Redan på konstruktionsstadiet stod klart att den nya pansarbilen fm/29 från
Landsverk skulle bli för dyr att tillverka i serie. Av denna anledning
inleddes 1929 ett projekt vid KAF:s artilleridepartemente
som syftade till att med små medel få fram övningsfordon för kavalleriets
behov. Beslut togs att för detta ändamål ta fram provisoriska pansarbilar
baserade på chassier från 2½ tons standardlastbilar.
Sommaren 1930 fanns en första prototyp framme
vid Stockholms Tygstation (ST). Den gavs beteckningen
Pansarbil fm/30 och användes för inledande försök vid K3, något som bland
annat inspekterades av dåvarande kavalleriinspektören generalmajor Göran
Gyllenstierna. Karossen var av vanlig järnplåt och fordonet hade endast
enkla hjul på bakaxeln.
Denna första prototyp synes emellertid inte ha mött
fullständigt gillande varför en ny prototyp beställdes från Bofors i juni
året därpå och redan den 10 augusti 1931 levererades det första exemplaret
av vad som kom att betecknas Pansarbil m/31. Det lastbilschassi som utgjorde
basen kom från Chevrolet, men senare i tillverkningen användes också
chassier från Volvo.
Totalt anskaffades ett 30-tal pansarbilar m/31 mellan
åren 1931 till 1940.
När det gäller m/31 så var i princip ingen pansarbil
den andre lik. Detta hade sin förklaring i att lastbilschassierna var av
olika årsmodell och att de dessutom kom från olika tillverkare. Skillnaderna
var inte var så stora (till exempel kunde ett hydrauliskt bromssystem vara
monterat istället för ett mekaniskt med wire), men bilder från 30-talet på
dessa fordon visar 4-5 olika versioner – en del hade inte ens samma hjul.
Vissa av pansarbilarna m/31 genomgick chassibyte och de byggsatser med
pansarplåtar som beställts från Bofors till karossen återanvändes på nyare
bilar när någon äldre skrotades. Till andra världskrigets utbrott hösten
1939 hade totalt 19 Pansarbil m/31 levererats – ett par år senare fanns
30 stycken organiserade och samtidigt användbara.
När tyskarna den 9 april 1940 gick in i
Norge under andra världskriget fick ett pansarbilsförband från K3 i
Karlsborg uppgiften att gå fram till gränsen. etta blev elddopet, även ifall
förbandet inte deltog i några regelrätta strider. Från att tidigare ha varit
målade i en stålgrå färg, kamouflagemålades bilarna efter att färg hade
inköpts i en färghandel längs framryckningsvägen.
De första pansarbilarna av typ m/31 fick
pansarbilsnummer 4-9 och de efterföljande nummer 11-17 fram till 1937 (nr 10
gavs till Pansarbil fm/29 då den levererades). De resterande fick nummer 18
och framåt. I augusti 1943 ändrades systemet och de pansarbilar av modell
m/31 som då fortfarande fanns organiserade fick registreringsnummer 801-830
(fm/29 nummer 810). En under detta år nytillverkad m/31 fick nummer 951.
Pansarbil m/31 tilldelades inledningsvis
kavallerifördelningens spaningsskvadroner. För att minska de problem som
kunde uppstå i utbildning och underhåll försökte man så långt det var
möjligt tilldela de olika förbanden antingen Chevrolet- eller Volvoversionen
av Pansarbil m/31. De organiserades i plutoner om tre bilar, där två av
bilarna var försedda med två 8 mm kulsprutor m/36 på det öppna flakutrymmet
och där en bil (den som gick främst) förseddes med en lavett med en 37 mm
marinkanon m/98B bakom en pansarsköld – ”kanonbilen”.
Samtliga pansarbilar försågs med en 8 mm kulspruta m/36
på passagerarplats till höger om föraren för skjutning framåt (även 6,5 mm
ksp m/14-29 också synes ha använts på vissa av pansarbilarna). Mitt under
kriget, i början av 1942, ombeväpnades samtliga Pansarbil m/31. De
uppgraderades då med en 20 mm automatkanon från Bofors (m/40 B) och med en
parallellmonterad kulspruta – en beväpning som var placerad på flaket.
Besättningen på Pansarbil m/31 utgjordes av fem
eller sex man; en förare och en skytt i chassiet och en ledare och
två -tre på flaket. Även om hastigheten på landsväg var hyggliga 60 km i
timmen så var framkomligheten i terräng i det närmaste obefintlig. Den
”provisoriska” pansarbilen hade endast ett axeldrev och drivningen var på
bakhjulen. Dessutom var däcken mycket smala – endast vid mycket hårt
underlag på torr och fast mark var det möjligt att färdas vid sidan av
vägen.
Totalt vägde bilen drygt 4 ton – den blev så tung på
grund av pansaröverbyggnaden och den medförda utrustningen för strid.
Det var även möjligt att köra bilen bakåt. En ledare placerad på
flaket kunde med en ratt få en wireförbunden pil på förarplats att visa åt
vilket håll föraren skulle vrida sin ratt för att styra vid bakåtkörning.
Det krävdes övning, men när detta väl hade lärts in gick det att backa
snabbt och över långa sträckor.
Under första världskriget hade så kallade
infanterisköldar tagits fram för att ge ett extra frontskydd när eld skulle
öppnas över skyttegravskanten. Storleken på sköldarna var 60x30 cm och hade
en tjocklek på 6,2 mm pansarstål vilket gav en vikt om c:a 14 kg. Skyddet
detta gav var mot vanlig gevärsammunition. Dessa sköldar hade till det andra
världskriget spelat ut sin roll, men kom till användning som flyttbara
extraskydd för kulsprutorna på Pansarbil m/31 (de hakades på överkanten på
sidoväggarnas pansar). Även strid från flaket möjliggjordes eftersom det
gick att skjuta med handeldvapen genom ett ovalt hål i sköldarna – totalt
fick fyra stycken sköldar plats samtidigt.
Det finns även en annan historia att berätta kring
dessa infanterisköldar. De var ursprungligen beställda av armén från Avesta
Jernverk. Totalt 5000 stycken – den sista levererades i oktober 1919.
Eftersom det första världskriget då var slut kom de att bli liggande
oanvända i förråd. Några av dessa sköldar kom emellertid att användas vid
tillverkningen av ett par provisoriskt sammansatta pansarbilar på Gotland
1937. Konstruktionen baserades på standard lastbilschassier med
bakhjulsdrift. Den första pansarbilen som färdigställdes 1937 efter ett
beslut av överste Törngren (sedermera militärbefälhavare) och gavs
modellbeteckningen Försökskp m/37. Fordonet, en Ford med V8, samövade året
därpå med pansarbilar m/31 från K1. Försöken återupptogs under 1941-42 då
ytterligare en provisorisk pansarbil konstruerades, denna gång baserad på
ett Volvo lastbilschassi med en rak 6-cylindrig motor. Den senare
pansarbilen fick ett ”modernare” utseende. Bilarna togs fram för att
användas i försvaret mot luftlandsatta trupper och de gick
under smeknamnen "Grilljalk" och "Oskar".
Beväpningen utgjordes av en
dubbel kulspruta m/37 som monterats på flaket, men i senare försök var
åtminstone den första gotländska pansarbilen försedd med en 20 mm akan m/40.
Bilarna synes ha fungerat utmärkt. På grund av sin tyngd var de dock svåra
att manövrera – inte minst att backa. Även om försöken visade att fordonen
rent tekniskt hade mer att önska så bidrog de till att höja utbildningsnivån
på Gotland.
Mot slutet av 1943 hade samtliga pansarbilar av typ
m/31 överförts till nybildade pansartrupperna för att de fortsättningsvis
skulle ombesörja utbildningen på fordonen. De blev kvar där tills de utgick
ur organisationen så sent som 1958. Organisatoriskt var de placerade i
spaningsförband i olika brigader (pansarbrigad, motorbrigad eller
kavalleribrigad). Med åren kom de att få verka tillsammans med betydligt
modernare pansarbilar av modell m/39 eller m/40.
Totalt byggs 32 st pansarbilar av typ m/31. Två av
bilarna försågs 1942 med nya chassier (pansarkarossen återanvänds) och då en
bil förstördes i en brand byggs en ny och pansarbilsnumret återanvänds. Den
sista m/31 sattes samman i ett sent skede vid P3 i Strängnäs.
Det finns ett antal bevarade Pbil m/31, bland annat vid nya
Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i just Strängnäs.
|
Pbil m/31 |
Tillverkare |
Chevrolet eller Volvo |
Besättning |
5-6 man |
Vikt |
4,2 ton |
Längd |
3,3 m |
Höjd |
2,75 m |
Bredd |
1,8 m |
Motor |
6-cyl, 78 hk (Chevrolet alternativt Volvo) |
Bränsletank |
|
Hastighet |
60 km/h (7 km/h bakåt) |
Aktionsradie |
150 km |
Kanon |
1 st 37 mm
marinkanon 98B alt. 1 st
20 mm automatkanon m/40B |
Kulsprutor |
2 st 8 mm
kulspruta m/36 |
Pansar |
5,5 mm |
Antal i tjänst |
32 st, 1931-1958 |
De äldre
fotografierna på denna sida kommer från Armémuseum och FMV.
Åter till sidan om Pansar? Klicka
här!
Åter till första sidan? Klicka
här!
|