell 012 | 26 | |
| Osterreichring | dnq | Tyrrell Racing Organisation | Tyrrell 012 | 27 | |
| Zandvoort | dsq | Tyrrell Racing Organisation | Tyrrell 012 | 25 | |
| Monza | 4 | Toleman Group Motorsport | Toleman TG184 | 17 | |
| Nürburgring | bröt | Toleman Group Motorsport | Toleman TG184 | 26 | |
| Estoril | 11 | Toleman Group Motorsport | Toleman TG184 | 10 | |
| 1985 | |||||
| Bana | Pos | Stall | Bil | Grid | FL |
| Rio de Janeiro | 7 | Tyrrell Racing Organisation | Tyrrell 012 | 23 | |
| Estoril | 8 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 11 | |
| Imola | 6 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 15 | |
| Monte Carlo | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 15 | |
| Montreal | 2 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 4 | |
| Detroit | 2 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 9 | |
| Paul Ricard | 4 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 15 | |
| Silverstone | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 11 | |
| Nürburgring | 9 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 2 | |
| Osterreichring | 4 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 12 | |
| Zandvoort | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 17 | |
| Monza | 5 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 10 | |
| Spa-Francorchamps | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 5 | |
| Brands Hatch | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 13 | |
| Kyalami | 4 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 16 | |
| Adelaide | 5 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari 156/85 | 15 | |
| 1986 | |||||
| Bana | Pos | Stall | Bil | Grid | FL |
| Rio de Janeiro | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 8 | |
| Jerez | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 11 | |
| Imola | 4 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 7 | |
| Monte Carlo | 10 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 15 | |
| Spa-Francorchamps | 3 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 11 | |
| Montreal | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 17 | |
| Detroit | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 5 | |
| Paul Ricard | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 10 | |
| Brands Hatch | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 18 | |
| Hockenheim | 11 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 11 | |
| Hungaroring | 4 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 7 | |
| Osterreichring | 3 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 13 | |
| Monza | 3 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 12 | |
| Estoril | 6 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 8 | |
| Mexico City | bröt | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 14 | |
| Adelaide | 3 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | Ferrari F186 | 12 | |
| 1987 | |||||
| Bana | Pos | Stall | Bil | Grid | FL |
| Rio de Janeiro | 3 | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 10 | |
| Imola | 4 | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 8 | |
| Spa-Francorchamps | 2 | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 10 | |
| Monte Carlo | bröt | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 7 | |
| Detroit | 7 | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 11 | |
| Paul Ricard | 8 | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 9 | |
| Silverstone | bröt | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 10 | |
| Hockenheim | 2 | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 8 | |
| Hungaroring | bröt | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 8 | |
| Osterreichring | 7 | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 14 | |
| Monza | 6 | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 11 | |
| Estoril | 5 | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 8 | |
| Jerez | 3 | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 11 | |
| Mexico City | bröt | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 15 | |
| Suzuka | 3 | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 9 | |
| Adelaide | bröt | Marlboro McLaren International | McLaren MP4-3 | 8 | |
| 1988 | |||||
| Bana | Pos | Stall | Bil | Grid | FL |
| Rio de Janeiro | 9 | Ligier Loto | Ligier JS31 | 21 | |
| Imola | dnq | Ligier Loto | Ligier JS31 | 28 | |
| Monte Carlo | bröt | Ligier Loto | Ligier JS31 | 26 | |
| Mexico City | 10 | Ligier Loto | Ligier JS31 | 24 | |
| Montreal | bröt | Ligier Loto | Ligier JS31 | 25 | |
| Detroit | bröt | Ligier Loto | Ligier JS31 | 18 | |
| Paul Ricard | dnq | Ligier Loto | Ligier JS31 | 30 | |
| Silverstone | dnq | Ligier Loto | Ligier JS31 | 29 | |
| Hockenheim | dnq | Ligier Loto | Ligier JS31 | 28 | |
| Hungaroring | bröt | Ligier Loto | Ligier JS31 | 24 | |
| Spa-Francorchamps | 11 | Ligier Loto | Ligier JS31 | 20 | |
| Monza | dnq | Ligier Loto | Ligier JS31 | 28 | |
| Estoril | bröt | Ligier Loto | Ligier JS31 | 24 | |
| Jerez | bröt | Ligier Loto | Ligier JS31 | 21 | |
| Suzuka | dnq | Ligier Loto | Ligier JS31 | 27 | |
| Adelaide | 9 | Ligier Loto | Ligier JS31 | 22 | |
| 1989 | |||||
| Bana | Pos | Stall | Bil | Grid | FL |
| Rio de Janeiro | dnpq | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 37 | |
| Imola | dnpq | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 34 | |
| Monte Carlo | dnpq | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 31 | |
| Mexico City | bröt | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 21 | |
| Phoenix | bröt | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 19 | |
| Montreal | dsq | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 18 | |
| Paul Ricard | 5 | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 13 | |
| Silverstone | dnpq | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 31 | |
| Hockenheim | bröt | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 24 | |
| Hungaroring | bröt | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 24 | |
| Spa-Francorchamps | 8 | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 15 | |
| Monza | dnpq | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 30 | |
| Estoril | 3 | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 12 | |
| Jerez | dnpq | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 31 | |
| Suzuka | dnpq | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 33 | |
| Adelaide | dnpq | Moneytron Onyx | Onyx ORE-1 | 31 | |
| 1990 | |||||
| Bana | Pos | Stall | Bil | Grid | FL |
| Phoenix | dnq | Monteverdi Onyx Formula One | Onyx ORE-1 | 28 | |
| Interlagos | dnq | Monteverdi Onyx Formula One | Onyx ORE-1 | 27 | |
| 1991 | |||||
| Bana | Pos | Stall | Bil | Grid | FL |
| Phoenix | dnq | Automobiles Gonfaronaise Sportive | AGS JH25B | 29 | |
| Interlagos | dnq | Automobiles Gonfaronaise Sportive | AGS JH25B | 28 | |
| Montreal | bröt | Footwork | Footwork FA12 | 25 | |
| Mexico City | dnq | Footwork | Footwork FA12 | 29 | |
| Magny-Cours | dnq | Footwork | Footwork FA12 | 30 | |
| Silverstone | dnq | Footwork | Footwork FA12 | 28 | |