| 
 |  | 
 
 Brands Hatch BOAC 1000 km 16 april 1972 (4:e
omgången VM) (16)
 
  
Ronnie Peterson i par med Tim Schenken har öppnat sportvagnssäsongen
strålande med en seger och två andraplatser efter de tre inledande loppen.
Inför 1000-kilometersloppet på Brands Hatch börjar det dock illa för Ronnie
i det första träningspasset. Ronnie hamnar i ett gupp så att bakvagnen
lättar och i 200 knutar kommer Ferrarin snurrande längs den långa
raksträckan. Precis innan den hastigt annalkande kurvan får Ronnie stopp på
karusellen, men det blir till att gå i depå för byta av alla fyra hjulen. 
Stallet har vissa problem att få i ordning Ferrarin inför tävlingen på
Brands Hatch. Justeringar hit och dit har gjord att det inte råder någon
riktig rätsida på bitarna inför start. Ferrari har ändock lyckats placera
sina bilar på de tre första platserna under träning - detta trots alla gupp.
Arrangörerna har försökt fylla igen alla små gupp, men resultat har i
stället blivit stora gupp. Ronnie jämförde det hela med att åka slänggunga. 
 Ronnie på
väg att passera Robinsons Chevron! 
Nu går det ganska hyfsat ändå. Ronnie/Schenken ligger aldrig sämre än
på en tredjeplats och Ronnie är i slutet av loppet ett tag uppe i ledning. Nu
kör paret in på en andraplats - den tredje på raken - ett varv efter Mario
Andretti/Jacky Ickx. Ronnie är dock förbaskad på stallkamraten Clay Regazzoni: 
"Vagnen gick konstigt hela loppet. Den
understyrde i vänsterkurvor, men sladdade hej vilt i högerkurvor. Jag tror den
var ramsned. Dessutom fick Clay order från depån att hålla samma lugna tempo
som jag. Men det struntade han i, skruvade upp tempot och åkte ifrån mig med
två sekunder per varv. Gissa om Peter Schetty (Ferrari-basen)
dansade krigsdanser i rena ilskan..." 
Regazzonis tilltag straffade sig dock då denne
tvingades i depå 33 varv från mål med motorfel. Publiken fick också se en
inspirerad körning av Reine Wisell. Kör upp till en fjärdeplats i bakhasorna
på Ronnie då båda på varven 52-59 tvingas in i depå för förarbyten. Ett
byte går normalt på 20 sekunder, men hos Eurice Bonnier går allt fel. Jo
Bonnie blir helt nedsköljd av en bränsleslang som fastnat och hela bytet tar
3½ minut. Efter halva loppet går dessutom bakvagnen sönder och Wisell/Bonnier
tvingas bryta med Lolan. 
Ferrari vinner sin första VM-tävling i England!
enligt en jublande Peter Schetty. 
   Tränande:   27   (S3.0 - 11, S2.0 - 16)
   Startande:     23   (S3.0 - 11, S2.0 - 12)
   Klassifierade:  13   (S3.0 - 7, S2.0 - 6) 
 Tävling: 4,265 km * 235 varv = 1002,219 km     SNITT 169,171 km/h 
 Snabbaste varv:  Jacky Ickx                     11  Ferrari 312PB                 1:27,400   175,6647 km/h  
  
    
Pos.  Nr  Förare / Nationalitet        Bil                         Stall                     Varv Tid/brutit       Grupp          Träning 
     | 
   
 
  
    
  1.  11 Jacky Ickx / B               Ferrari 312PB          0888 Spa Ferrari SEFAC           235   5:55:27,500    1. S3.0       2.  1:26,800  
         Mario Andretti / USA
     | 
   
 
  
    
  2.  10 Ronnie Peterson / S          Ferrari 312PB          0894 Spa Ferrari SEFAC           234                  2. S3.0       3.  1:27,400  
         Tim Schenken / AUS
     | 
   
 
  
      3.   8 Peter Revson / USA           Alfa Romeo 33TT3            Autodelta SpA               233                  3. S3.0       4.  1:28,100  
         Rolf Stommelen / D
     | 
   
 
  
      4.   6 Vic Elford / GB              Alfa Romeo 33TT3            Autodelta SpA               231                  4. S3.0       8.  1:28,800  
         Andrea de Adamich / I
     | 
   
 
  
      5.   9 Clay Regazzoni / CH          Ferrari 312PB          0890 Spa Ferrari SEFAC           220                  5. S3.0       1.  1:26,600  
         Brian Redman / GB
     | 
   
 
  
      6.   7 Nanni Galli / I              Alfa Romeo 33TT3   	  Autodelta SpA               220                  6. S3.0       9.  1:30,000  
         Helmut Marko / A
     | 
   
 
  
      7.  29 Guy Edwards / GB             Lola T290 Ford              Barclays International Raci 218                  1. S2.0      11.  1:31,400  
         David Hobbs / GB
     | 
   
 
  
      8.  35 John Bamford / GB            Chevron B19 Ford            Worcestershire Racing Assoc 212                  2. S2.0      20.  1:39,900  
         Brendan McInerney / IRL
     | 
   
 
  
      9.   2 Otto Stuppacher / A          Porsche 908/02          008 Bosch Racing Team           201                  7. S3.0      17.  1:38,200  
         Kurt Rieder / A
     | 
   
 
  
     10.  39 John Gray / GB               Chevron B19 Ford            John Gray                   199                  3. S2.0      15.  1:34,800  
         Peter Gaydon / GB
     | 
   
 
  
     11.  31 Peter Ettmüller / CH         Chevron B19/21 Ford         Squadra Tartaruga           191                  4. S2.0      16.  1:37,100  
         Walter Frey / CH
     | 
   
 
  
     12.  22 Mario Ilotte / I             Abarth 2000                 Scuderia Brescia Corse      190                     S2.0      23.  1:43,500  
         Franco Berruto / I
     | 
   
 
  
     13.  27 Martin Ridehalgh / GB        Dulon LD11P Porsche 41/2/71 Martin Ridehalgh            179                  5. S2.0      22.  1:42,700  
         Hervé LeGuellec / F
     | 
   
 
 
    
        
  |