| 
 |  | 
 
 Daytona 6 tim 6 februari 1972 (2:a omgången VM) (14)
  Ronnie ger Tim
Schenken instruktioner...
Ronnie Peterson kom till tävlingen på Daytona
efter att ha varit hemma i Sverige och gjort en TV-inspelning för BBC. Testerna
började redan på onsdagen inför söndagens lopp och de pågick dagarna i
ända. Ferrari-bilarna fortsatte att fungera fint och Ronnie tillsammans med Tim
Schenken kvalar in som trea efter två andra 312 PB med Mario Andretti och Clay
Regazzoni. Glädjande nog fortsatte Reine Wisell att visa framfötterna och
tillsammans med Jo Bonnier i en Lola fick han en fjärde bästa tid. 
Tävlingen blir ganska dramatisk. Allting händer. Redan på det sjunde
varvet, då Ronnie/Schenken ligger på en andraplats, börjar kopplingen slira
på Ferrarin och de måste in i depå. Andrettis bil tvingas köras i fem timmar
med ett dåligt tändstift och endast elva fungerande cylindrar. Efter en timme
är Regazzoni i ledning före Wisell, då ett av hans däck exploderar i en av
de kraftigt doserade kurvorna. Farten är över 300 km/h och banan lutar 60°.
Regazzoni smäller in i skyddsmuren så att bakhuven lossnar. Den slingas mot
Reines bil så att vindrutan krossas. Båda bilarna tvingas i depå och
förlorar tid. 
Ronnie/Schenken kan på nytt gå upp i ledning, nu före Andretti. I slutet
av tredje timmen tar Ronnie över från Tim, men får punktering precis utanför
depån. Ronnie tvingas åka ett helt varv på tre hjul och en fälg. Det trasiga
däcket slog sönder nosen på Ferrarin och den tid de förlorar gör att de
rasat till en femteplats när Ronnie kommer in på banan igen. I slutet av den
fjärde timmen är dock Ferrarin åter upp i ledning med Ronnie vid
spakarna.  
När Tim tar över för sista gången leder ekipaget med över en minut. När
det är bara sex minuter kvar av 6-timmarsloppet och ledningen är 1.20 får Tim
punktering - igen! Nytt depåbesök, snabbt byte av hjul och ute på banan igen
har ledningen krympt till endast 20 sekunder. Då packar växellådan ihop! Med
endast trean och  femman kvar kan Ickx smita förbi och ta segern med 20-25
sekunder. Ronnie/Schenken blir i alla fall tvåa och Regazzoni räddar en
fjärdeplats. Nästan en femetta för Ferrari... 
  
Efter tävlingen åker Ronnie till Sydafrika för att testa däck - inte bara
för kommande GP den 4mars utan även för sommarens tävlingar som kräver
däcktester i 220° Farenheit. 
   Tränande:   60   (S3.0 - 12, S2.0 - 6, GT+2.5 - 11, GT2.5 - 14, T5.0 - 16, T2.5 - 1)
   Startande:     56   (S3.0 - 11, S2.0 - 6, GT+2.5 - 11, GT2.5 - 12, T5.0 - 15, T2.5 - 1)
   Klassificerade:  21   (S3.0 - 5, S2.0 - 2, GT+2.5 - 3, GT2.5 - 5, T5.0 - 6, T2.5 - 0) 
 Tävling: 6,132 km * 194 varv = 1189,531 km     SNITT: 197,338 km/h 
  
    
Pos.  Nr  Förare / Nationalitet        Bil                         Stall                     Varv Tid/brutit       Grupp          Träning 
     | 
   
 
  
    
  1.   2 Mario Andretti / USA         Ferrari 312PB          0888 Spa Ferrari SEFAC           194   6:01:26,400    1. S3.0       1.  1:44,220  
         Jacky Ickx / B
     | 
   
 
  
    
  2.   6 Tim Schenken / AUS           Ferrari 312PB          0892 Spa Ferrari SEFAC           192                  2. S3.0       3.  1:46,040  
         Ronnie Peterson / S
     | 
   
 
  
    
  3.   5 Vic Elford / GB              Alfa Romeo 33TT3   	  Autodelta SpA               190                  3. S3.0       6.  1:48,060  
         Helmut Marko / A
     | 
   
 
  
    
  4.   4 Clay Regazzoni / CH          Ferrari 312PB          0890 Spa Ferrari SEFAC           179                  4. S3.0       2.  1:44,960  
         Brian Redman / GB
     | 
   
 
  
    
  5.  9T Nanni Galli / I              Alfa Romeo T33/3            Autodelta SpA               175                  5. S3.0       8.  1:49,030  
         Andrea de Adamich / I
         DNS - Nino Vaccarella / I
         DNS - Toine Hezemans / NL
     | 
   
 
  
    
  6.  56 Tom Waugh / USA              Lola T212 Ford              BIP Bonnier                 166                  1. S2.0      26.  2:07,930  
         Hugh Kleinpeter / USA
     | 
   
 
  
    
  7.  59 Hurley Haywood / USA         Porsche 911S                Brumos Porsche              166                  1. GT2.5     21.  2:04,960  
         Peter Gregg / USA
     | 
   
 
  
    
  8.  57 Robert R. Johnson / USA      Chevrolet Corvette Sting Ra Dave Heinz                  163                  1. GT+2.5    12.  2:00,080  
         Dave Heinz / USA
     | 
   
 
  
    
  9.  55 Roger McCaig / CDN           Lola T212 Ford              Roger McCaig                161                  2. S2.0      17.  2:03,100  
         Maurice McCaig / CDN
     | 
   
 
  
    
 10.  61 Jim Locke / USA              Porsche 911S                James N. Locke              161                  2. GT2.5     27.  2:08,190  
         Bob Bailey / USA
     | 
   
 
  
    
 11.  94 Bob Mitchell / USA           Chevrolet Camaro            Bolus & Snopes              158                  1. T5.0      28.  2:08,690  
         Bob Christiansen / USA
     | 
   
 
  
     12.  47 Vince Gimondo / USA          Chevrolet Camaro            Vincenzo Gimondo            157                  2. T5.0      24.  2:07,500  
         Chuck Dietrich / USA
     | 
   
 
  
     13.  81 Daniel Muniz / MEX           Porsche 914/6 GT   	  Daniel Muniz                155                  3. GT2.5     56.  0:00,000  
         Ruben Novoa / MEX
         DNS - Juan Izquierdo / MEX
     | 
   
 
  
     14.  41 Peter Kirill / USA           Porsche 911S                Peter Kirill                152                  4. GT2.5     38.  2:12,080  
         Russ Norburn / USA
     | 
   
 
  
     15.  18 Charles Reynolds / USA       Ferrari 365 GT 12467or14485 Ring Free Oil               152                  2. GT+2.5    36.  2:11,490  
         Clive Baker / GB
         DNS - Bob Grossman / USA
     | 
   
 
  
     16.  17 John Tremblay / USA          Chevrolet Camaro            C. C. Canada                152                  3. T5.0      51.  0:00,000  
         David Ellis-Brown / USA
     | 
   
 
  
     17.  89 Bert Gafford / USA           Chevrolet Camaro            Bobby Rinzler               151                  4. T5.0      48.  2:43,500  
         Houghton Smith / USA
         Tom Fraser / USA
     | 
   
 
  
     18.  42 Luis Sereix / USA            Chevrolet Camaro            Garcia Racing               142                  5. T5.0      34.  2:10,650  
         Ralph Noseda / USA
         DNS - Robert Cao / PR
     | 
   
 
  
     19.  52 Joie Chitwood / USA          Chevrolet Camaro            Chitwood Racing             142                  6. T5.0      22.  2:05,940  
         Tim Chitwood / USA
     | 
   
 
  
     20.  72 Lee McDonald / USA           Porsche 914/6 GT            Lee McDonald                131                  5. GT2.5     33.  2:09,530  
         Bert Everett / USA
     | 
   
 
  
     21.  99 Robert Whitaker / USA        Chevrolet Corvette          Phil Currin                 130                  3. GT+2.5    57.  0:00,000  
         Phil Currin / USA
     | 
   
 
  
   
        
  |