|  
    Redan på konstruktionsstadiet stod klart att den nya pansarbilen fm/29 från 
    Landsverk skulle bli för dyr att tillverka i serie. Av denna anledning 
    inleddes 1929 ett projekt vid KAF:s artilleridepartemente 
    som syftade till att med små medel få fram övningsfordon för kavalleriets 
    behov. Beslut togs att för detta ändamål ta fram provisoriska pansarbilar 
    baserade på chassier från 2½ tons standardlastbilar. 
    
     Sommaren 1930 fanns en första prototyp framme 
    vid Stockholms Tygstation (ST). Den gavs beteckningen 
    Pansarbil fm/30 och användes för inledande försök vid K3, något som bland 
    annat inspekterades av dåvarande kavalleriinspektören generalmajor Göran 
    Gyllenstierna. Karossen var av vanlig järnplåt och fordonet hade endast 
    enkla hjul på bakaxeln.   Denna första prototyp synes emellertid inte ha mött 
    fullständigt gillande varför en ny prototyp beställdes från Bofors i juni 
    året därpå och redan den 10 augusti 1931 levererades det första exemplaret 
    av vad som kom att betecknas Pansarbil m/31. Det lastbilschassi som utgjorde 
    basen kom från Chevrolet, men senare i tillverkningen användes också 
    chassier från Volvo.   Totalt anskaffades ett 30-tal pansarbilar m/31 mellan 
    åren 1931 till 1940. När det gäller m/31 så var i princip ingen pansarbil 
    den andre lik. Detta hade sin förklaring i att lastbilschassierna var av 
    olika årsmodell och att de dessutom kom från olika tillverkare. Skillnaderna 
    var inte var så stora (till exempel kunde ett hydrauliskt bromssystem vara 
    monterat istället för ett mekaniskt med wire), men bilder från 30-talet på 
    dessa fordon visar 4-5 olika versioner – en del hade inte ens samma hjul. 
    Vissa av pansarbilarna m/31 genomgick chassibyte och de byggsatser med 
    pansarplåtar som beställts från Bofors till karossen återanvändes på nyare 
    bilar när någon äldre skrotades. Till andra världskrigets utbrott hösten 
    1939 hade totalt 19 Pansarbil m/31 levererats – ett par år senare fanns 
    30 stycken organiserade och samtidigt användbara. 
      
    
     När tyskarna den 9 april 1940 gick in i 
    Norge under andra världskriget fick ett pansarbilsförband från K3 i 
    Karlsborg uppgiften att gå fram till gränsen. etta blev elddopet, även ifall 
    förbandet inte deltog i några regelrätta strider. Från att tidigare ha varit 
    målade i en stålgrå färg, kamouflagemålades bilarna efter att färg hade 
    inköpts i en färghandel längs framryckningsvägen. 
    
     De första pansarbilarna av typ m/31 fick 
    pansarbilsnummer 4-9 och de efterföljande nummer 11-17 fram till 1937 (nr 10 
    gavs till Pansarbil fm/29 då den levererades). De resterande fick nummer 18 
    och framåt. I augusti 1943 ändrades systemet och de pansarbilar av modell 
    m/31 som då fortfarande fanns organiserade fick registreringsnummer 801-830 
    (fm/29 nummer 810). En under detta år nytillverkad m/31 fick nummer 951. 
    
      Pansarbil m/31 tilldelades inledningsvis 
    kavallerifördelningens spaningsskvadroner. För att minska de problem som 
    kunde uppstå i utbildning och underhåll försökte man så långt det var 
    möjligt tilldela de olika förbanden antingen Chevrolet- eller Volvoversionen 
    av Pansarbil m/31. De organiserades i plutoner om tre bilar, där två av 
    bilarna var försedda med två 8 mm kulsprutor m/36 på det öppna flakutrymmet 
    och där en bil (den som gick främst) förseddes med en lavett med en 37 mm 
    marinkanon m/98B bakom en pansarsköld – ”kanonbilen”.   
    
       Samtliga pansarbilar försågs med en 8 mm kulspruta m/36 
    på passagerarplats till höger om föraren för skjutning framåt (även 6,5 mm 
    ksp m/14-29 också synes ha använts på vissa av pansarbilarna). Mitt under 
    kriget, i början av 1942, ombeväpnades samtliga Pansarbil m/31. De 
    uppgraderades då med en 20 mm automatkanon från Bofors (m/40 B) och med en 
    parallellmonterad kulspruta – en beväpning som var placerad på flaket. 
      
    
     Besättningen på Pansarbil m/31 utgjordes av fem 
    eller sex man; en förare och en skytt i chassiet och en ledare och 
    två -tre på flaket. Även om hastigheten på landsväg var hyggliga 60 km i 
    timmen så var framkomligheten i terräng i det närmaste obefintlig. Den 
    ”provisoriska” pansarbilen hade endast ett axeldrev och drivningen var på 
    bakhjulen. Dessutom var däcken mycket smala – endast vid mycket hårt 
    underlag på torr och fast mark var det möjligt att färdas vid sidan av 
    vägen.   
    
     Totalt vägde bilen drygt 4 ton – den blev så tung på 
    grund av pansaröverbyggnaden och den medförda utrustningen för strid. 
    Det var även möjligt att köra bilen bakåt. En ledare placerad på 
    flaket kunde med en ratt få en wireförbunden pil på förarplats att visa åt 
    vilket håll föraren skulle vrida sin ratt för att styra vid bakåtkörning. 
    Det krävdes övning, men när detta väl hade lärts in gick det att backa 
    snabbt och över långa sträckor. 
    
     
     Under första världskriget hade så kallade 
    infanterisköldar tagits fram för att ge ett extra frontskydd när eld skulle 
    öppnas över skyttegravskanten. Storleken på sköldarna var 60x30 cm och hade 
    en tjocklek på 6,2 mm pansarstål vilket gav en vikt om c:a 14 kg. Skyddet 
    detta gav var mot vanlig gevärsammunition. Dessa sköldar hade till det andra 
    världskriget spelat ut sin roll, men kom till användning som flyttbara 
    extraskydd för kulsprutorna på Pansarbil m/31 (de hakades på överkanten på 
    sidoväggarnas pansar). Även strid från flaket möjliggjordes eftersom det 
    gick att skjuta med handeldvapen genom ett ovalt hål i sköldarna – totalt 
    fick fyra stycken sköldar plats samtidigt.   
    
     Det finns även en annan historia att berätta kring 
    dessa infanterisköldar. De var ursprungligen beställda av armén från Avesta 
    Jernverk. Totalt 5000 stycken – den sista levererades i oktober 1919. 
    Eftersom det första världskriget då var slut kom de att bli liggande 
    oanvända i förråd. Några av dessa sköldar kom emellertid att användas vid 
    tillverkningen av ett par provisoriskt sammansatta pansarbilar på Gotland 
    1937. Konstruktionen baserades på standard lastbilschassier med 
    bakhjulsdrift. Den första pansarbilen som färdigställdes 1937 efter ett 
    beslut av överste Törngren (sedermera militärbefälhavare) och gavs 
    modellbeteckningen Försökskp m/37. Fordonet, en Ford med V8, samövade året 
    därpå med pansarbilar m/31 från K1. Försöken återupptogs under 1941-42 då 
    ytterligare en provisorisk pansarbil konstruerades, denna gång baserad på 
    ett Volvo lastbilschassi med en rak 6-cylindrig motor. Den senare 
    pansarbilen fick ett ”modernare” utseende. Bilarna togs fram för att 
    användas i försvaret mot luftlandsatta trupper och de gick 
    under smeknamnen "Grilljalk" och "Oskar".   
    
       Beväpningen utgjordes av en 
    dubbel kulspruta m/37 som monterats på flaket, men i senare försök var 
    åtminstone den första gotländska pansarbilen försedd med en 20 mm akan m/40. 
    Bilarna synes ha fungerat utmärkt. På grund av sin tyngd var de dock svåra 
    att manövrera – inte minst att backa. Även om försöken visade att fordonen 
    rent tekniskt hade mer att önska så bidrog de till att höja utbildningsnivån 
    på Gotland. 
    
     Mot slutet av 1943 hade samtliga pansarbilar av typ 
    m/31 överförts till nybildade pansartrupperna för att de fortsättningsvis 
    skulle ombesörja utbildningen på fordonen. De blev kvar där tills de utgick 
    ur organisationen så sent som 1958. Organisatoriskt var de placerade i 
    spaningsförband i olika brigader (pansarbrigad, motorbrigad eller 
    kavalleribrigad). Med åren kom de att få verka tillsammans med betydligt 
    modernare pansarbilar av modell m/39 eller m/40. 
    
     Totalt byggs 32 st pansarbilar av typ m/31. Två av 
    bilarna försågs 1942 med nya chassier (pansarkarossen återanvänds) och då en 
    bil förstördes i en brand byggs en ny och pansarbilsnumret återanvänds. Den 
    sista m/31 sattes samman i ett sent skede vid P3 i Strängnäs.
    Det finns ett antal bevarade Pbil m/31, bland annat vid nya 
    Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i just Strängnäs. 
      
        | 
          | 
        Pbil m/31 |  
        | Tillverkare | Chevrolet eller Volvo |  
        | Besättning | 5-6 man |  
        | Vikt | 4,2 ton |  
        | Längd | 3,3 m |  
        | Höjd | 2,75 m |  
        | Bredd | 1,8 m |  
        | Motor | 6-cyl, 78 hk (Chevrolet alternativt Volvo) |  
        | Bränsletank |  |  
        | Hastighet | 60 km/h (7 km/h bakåt) |  
        | Aktionsradie | 150 km |  
        | Kanon | 1 st 37 mm 
    marinkanon 98B alt. 1 st 
    20 mm automatkanon m/40B |  
        | Kulsprutor | 2 st 8 mm 
    kulspruta m/36 |  
        | Pansar | 5,5 mm |  
        | Antal i tjänst | 32 st, 1931-1958 |  De äldre 
    fotografierna på denna sida kommer från Armémuseum och FMV.  
    
     Åter till sidan om Pansar? Klicka
    
    här! Åter till första sidan? Klicka
    
    här!     |